2013-10-31, 16:09
Medlem
Turrdurs avatar
Jag har sedan en tid tillbaka satt mig in i LCHF kosten. Vad jag förstår är att de helt eller nästan helt utesluter kolhydrater ur kosten till förmån för fetter. Alltså får inte sköldkörteln någon glukosbelastning och blodsockret sjunker. Således får de fina blodsockervärden.

Men min kollega som hävdar att det i faktiskt kan bli kontraproduktivt och säger att kroppen blir ännu mer insulinresistens om kroppen inte då och då "utsätts" för kolhydraterna.

Snackar han bullshit? Eller finns det något i argumentationen?
Citera
2013-10-31, 16:38
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrdur
Jag har sedan en tid tillbaka satt mig in i LCHF kosten. Vad jag förstår är att de helt eller nästan helt utesluter kolhydrater ur kosten till förmån för fetter. Alltså får inte sköldkörteln någon glukosbelastning och blodsockret sjunker. Således får de fina blodsockervärden.

Men min kollega som hävdar att det i faktiskt kan bli kontraproduktivt och säger att kroppen blir ännu mer insulinresistens om kroppen inte då och då "utsätts" för kolhydraterna.

Snackar han bullshit? Eller finns det något i argumentationen?
Då man inte har en pejling än på vad som är orsaken till diabetes... you do the math...
Citera
2013-10-31, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Då man inte har en pejling än på vad som är orsaken till diabetes... you do the math...

Det är att ta i, rätt bra koll har man. Kan tillägga att sköldkörteln inte är involverad.

Huruvida LCHF är bra eller inte tvistar de lärda om. Senaste genomgången jag läste såg ingen större skillnad mellan LCHF och traditionell diabeteskost på kort sikt. Det vissa är rädda för är att LCHF skall ge problem på lång sikt i och med det höga animaliska fettintaget.

Om det är diabetes typ II, som man oftast ätit sig till, är nog LCHF lockande. Insulinresistensen ökar inte av låg nivå av kolhydrater mig veterligen. Motion är annars mycket bra.
Citera
2013-10-31, 17:58
Medlem
Plastbunkers avatar
Eftersom LCHF ger en mindre glukosbelastning kommer mindre insulin att cirkulera. Receptorerna kan då återgå till att fungera mer som de gör hos en frisk människa.

Insulinresistansen minskar således. Många DM II:are kan minska insulindosen allt efter de fortsätter med lchf.
Citera
2013-10-31, 18:03
Medlem
zorzes avatar
Man behöver inte ge sig på att äta mycket fett i LCHF dieten,det man kan göra är den ena delen,LC,dvs titta på Glykemiska indexet,GI; som ger låga kolhydratvärden.

På kort sikt ger det stort resultat,jag äter själv med den metoden.Men då man efter 0,5 -1år hållit strikt så måste man ändå äta lite kolhydrater.
Jag gick ned 10kg med den här metoden,GI-metoden,och sänkte blodsockervärdena.
Citera
2013-10-31, 19:10
Medlem
Innan man kunde substituera det mänskliga insulinet med annat var det väl närmast hard core LCHF som gällde?
Citera
2013-10-31, 19:26
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Det är att ta i, rätt bra koll har man. Kan tillägga att sköldkörteln inte är involverad.

Huruvida LCHF är bra eller inte tvistar de lärda om. Senaste genomgången jag läste såg ingen större skillnad mellan LCHF och traditionell diabeteskost på kort sikt. Det vissa är rädda för är att LCHF skall ge problem på lång sikt i och med det höga animaliska fettintaget.

Om det är diabetes typ II, som man oftast ätit sig till, är nog LCHF lockande. Insulinresistensen ökar inte av låg nivå av kolhydrater mig veterligen. Motion är annars mycket bra.
Jasså både min diabetesläkare och de läkare som hållit föredrag jag tagit del av delar inte din uppfattning så vad sitter du inne på för information som resten av läkarvetenskapen uppenbart inte känner till?

Posta gärna en källhänvisning.
Citera
2013-10-31, 19:58
Medlem
Citat:
Jasså både min diabetesläkare och de läkare som hållit föredrag jag tagit del av delar inte din uppfattning så vad sitter du inne på för information som resten av läkarvetenskapen uppenbart inte känner till?

Posta gärna en källhänvisning.
Påstod inte att man vet allt. Däremot vände jag mig emot ditt svepande uttalande som är fel. Googla får du göra själv, finns inte en enskild källa.. Sök på t.ex. 'insulin resistance mechanism' på pubmed så får du över 5000 artiklar, varav ett par förklarar på molekylnivå hur den kan uppkomma. Naturligtvis är inte alla möjliga vägar utredda.
Citera
2013-10-31, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Innan man kunde substituera det mänskliga insulinet med annat var det väl närmast hard core LCHF som gällde?

Ja, om jag inte missminner mig var det typ på romartiden eller liknande man insåg att man kunde leva ett tag till om man levde på smör.
Citera
2013-10-31, 20:44
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Påstod inte att man vet allt. Däremot vände jag mig emot ditt svepande uttalande som är fel. Googla får du göra själv, finns inte en enskild källa.. Sök på t.ex. 'insulin resistance mechanism' på pubmed så får du över 5000 artiklar, varav ett par förklarar på molekylnivå hur den kan uppkomma. Naturligtvis är inte alla möjliga vägar utredda.
Sedan jag själv fick diabetes har jag nog läst det mesta om sjukdomen.
Finns en uppsjö hypoteser om olika orsaker.
Titta bara på denna korta föreläsning kring övervikt, och hur fel denna hypotes kan vara.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=UMhLBPPtlrY

Jag en vältränad person som äter sunt och motionerar regelbundet får typ-2.
Varför?

Du är mig svaret skyldigt.
För ingen läkare har kunnat ge mig det.
Citera
2013-10-31, 22:32
Medlem
Citat:
Du är mig svaret skyldigt.
För ingen läkare har kunnat ge mig det.

Vet inte om jag anser mig vara skyldig dig det. Du tar inte till dig det jag skriver, vi vet inte allt, men många mekanismer är klarlagda.

Hur i hela friden tror du att jag skall kunna svara på att just du fått diabetes? Epigenetik, mutationer i något protein i en fosforyleringskaskad? Vem vet? Däremot håller jag fast i att du har fel i ditt svepande och generaliserande påstående att "Då man inte har en pejling än på vad som är orsaken till diabetes" så har du helt enkelt fel. Man har en "pejling", men inte hela bilden och inte alla orsaker.
Citera
2013-11-01, 00:08
Medlem
pohjoisestas avatar
Jag körde lchf i ca 8 månader mellan de årliga kontrollerna av bland annat blodfetter och både mitt blodsocker, hba1c samt blodfetter(!) hade avsevärt förbättrats. Kanonbra dock lite jobbigt då jag nästan alltid låg på gränsen till känningar trots att jag i stort sett endast gick på basaldos. Har typ 1.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in