2013-10-29, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattma
Volymen mater hur manga andelar som blivit salda i ett foretag under dagen, finns det nagot som visar hur manga avslutade affarer som ar gjorda under dagen? Dvs det spelar ingen roll ifall jag salde 1 eller 100 andelar.

Tack.

Ja, på Nasdaq OMX Nordics hemsida.
2013-10-30, 11:32
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelsblått
Vad menas med förhandel och efterhandel? Jag har tex Apple i portföljen och ibland ser man att priset redan innan handeln startat har ökat eller minskat. Vem eller vilka får handla före och efter?

Det är affärer som sker emellan ett mäklarhus och en part utan att det sker via börsen. Med andra ord kan du i teorin köpa och sälja aktier dygnets alla timmar, bara du finner en köpare/säljare. Börsen är ju egentligen bara ett forum där köpare och säljare hittar varandra.

Ovanligt i Sverige, vanligare i exempelvis USA, och då speciellt under rapportsäsong, då rapporter ofta släpps innan eller efter börsens öppettider.

Matnyttigt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Over-the-counter_(finance)
https://en.wikipedia.org/wiki/Extended_hours_trading
2013-10-30, 18:30
Medlem
Har tittat runt på diverse forum och har funderat på ungefär hur jag ska fördela mina pengar. Tar tacksamt emot förslag på ändringar, framför allt gällande företag som ger bra utdelning. Har tänkt mej typ 10 % i förhoppningsbolag resten i aktier som ska växa samt ge relativt bra utdelning. Behöver även ett bolag till att investera 10 % i

Avanza zero: 20 %
HM: 10 %
Tele 2: 10 %
Betsson: 10 %
Handelsbanken: 10 %
Kinnevik: 10 %
Likvider: 10 %
Starbreeze: 5 %
Shamaran: 5 %

Som sagt, tacksam för företag att kika lite närmre på
2013-10-30, 20:39
Medlem
Fettohanss avatar
Är ISK konto bättre än ett vanligt aktiekonto hos Avanza?
2013-10-30, 20:44
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettohans
Är ISK konto bättre än ett vanligt aktiekonto hos Avanza?
Alltid ISK.
2013-10-31, 09:39
Medlem
Hej, jag blev precis nekad till studiemedel och studielån av CSN.
Men jag förstår inte riktigt varför. Beslutet säger: "Du kan inte få studiemedel för en gymnasial utbildning före vecka 27 det år du fyller 20. Däremot kan du ha rätt till studiehjälp om du studerar på heltid."

Vad betyder det? Att man inte kan plugga på komvux och få pengar för det förrens man är 20?
Jag är 19, tog studenten i somras, behöver plugga lite ämnen, men behöver också pengar då jag har försäkringar och hyra att betala varje månad.
Verkar ju lite konstigt. Eller har jag gjort fel? Vad ska jag göra?
2013-10-31, 10:03
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RageExtreme
Hej, jag blev precis nekad till studiemedel och studielån av CSN.
Men jag förstår inte riktigt varför. Beslutet säger: "Du kan inte få studiemedel för en gymnasial utbildning före vecka 27 det år du fyller 20. Däremot kan du ha rätt till studiehjälp om du studerar på heltid."

Vad betyder det? Att man inte kan plugga på komvux och få pengar för det förrens man är 20?
Jag är 19, tog studenten i somras, behöver plugga lite ämnen, men behöver också pengar då jag har försäkringar och hyra att betala varje månad.
Verkar ju lite konstigt. Eller har jag gjort fel? Vad ska jag göra?
Det betyder som du tror. Att fram till vecka 27 det år du fyller 20 inte kan ta studiemedel (gäller alltså både bidrag och lån). Studerar du heltid så har du rätt till "gymnasiebidraget" på 1050 kronor, för att du studerar på gymnasie-nivå.
2013-10-31, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det betyder som du tror. Att fram till vecka 27 det år du fyller 20 inte kan ta studiemedel (gäller alltså både bidrag och lån). Studerar du heltid så har du rätt till "gymnasiebidraget" på 1050 kronor, för att du studerar på gymnasie-nivå.

