Citat:
Ursprungligen postat av
thensome
Vet inte om jag anser mig vara skyldig dig det. Du tar inte till dig det jag skriver, vi vet inte allt, men många mekanismer är klarlagda.
Hur i hela friden tror du att jag skall kunna svara på att just du fått diabetes? Epigenetik, mutationer i något protein i en fosforyleringskaskad? Vem vet? Däremot håller jag fast i att du har fel i ditt svepande och generaliserande påstående att "Då man inte har en pejling än på vad som är orsaken till diabetes" så har du helt enkelt fel. Man har en "pejling", men inte hela bilden och inte alla orsaker.
Nej, man vet om mekanismer som ger diabetes men inte vad som orsakar dom.
Två helt skilda saker.
När man som om du såg videon kan ifrågasätta om hurvida övervikt är orsaken till diabetes och det brukar ses som den absolut största faktorn till typ 2 så vad vet man då?
Läste igenom den referenslitteratur läkarna hade på sjukhuset 4-5 böcker när jag låg inne, inte i någon av dem kunde man fastställa orsakerna till diabetes utan man listade en mängd riskfaktorer. Det är en jäkla skillnad. Inte ens i svenska wiki sträcker man sig så långt som du hävdar.
Citat:
Orsaken är att cellernas insulinreceptorer av okända anledningar inte längre svarar på insulin, och därför tar inte cellerna upp glukos från blodet.
Det du hävdar håller inte.
Min nuvarande diabetesläkare och sköteska håller inte med dig.
Ingen av de läkare och diabetessköteskor jag träffade på sjukhuset kunde ge ett svar.