2013-10-31, 17:13
Medlem
Hej!

Jag vet att det finns massor av trådar kring detta ämne, men jag kan
inte få bukt på problemet trots det.

Har sedan åratals tillbaka haft problem med magen/tarmen och sökte hjälp för ca 1 år sedan.
Efter mycket tester fram och tillbaka kom de fram till IBS (enklast svaret, såklart).

Största problemet jag har är att min mage blir förstoppad utav helsikte.
Har lite små ångest just nu, då jag knappt har "avlägsnat" något av allt det jag ätit den senaste veckan. Givetvis har jag testat att äta mer fibrer, frön av alla dess slag, dricka mer, plommon etc men inget verkar hjälpa.

Motionerar inte särskilt mycket men är ut och rör på mig ca 1 timme varje dag. Magen "kurrar" mycket hela tiden och verkar arbeta för fullt men jag får inga som helst känningar av jag bör gå på toaletten.(Är en kille på 25 år för övrigt).

Frågor? Tips? Allt är välkommet.

Mvh,
Jonas
Citera
2013-10-31, 17:16
Medlem
Ta en snus , det sätter igång systemet rätt så bra annars testa laxeringsmedel.
Citera
2013-10-31, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedeharmony
Ta en snus , det sätter igång systemet rätt så bra annars testa laxeringsmedel.

Tack, men snusar inte. Vill verkligen inte ta laxeringsmedel, av den enkla anledning att jag inte vill att kroppen ska bli "beroende" av det.
Citera
2013-10-31, 17:42
Medlem
Har du ont? Om inte så ta det bara lugnt -sket inte på tio dagar när jag var i Thailand och mådde prima trots allt .Dock tänkte jag på hur mycket urk som måste befinna sig i mitt tarmsystem...
Citera
2013-10-31, 17:42
Medlem
Linfrön som får ligga i blöt -har du prövat det redan?
Citera
2013-10-31, 17:44
Medlem
EpicureNo2s avatar
Jag kan ibland gå en vecka utan att bajsa, och när jag gör det så kommer skiten ut som vanligt men kanske lite mer/kompakt. Du behöver nog bara vara orolig ifall du får svårt att krysta ut avföringen.

Värsta förstoppningen är när du verkligen ÄR bajsnödig men att skiten sitter som en propp i ändtarmen och vägrar komma ut. Jag råkade ut för det en gång, och fick spruta upp vatten i arslet ett par gånger innan jag kunde få ut de hårda tjocka klumparna, men då hade jag ätit Dimor (Loperamid) för ofta strax innan, så tarmarna arbetade inte lika bra som vanligt.

Käka/drick något som du vet brukar ge dig dålig mage, så kanske du får sprutt.
Citera
2013-10-31, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Har du ont? Om inte så ta det bara lugnt -sket inte på tio dagar när jag var i Thailand och mådde prima trots allt .Dock tänkte jag på hur mycket urk som måste befinna sig i mitt tarmsystem...

Har inte ont. Men känner mig "rundare" och magen håller på knarrar hela tiden, vilket är irriterande.

Hoppar över middagen idag (vill inte fortsätta trycka på) och hoppas på framgång imorgon.

Citat:
Linfrön som får ligga i blöt -har du prövat det redan?

Nej, jag har bara lagt på 1 msk krossade linfrö + 1 msk psylliumfrön i yoghurten och ätit.
Har däremot testat med att lägga psylliumfrön i blöt och druckit.
Men det går inte ner, konsistensen är för äcklig.
Citera
2013-10-31, 18:16
Medlem
Drick mycket vatten -kan hjälpa också .
Linfrö gegga är bra annars , dock äckligt att äta men långt bak på tungan och svälj så går det ner , en tesked i taget !
Citera
2013-10-31, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Jag kan ibland gå en vecka utan att bajsa, och när jag gör det så kommer skiten ut som vanligt men kanske lite mer/kompakt. Du behöver nog bara vara orolig ifall du får svårt att krysta ut avföringen.

Värsta förstoppningen är när du verkligen ÄR bajsnödig men att skiten sitter som en propp i ändtarmen och vägrar komma ut. Jag råkade ut för det en gång, och fick spruta upp vatten i arslet ett par gånger innan jag kunde få ut de hårda tjocka klumparna, men då hade jag ätit Dimor (Loperamid) för ofta strax innan, så tarmarna arbetade inte lika bra som vanligt.

Käka/drick något som du vet brukar ge dig dålig mage, så kanske du får sprutt.

Satt på toaletten imorse och lyckades krysta ut väldigt lite, så det verkar inte vara något som "blockerar". Hehe, ska kolla i kylen om jag kan hitta något.

Citat:
Drick mycket vatten -kan hjälpa också .
Linfrö gegga är bra annars , dock äckligt att äta men långt bak på tungan och svälj så går det ner , en tesked i taget !

Ok, ska börja dricka mer vatten. Är det hela linfrön du äter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in