Stabilt system.. ja det ökar ju motivationen till att plugga och få en utbildning. Bra Sverige. Nu får man gå till soc, för att man ska plugga.
2013-10-31, 11:22
Bannlyst
Är det idioter som jobbar på CSN? Jag hade bestämt mig för att läsa ett program hösten 2013 och jag fick studiemdel utbetalt 2 gånger. Sedan bestämde jag mig för att hoppa av och ringde CSN för att återbetala studiemedel (varför? Jo för att i framtiden kunna ha en chans att kunna söka studiemedel igen) Blev nu antagen till en kurs och sökte studiemedel, fick avslag. Anledning? Jag kan inte längre få studiemedel för 2013 eftersom jag redan betalat tillbaka den

HA?!

Era jävla idioter, anledningen till varför jag betala tillbaka skiten är för att jag ska kunna ha chans att söka studiemedel igen era dumma pantade fittor. Så vad gör man? Ska jag överklaga eller är det inte värt det?
2013-10-31, 12:29
Medlem
TrueBromances avatar
Tjena,

Jag har nu hoppat av alla de kurser som jag skulle nu gå här på höstterminen och har därför några frågor angående CSN.

Tanken vara att jag skulle läsa 37.5 hp (en fristående kurs ā 30hp och en kvällskurs ā 7.5hp) men jag blev tyvärr väldigt deprimerad i början av oktober. Jag klarade av förta tentan och har således klarat 7.5hp.

Problemet är att jag har fått CSN utbetalt 3 gånger: början av september, 25 september och 25 oktober. Som jag förstått det så kan man inte få studiemedel och lån för enbart 7.5hp på en termin och således bör jag betala tillbaka bidragen? Eller?

Jag har försökt kontakta CSN - jag skickade ett långt mejl där jag förklarade min situation -- men det enda de skrev tillbaka var att jag skulle gå in på Mina sidor på CSNs hemsida och ändra min ansökan, vilket jag gjorde. Jag ändrade så att jag enbart sökte studiemedel för september, 7.5hp - det var en och en halv vecka sedan. De har fortfarande inte kontakta mig och förra veckan fick jag även min tredje utbetalning för terminen.

Hur ska jag göra för att lösa detta och vilka konsekvenser kommer detta att ge mig? För jag har tänkt att plugga på VT men om jag nu får studiemedel för tid då jag inte pluggar så är jag rädd för att jag inte kommer kunna få studiemedel för i vår. Vilket vore sorgligt. Jättesorgligt.

Någon som kan hjälpa mig?
2013-10-31, 14:32
Medlem
Tjena!

Jag läser ett 180 HP program. Hade 32 HP avklarade från första året och nekades förstås studiemedel för andra året. I beslutet så står det dock att jag behöver ytterligare 5 HP för att få studiemedel, inte 5,5 som det egentligen ska vara för att få 37,5. Jag har snart 37 HP avklarade och tänkte ansöka på nytt då. Låter såklart löjligt med 0,5 skillnad, men för mig betyder det mycket då detta skulle innebära att skriva ett helt nytt arbete från början. När jag ringde dem och frågade om detta så sa de att jag ska prova att ansöka och se vad som händer. Vad tror ni, kan det va så att CSN skiter i de 0,5 HP?
2013-10-31, 15:18
Medlem
Hej!

Jag har precis oppnat en KF hos Avanza och har tankt borja manadsspara i fonder ca 8000 kr/manad indledningsvis.

Jag har tankt mig foljande upplagg

Avanza Zero 1500 kr (18.75%)
Danske Invest Global Index 1500 kr (18.75%)
Spiltan Investmentbolag Sverige 1500 kr (18.75%)
Swedbank Robur Indexfond Asien 1500 kr (18.75%)
Didner & Gerge Smabolag Sverige 1000 kr (12.5%)
Spiltan Rantefond Sverige 1000 kr (12.5%)

Samtliga ar billiga(under 0.5% avgift) forutom Didner&Gerge och har bra rating pa morningstar. Jag hade aven garna haft en amerikafond(SPP) och en europafond(AMF) men jag far ganska stor exponering mot USA och Europa i Danske Global Index och kanner att det kanske blir for manga fonder?

Fondvalet kanns ganska stabilt men ar osaker pa procentfordelningen. Kom garna med feedback

Mvh
D

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in