2013-10-31, 15:07
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade:

Så det inte blir missförstånd gällande sms VB kontra MB 4 maj,

VB inledde sms'andet denna dag (4 maj) med MB kl: 17.04...
VB skickade 7 st sms, MB skickade 4 st sms den 4'e maj dem emellan.
se sid 874 i Fup'en.

Kan man se ett mönster, 17:04 sms till MB - 17:09 försök att ringa SOS. 18:40 sms till MB - därefter ingen kontakt med omvärlden.
Citera
2013-10-31, 15:08
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Du skrev:

Interessant!

Men jag har försökt at hitta denna infon in FUP men hittar det inte.
kan du vara snäll at ange vilken sida i FUP denna infon kan hittas?

Tills någon producerar en källa för det påståendet så ska det ses som en ren myt.

Det låter ruskigt påhittat och som rent skvaller. Hur ska någon förutom närmsta anhörig besitta de referensramar som krävs för att avgöra om MB's tvättande av bilen var extra noggrant?

(Angående att MB påstås ha tvättat sin bil väldigt noggrant)
Senast redigerad av GanjaThorulf 2013-10-31 kl. 15:12.
Citera
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Du baserar alltså, på egna upplevelser från ett extremt litet urval, att autistiska människor har svårare att hindra sina impulser och därmed har lättare att "flippa" ur. Samtidigt påstår du att brottet är välplanerat och inte impulsdrivet.

Impulsiva människor begår välplanerade brott i ragemode fast efteråt ?

Jag är helt förlorad i din logik

Ja, det är väl mer känt att många mördare har Asperger det kan ingen förneka. Och det finns indikationer på att en person med det funktionshindret har bristande impulskontroll och brister i sin empati.
Här misstänker man även en allvarlig psykisk störning, så jag vet inte riktigt vad du egentligen pratar om?
Citera
Medlem
highfives avatar
Nu till en fråga som sker i slutet av dagens redovisning. Efter att talat om att bilen var olåst vid gripandet av KJ och att inget kan ha placerats i KJs baklucka efter den 11/5 på Sonatan, vilket måste ha varit en blunder av åklagare A om nu nsd återgav detta rätt..

Åklagaren säger i slutat att KJ har uppsikt över parkeringen och så visar man en bild från hans köksfönster där man kan se parkeringen.

Jaha ok? Ska han ha suttit med näsan mot rutan och kollat att ingen gjort något med bilen dag ut och dag in?
Citera
2013-10-31, 15:11
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Föredömligt kort och koncist, men inte precis glasklart ..

Jag kan medge att MB kan ha ett motiv dock är jag inte lika säker det motivet är så starkt att han skulle döda någon.
Citera
2013-10-31, 15:11
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja, det är väl mer känt att många mördare har Asperger det kan ingen förneka. Och det finns indikationer på att en person med det funktionshindret har bristande impulskontroll och brister i sin empati.
Här misstänker man även en allvarlig psykisk störning, så jag vet inte riktigt vad du egentligen pratar om?

Aspergers är inte lika med dålig impulskontroll.
Citera
2013-10-31, 15:12
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:

Att debattören i fråga först gör detta påstående (sant eller inte saknar betydelse),
för att sedan säga att brottet inte var en impulshandling gör hela inläggget meningslöst.

Att (sant eller inte) Aspies har sämre impulskontroll saknar ju fullständigt relevans om brottet inte är en impulshandling utan välplanerat.

1. Aspies saknar impulskontroll och kan flippa

2. Brottet var välplanerat och inte en impulshandling

S. Någon med aspbergers har med största sannolikhet begått brottet

Kan du inte se den bristande logiken ?

* Jag gör inga omdömen här om brottet är planerat eller en impulshandling utan redogör bara för den bristande logiken i sagda debattörs inlägg.
Senast redigerad av GanjaThorulf 2013-10-31 kl. 15:23.
Citera
2013-10-31, 15:17
Medlem
highfives avatar
Fick ni klart för er vad som gällde med KJs pappa? Var det bara i dag han inte var med, eller ska han inte vittna överhuvudtaget?

Tror på det sistnämnda, men känner mig inte riktigt säker på att jag uppfattade det riktigt så. I vilket fall, hoppas jag någon har bra uppsikt över honom. Det är en känsla som infunnit sig och inget annat. Får hans son livstid och blir dömd så är jag orolig för pappan kan hitta på.
Citera
2013-10-31, 15:21
Medlem
Citat:

Jasså? kan du exakt berätta vars du fått det ifrån ( att man misstänker ) Edit: Allvarlig psykisk störning
källa tack
Citera
2013-10-31, 15:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Kolla sidan 928
I texten står det att uppkopplingen mot basstationen Sävast gjordes under drygt en timme mellan kl 19:31 och 20:23
Läser man i Tabellen står det 19:31- 20:23 Boden och 21:41 Sävast?
Dom måste ju ha skrivit fel i texten i FUPn.
Enligt Taxikvittot bör MB vara i Sävast kl:20:39. MB får ett sms
20:41 och detta registreras inte på någon basstation i sävast?

Varför kopplar MBs mob upp sig på Sävast masten först 21:41?

MBs Basstationsuppkopplingar
FUP 928
20:23:45 Boden Stadsh.N
21:41:23 Sävast

FUP 1007
Taxikvitto
20:28 Start
20:39 Avslut

FUP 927
SMS
20:41.16

Nu lämnas det en lucka i tiderna.
Har trillade några tioöringar på plats. Tack för det Namibia1.
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Inga som helst konstigheter, brukas inte telefon så behöver den ej heller byta mast vid förflyttning.
Det är även därför alla tidsangivelser på KJ's rörelsemönter inte är 100%-ig med hans båda mobiler.

"Om en mobiltelefon är på men inte brukas görs även en automatisk uppdatering ca var fjärde timma.
I signaleringslistan framgår i vissa fall även vilken basstation som mobiltelefonen kopplar upp på vid
dessa tillfällen. (sida 863 i FUP)
Nej, enligt tömningsslistan på sid 927 kom SMS:et kl 20:41, medan uppkopplingen mot Sävast skedde 21:41. Antingen kom SMS:et en timme innan mobilen kopplades upp mot Sävast, alltså medan mobilen fortfarande fanns kvar i Stadshusets mobilcell (kvarglömd på krogen?), eller så gick MB:s mobil efter normaltid. Det senare stöds av sista stycket på sidan 929. Mobilens klocka ställdes om till sommartid 5 maj någon gång mellan kl. 14:53 och 21:06.
Citera
2013-10-31, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag kan medge att MB kan ha ett motiv dock är jag inte lika säker det motivet är så starkt att han skulle döda någon.
Om du menar att MB motiv inte var så starkt så det funnits skäl till att döda, vad menar du då att KJ motiv var? var det motivet starkare än MB´s ?
Citera
2013-10-31, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Fick ni klart för er vad som gällde med KJs pappa? Var det bara i dag han inte var med, eller ska han inte vittna överhuvudtaget?

Lite oklart. Men det är ju en vecka till försvarsadvokatens framställan och förhör startar.

Utgår från att hela familjen får någon form av stöd under hela rättegången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in