2013-10-29, 21:26
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Tycker nog att kommentatorerna går lite väl hårt åt honom. Det är säkert ett alster som han om ett antal år kommer att le lite förläget åt, men det är väl bra att han visar framfötterna. Låt honom vara.
Varför det? Han ger sig väl ut för att debattera och ska väl då också bemötas?
Sen förstår jag inte riktigt tanken som verkar framhållas av kommentatorerna att ha en juridik för universiteten och en för praktiker/verkligheten.

EDIT: Noterar ett inlägg på hans blogg där han en bit in i T6 säger sig vara på väg att bemästra förvaltningsrätten.

Noterar ett annat från förra året där han försvarar Lambertz i Quick-debatten, och mot kritikerna anför

Citat:
Ursprungligen postat av FH
Saken är nog den att Lambertz argument är oerhört rationella i alla avseenden. Den som läser, den förstår.

Med så liten svans, och så hög svansföring är det faktiskt rimligt att grabben får sig en knäpp på näsan.
Senast redigerad av buggenbu 2013-10-29 kl. 21:50.
Citera
2013-10-29, 22:22
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Varför det? Han ger sig väl ut för att debattera och ska väl då också bemötas?
Sen förstår jag inte riktigt tanken som verkar framhållas av kommentatorerna att ha en juridik för universiteten och en för praktiker/verkligheten.

EDIT: Noterar ett inlägg på hans blogg där han en bit in i T6 säger sig vara på väg att bemästra förvaltningsrätten.

Noterar ett annat från förra året där han försvarar Lambertz i Quick-debatten, och mot kritikerna anför

Med så liten svans, och så hög svansföring är det faktiskt rimligt att grabben får sig en knäpp på näsan.
Det är ju en ganska banal text, vilket framgår av kommentarerna, men när en hel internetmobb anfaller så är det inte snyggt. Det går faktiskt alldeles utmärkt att bara skaka på huvudet och läsa något annat.

Jag har full förståelse för diskrepansen mellan teori och praktik. Ta t ex ABL 3:3 som man i litteraturen gör en stor grej av men när det kommer till praktisk juridik är en totalt ointressant paragraf. Akademin lever i sin värld.
Citera
2013-10-30, 00:17
Medlem
Den killen är rätt känd i Uppsala, bland annat var han nog den som skrek högst av alla när Juridik II togs bort förra hösten då han tyckte det var förbannat orättvist att bara folk med bra betyg eller bra högskoleprov skulle få läsa på juristprogrammet i Uppsala.
Citera
2013-10-30, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Den killen är rätt känd i Uppsala, bland annat var han nog den som skrek högst av alla när Juridik II togs bort förra hösten då han tyckte det var förbannat orättvist att bara folk med bra betyg eller bra högskoleprov skulle få läsa på juristprogrammet i Uppsala.

vilken idiot. Självklart ogillar han det för han inte hade haft en plats annars.

Hela hans verklighetsbild suddas ju ut för han ska ju inte egentligen tillhöra den gemenskapen som han så förtvivlat försöker tillhöra.
Citera
2013-10-30, 15:00
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
vilken idiot. Självklart ogillar han det för han inte hade haft en plats annars.

Hela hans verklighetsbild suddas ju ut för han ska ju inte egentligen tillhöra den gemenskapen som han så förtvivlat försöker tillhöra.
Vad är det här för jävla översitteri och dravel? Har man tagit sig in och klarar studierna så har man all rätt till sin plats. I Lund finns en alternativ ingång till programmet och det är väl alldeles utmärkt att ge studenter med sämre betyg och låga högskoleprovsresultat en chans att få visa att man förtjänar en plats. Huvudregeln ska givetvis vara att antagningen ska baseras på betyg eller hp, men det är fullt rimligt att ett smärre antal platser tillsätts på annat sätt, så som UJIK:en i Lund.
Senast redigerad av Legal-Eagle 2013-10-30 kl. 15:03.
Citera
2013-10-30, 18:53
Medlem
RullstolarNs avatar
Hej allihopa!
Jag kom i höstas in på juristprogrammet i Göteborg, men jag tackade nej då jag helst skulle vilja komma in på läkarprogrammet. Nu är det så att jag troligen inte kommer komma in på läkarprogrammet till vår och jag har inte någon aning om jag någonsin kommer göra det. Därför funderar jag på om jag ska tacka ja till juristprogrammet i Lund nu till vår. Jag är intresserad av ämnet, men inte ens nära lika mycket som jag är intresserad av läkarprogrammet. Jag gillar att argumentera och tala för min sak, samt har jag fått intrycket att det är ett bra jobb att vara advokat och att man kan lyckas.

Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig att bestämma mig och kanske ge några för-och nackdelar? Eller bara allmänt tala om hur det är på juristprogrammet.
Tack
Citera
2013-10-30, 19:16
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullstolarN
Hej allihopa!
Jag kom i höstas in på juristprogrammet i Göteborg, men jag tackade nej då jag helst skulle vilja komma in på läkarprogrammet. Nu är det så att jag troligen inte kommer komma in på läkarprogrammet till vår och jag har inte någon aning om jag någonsin kommer göra det. Därför funderar jag på om jag ska tacka ja till juristprogrammet i Lund nu till vår. Jag är intresserad av ämnet, men inte ens nära lika mycket som jag är intresserad av läkarprogrammet. Jag gillar att argumentera och tala för min sak, samt har jag fått intrycket att det är ett bra jobb att vara advokat och att man kan lyckas.

Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig att bestämma mig och kanske ge några för-och nackdelar? Eller bara allmänt tala om hur det är på juristprogrammet.
Tack

Kan bara säga testa det! Kör på och om du inte tycker om det är det bara att hoppa av. Jag trodde juridik skulle vara mycket tråkigare än vad det faktiskt är, helt ärligt. Så mitt bästa tips är testa introduktionskursen.
Citera
2013-10-30, 19:36
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullstolarN
Hej allihopa!

