Citat:
Ursprungligen postat av
imradsaber
Kompentent personal det har vi ju här genom Staffan ? Nä du jag tycker att man dömer folk efter deras illgärningar och inte efter nån galen doktor som bedömer vem som ska vara ute elr inne? Thomas har ju ett digert brottsregister, han är klassad som notorisk återfallsförbrytare och borde väl ändå du också förstå? Har du inte gjort hemläxan? 30 tal domar talar ju sitt klara språk!
Det där är inte topic i tråden. Det är något för underforumet juridik.
Jag skrev något halvkvädet till den vältalige hr Bohlwinkel om att man kanske borde fundera på hur lagstiftningen är formad runt den här typen av brott.
Jag är ingen jurist så jag har inte så mycket att komma med men så mycket förstår jag att antingen döms man till fängelse (och kommer ut efter ett antal år, oavsett vilket skick man är) eller så döms man till RPV (rättspsykiatrisk vård) enl. LRV (oftast med särskild utskrivningsprövning i förvaltningsrätten) och skrivs ut när rekvisiten för LRV inte längre är uppfyllda.
Oftast här man ju att folk blir upprörda när grova brottslingar döms till vård så "den allmänna rättskänslan" spretar väldigt.
Sedan kan man ha synpunkter på villkoren som ska uppfyllas för att man ska kunna dömas till RPV. Jag tycker faktiskt att man borde kunna döma till sådan vård i fler fall än vad dom görs idag.
Personlighetsstörningar är,i princip, undantagna från kriterierna för "allvarlig psykisk störning" i lagen. Man kan ta sig en funderare på om inte även dessa borde kvalificera för RPV.
EDIT: Nu är ju RPV ganska dyr man du skrev ju i ett annat inlägg att du gärna betalar skatt . . . .