2013-10-31, 17:51
Medlem
Svantevits avatar
Hur går ett uppköp till? Förutsatt att budet röstas igenom på stämman, kommer mina Alliance Oil-aktier att säljas automatiskt? Eller måste jag göra något? (Har Avanza)
2013-10-31, 18:44
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moldiaz
Tjena!

Jag läser ett 180 HP program. Hade 32 HP avklarade från första året och nekades förstås studiemedel för andra året. I beslutet så står det dock att jag behöver ytterligare 5 HP för att få studiemedel, inte 5,5 som det egentligen ska vara för att få 37,5. Jag har snart 37 HP avklarade och tänkte ansöka på nytt då. Låter såklart löjligt med 0,5 skillnad, men för mig betyder det mycket då detta skulle innebära att skriva ett helt nytt arbete från början. När jag ringde dem och frågade om detta så sa de att jag ska prova att ansöka och se vad som händer. Vad tror ni, kan det va så att CSN skiter i de 0,5 HP?

Lägre krav första läsåret
Om du har studiemedel på heltid, är kravet på studieresultat lägre under de första 40 veckorna. Kravet är då 62,5 procent av det antal högskolepoäng (hp) du fått studiemedel för. Det innebär att kravet är 37 hp om du fått studiemedel för 40 veckor (60 hp).

Jag har för mig att CSN stryker decimalen.
2013-10-31, 21:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Lägre krav första läsåret
Om du har studiemedel på heltid, är kravet på studieresultat lägre under de första 40 veckorna. Kravet är då 62,5 procent av det antal högskolepoäng (hp) du fått studiemedel för. Det innebär att kravet är 37 hp om du fått studiemedel för 40 veckor (60 hp).

Jag har för mig att CSN stryker decimalen.

När CSN beräknar studieresultatskravet avrundar de nedåt till närmaste heltal.
2013-10-31, 21:07
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
När CSN beräknar studieresultatskravet avrundar de nedåt till närmaste heltal.
Vilket också kan förklaras som "de stryker decimalen".
2013-10-31, 21:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Vilket också kan förklaras som "de stryker decimalen".

Yes, fast du skrev "Jag har för mig att CSN stryker decimalen."

Medan jag inte har för mig, så är det bara Jag märker bara ord men det måste man göra i regeldjungler hehe
2013-10-31, 21:28
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
Yes, fast du skrev "Jag har för mig att CSN stryker decimalen."

Medan jag inte har för mig, så är det bara Jag märker bara ord men det måste man göra i regeldjungler hehe

Om man nu ska märka ord så var det jag som skrev det, inte Emerain...
2013-10-31, 21:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Om man nu ska märka ord så var det jag som skrev det, inte Emerain...

Touché! Arghh...aj, rakt i stoltheten!
2013-11-01, 11:35
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Hur går ett uppköp till? Förutsatt att budet röstas igenom på stämman, kommer mina Alliance Oil-aktier att säljas automatiskt? Eller måste jag göra något? (Har Avanza)

Hej,

Generellt vid ett uppköp så får man som aktieägare rätt att deltaga i ett uppköpserbjudande. Det kan röra sig om bl.a. nya aktier i ett annat bolag eller ett inlösenerbjudande där man får lösa in sina aktier för en viss kurs. Besvarar man inte erbjudandet och bolagets aktieägare samtycker till erbjudandet med över 90% så kan resterande aktier tvångsinlösas.

När det gäller budet på Alliance Oil så är det lite speciellt då de går under annan bolagsrättslig lagstiftning. Alliance Groups bud (eller amalgamation) är mycket omdiskuterat och för mer information behöver vi hänvisa till pressmeddelandet från Nasdaq.

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2013/10/31/klargorande-information-avseende-alliance-groups-potentiella-forvarv-av-alliance-oil-company-genom-a malgamation.html

Skulle det beslutas att inlösen ska ske så kommer vi skicka ut vidare information till våra kunder som är aktieägare i bolaget.

/Sanna, Avanza Bank
Senast redigerad av AvanzaBank 2013-11-01 kl. 11:45.
2013-11-01, 12:13
Medlem
Th3Butchers avatar
Hur gör jag om mitt studiebidrag uteblivit från oktober månad? Ska jag vänta och hoppas på att pengarna ramlar in på kontot eller ska jag kontakta någon på CSN om detta, nån som haft liknande problem?
2013-11-01, 15:47
Medlem
mattmas avatar
Nagon som har koll pa andra svenska forum dar det diskuteras vardepapper?
2013-11-01, 16:35
Medlem
DaveGrohls avatar
Varför går inte min köporder igenom när det finns folk som vill sälja till det pris jag vill köpa? Fattar ingenting, normalt sett brukar köpet gå igenom på direkten.
2013-11-01, 16:37
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaveGrohl
Varför går inte min köporder igenom när det finns folk som vill sälja till det pris jag vill köpa? Fattar ingenting, normalt sett brukar köpet gå igenom på direkten.
Därför att det är helgdag i morgon och börsen stängde 13:00.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in