Tack
+ Oerhört intressant ämne med en enorm spännvid
+ Intellektuellt utmanande, glöm korvstoppning här gäller argumentation och förmåga att se mönster och sammanhang
+ Bred arbetsmarknad
+ Allmänbildande
+ Statusfylld utbildning
+ Möjlighet till god löneutveckling och inte minst personlig utveckling (man är inte fast i ett visst yrke eller ämnesområde utan kan byta om nu gräset skulle te sig grönare på andra sidan)
+ Oerhört begåvade och duktiga lärare (gäller Lund, men är säkert så överallt). Lärarna är dessutom väldigt hjälpsamma och sociala

- Dyr kurslitteratur
- Överetablering på juristmarknaden vilket skapar en oerhörd betygshets
- Förmodligen den utbildning som läser flest sidor per poäng, m a o förbered dig på att få studera, studera och studera
- Psykiskt påfrestande p g a betygshetsen

En sak till bör tilläggas, ska du påbörja juristutbildningen så se till att gå "all in". Detta hänger samman med den överetablering som finns och det gäller att försöka få så goda betyg som möjligt för då öppnas fler dörrar. Således, läs inte till jurist om du tänkt glida dig igenom utbildningen med mediokra betyg.

Ytterligare en sak: personligen hade jag undvikit Göteborgs juristprogram.
Senast redigerad av Legal-Eagle 2013-10-30 kl. 19:50.
Citera
2013-10-30, 20:34
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
+ Bred arbetsmarknad

Vad består denna breda arbetsmarknad i, kan du förklara?

Finns det belägg för att det är bra arbetsmarknad för jurister? Inte många tjänster på arbetsförmedlingen till exempel. Man tänker sig att mer produktiva yrken som ingenjörer eller läkare borde ha bättre arbetsmarknad.
Citera
2013-10-30, 20:46
Medlem
Bernbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Fast det ligger även ett ansvar på studenterna, det är i detta fall tämligen uppenbart att det utbildas relativt många jurister. Å andra sidan vill inte alla arbeta inom yrken där en juristexamen är ett krav, vissa arbetar inom helt andra branscher. Det relevanta i föreliggande fall är att endast en försvinnande del inte har arbete.

Vill man efter examen vara helt säker att få ett kvalificerat arbete får man söka en notarietjänst. Har man hyfsad betyg kommer man in, även om man är social inkompetent. Så även folk som inte skulle passera en intervju kommer att få jobb, om än tidsbegränsat.

Om du tror att det är enkelt att få en tingplats så lever du i en udda verklighet. Det är väldigt högt söktryck till landets domstolar. Anses väldigt meriterande att ha suttit ting. Arbetsmarknaden för jurister är helt enkelt inte så strålande, men det skulle ingen våga säga öppet.

Självfallet har studenter också ett ansvar att försöka hålla sig så heta som det bara går på arbetsmarknaden, men vi vet att människan oftast väljer minsta motståndets väg. Min åsikt är fortfarande att utbildningsplatserna inom juridik är för många.
Citera
2013-10-30, 20:56
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Vad består denna breda arbetsmarknad i, kan du förklara?

Finns det belägg för att det är bra arbetsmarknad för jurister? Inte många tjänster på arbetsförmedlingen till exempel. Man tänker sig att mer produktiva yrken som ingenjörer eller läkare borde ha bättre arbetsmarknad.
Bred arbetsmarknad är inte samma sak som bra arbetsmarknad. Att arbetsmarknaden för jurister är bred råder det nog ingen tvekan om. Här finns klassiska juristyrken som advokat, åklagare och domare, men även andra arbetsplatser så som myndigheter och företag är i behov av jurister. Dessutom, med en juristexamen så är du gångbar även inom andra yrken som kanske framförallt lockar ekonomer eller t o m statsvetare. Arbetsmarknaden för jurister, generellt sett, är däremot nog inte allt för god p g a den överetablering jag nämnde, men har man bra betyg så tror jag inte att det är några problem däremot.

*Det är många arbetstillfällen som inte utannonseras via arbetsförmedlingen.
Senast redigerad av Legal-Eagle 2013-10-30 kl. 20:58. Anledning: ytterligare kommentar
Citera
2013-10-30, 21:23
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernbo
Om du tror att det är enkelt att få en tingplats så lever du i en udda verklighet. Det är väldigt högt söktryck till landets domstolar. Anses väldigt meriterande att ha suttit ting. Arbetsmarknaden för jurister är helt enkelt inte så strålande, men det skulle ingen våga säga öppet.

Självfallet har studenter också ett ansvar att försöka hålla sig så heta som det bara går på arbetsmarknaden, men vi vet att människan oftast väljer minsta motståndets väg. Min åsikt är fortfarande att utbildningsplatserna inom juridik är för många.
Jag är väl medveten om vilka krav det ställs på studenter för att erhålla en notarieplats, så jag skrev delvis mitt inlägg för att provocera fram en reaktion. Min poäng var att studenterna har ett ansvar under utbildningen, precis som du säger, att ta steg för att etablera sig och göra sig "heta" för arbetsmarknaden. Är man lat och väljer bort möjligheter, ja, då får man skylla sig själv enligt mig.

Alla som studerar på juristprogrammet är väl medvetna om vad som krävs för att sitta ting, för att bli kallad till intervju hos "drakarna" osv. Har man sådana mål, så får man helt enkelt lägga ned tid för att erhålla adekvata betyg. Har studenten inte sådana mål, så behövs inte AB i alla kurser. Ganska simpel matematik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in