2013-10-30, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Bedöms han frisk ska han verkligen vara ute bland oss eftersom det i så fall saknas rättslig grund att hålla honom inspärrad. Så fungerar det i civiliserade länder. För mig får han gärna sitta inspärrad till slutet men det saknar betydelse vad jag eller du eller hans stackars brottsoffer anser. Hur kan du ha problem med att förstå det?
Så Engla mördaren Anders skall oxå vara ute? Han är ju frisk tydligen?
Citera
2013-10-30, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imradsaber
Ja men han är ju sjuk ? Är det svårt att fatta?

Är han? Det kanske han är men det kan vi i så fall överlåta till kompetent personal inom vården att fastställa. Han kanske är frisk? Ja då ska han släppas ut omedelbart.
Citera
2013-10-30, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det var hundratals stollar som erkände mordet på Palme. Ska vi spärra in dem också?
Men skillnaden med dessa publicitet torskar att dessa troligtvis inte hade inte dråpförsök, våldtäkt mot barn, upprepade rån, grova misshandlar, stölder m.m i ryggsäcken...... Vad krävs att man begår för brott för att man ska hållas undan oss knegare och skattebetalare? Jag tycker att 3 stegs regeln som tillämpas i staterna är rättvis? 3 gången gillt sen är man rökt....... Quick skulle kastreras och spännas upp på bål i många många andra civiliserade länder..... Jag hatar inte sjuka människor tro inte det , men galningar och extremets återfallsförbrytare måste hållas långt borta från oss andra???
Citera
2013-10-30, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Är han? Det kanske han är men det kan vi i så fall överlåta till kompetent personal inom vården att fastställa. Han kanske är frisk? Ja då ska han släppas ut omedelbart.
Kompentent personal det har vi ju här genom Staffan ? Nä du jag tycker att man dömer folk efter deras illgärningar och inte efter nån galen doktor som bedömer vem som ska vara ute elr inne? Thomas har ju ett digert brottsregister, han är klassad som notorisk återfallsförbrytare och borde väl ändå du också förstå? Har du inte gjort hemläxan? 30 tal domar talar ju sitt klara språk!
Citera
2013-10-30, 20:46
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Han är dömd till ett livstids fängelse på grund av att han bedömts "frisk". Han har alltså fått sitt straff. Vart vill du komma?

Tycker faktiskt att du alltmer börjar framstå som kvintessensen av min signatur.
Citera
2013-10-30, 20:49
Medlem
Citat:
Han är dömd till ett livstids fängelse på grund av att han bedömts "frisk". Han har alltså fått sitt straff. Vart vill du komma?

Tycker faktiskt att du alltmer börjar framstå som kvintessensen av min signatur.
Ja och Thomas till sluten psykiatrisk vård, där ska han sitta och inte vara och försöka penetrera smågrabbar i skolorna
Citera
2013-10-30, 20:49
Medlem
Citat:
Vad krävs att man begår för brott för att man ska hållas undan oss knegare och skattebetalare? Jag tycker att 3 stegs regeln som tillämpas i staterna är rättvis? 3 gången gillt sen är man rökt....... Quick skulle kastreras och spännas upp på bål i många många andra civiliserade länder.....
För det första, det här med skattebetalare som du upprepar, det är inte logiskt: en vårdplats är rätt dyr, kostar alltså skattebetalarna en del. Om SB försörjde sig själv tex genom att ge ut böcker så blir det billigare för skattebetalarna. Inte för att det har nåt med saken att göra, så tänker dom inte när de bestämmer om någon är sjuk eller frisk, men eftersom du nu tar upp det med skattebetalare så ville jag peka på att det är en logik som haltar.
För det andra. Vad är "spännas upp på bål?"
OK under medeltiden högg man handen av tjuvar i Sverige också och så är det väl i vissa mindre civiliserade länder men det saknar relevans.
Citera
2013-10-30, 20:50
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ja men han är ju sjuk ? Är det svårt att fatta?
Ja men i så fall kommer han ju inte att släppas ut så vad är problemet i det läget? Du går runt, runt med dina inlägg men kommer inte en millimeter.
Citera
2013-10-30, 20:50
Medlem
Citat:

Du vet vad sluten vård betyder?
Citera
2013-10-30, 20:51
Medlem
Citat:
inte vara och försöka penetrera smågrabbar i skolorna
Tjänar inget till men ändå: du tror tydligen på allvar att han skulle försöka med det. Nåt mer osannolikt i dag kan inte jag tänka mig.
Men det är inte jag som bestämmer utan det finns regler och lagar för det där. Bedöms någon frisk ska han släppas ut.
Senast redigerad av Butter200 2013-10-30 kl. 20:54.
Citera
2013-10-30, 20:55
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:

I lagens mening är han frisk. Problematiskt det där. Det var en oerhörd kritik tidigare om att våldsbrottslingar fick rättssykiatrisk tvångsvård, och åkte ut därifrån ganska omgående. Det kan nog vara riktigt, det övergår min förmåga att bedöma.

Men det har också haft som resultat att psykiskt sjuka fått fängelse, och som senare kommer ut i mycket möjligt sämre skick än när de åkte in. Som exempel har vi Kapten Klänning som kommer ut snart, trots att han man anser risken är hög risk för återfall i sexualbrottslighet. Ett annat exempel är mannen som på 60-talet sexmördade en pojke, fick rättspsykiatrisk tvångsvård, och som fortfarande är och kommer fortsätta att vara inlåst.
Citera
2013-10-30, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
För det första, det här med skattebetalare som du upprepar, det är inte logiskt: en vårdplats är rätt dyr, kostar alltså skattebetalarna en del. Om SB försörjde sig själv tex genom att ge ut böcker så blir det billigare för skattebetalarna. Inte för att det har nåt med saken att göra, så tänker dom inte när de bestämmer om någon är sjuk eller frisk, men eftersom du nu tar upp det med skattebetalare så ville jag peka på att det är en logik som haltar.
För det andra. Vad är "spännas upp på bål?"
OK under medeltiden högg man handen av tjuvar i Sverige också och så är det väl i vissa mindre civiliserade länder men det saknar relevans.
Jag betalar gärna skatt och jävligt hög skatt dessutom, skall jag som fläck fri arbetare inte kunna kräva av staten att våra försvarslösa barn och dessutom andra individer inte skall råka i klorna på en mentalt rubbad våldtäktsman ? Jag vill ha ett samhälle där tjuvar och mördare och pedofiler m.m inte är lösa på gatorna? Skulle jag begå dessa brott så så skulle det gälla samma för mig? Hade jag inte kunnat vistas ute utan att begå brott dessutom avskyvärda brott skulle jag suttit bakom lås och bom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in