2013-10-28, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Det fetade: Men om A-L har en massa blod på kläderna från M men inte vice versa så är det väl ställt utom allt rimligt tvivel att GM gav sig på M först? GM har helt enkelt attackerat M och då blivit kladdig av allt blod, därefter gett sig på A-L som då via GM:s beröring fått M:s blod på sig. Hade GM först huggit A-L så borde väl M ha lite av hennes blod på sig, men så är alltså nu inte fallet.

Finns det någon som läser tråden som har opublicerade självtagna bilder från brottsplatsen?
Det är ingen som vet vem som attackerades först, vet man händelseförloppet blir det lite lättare att lösa.
201004, 5½ år efter morden; http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12258940.ab
”Polisen tror att gärningsmannen först attackerade 8-åringen och att kvinnan dödades när hon försökte undsätta pojken.”
2010, 6 år senare: http://www.youtube.com/watch?v=eWXWDo1wO2o
8;10 hur tror man att det gick till? ;LGWP svarar; ungefär så här.
15:08, Olle Svenson; ”hur gick det till vet man inte heller”:

Om Busschauffören har plockat upp GM.
Hur långt blir för mycket, om man funderar på om man ska ta bussen eller gå hem, 2-15 km beroende på vädret?

Som jag ser det så verkar inget direkt tyda på att GM kom från Linköping, snarare tvärt om..
1. Låt oss anta att busschauffören har set rätt om den blodiga mannen som klev på bussen och att det kan vara GM.
2. Anta att busschauffören nästan vet var den blodiga mannen klev av.
3. Då blir det kanske lättare att lösa, men hur göra?
4. Hur får man tag i busschauffören, hans berättelse vore intressant att höra och speciellt vilken tur han körde?

Massepojken, kände inte du någon på Corren, ring dom och se om du kan få tag i busschauffören.

Anna-Lena kan ha befunnit sig i trappuppgången och inte hört Mohammeds skrik + sopbilen som stör.
Anna-Lena ser inte överfallet på Mohammed tack vare alla buskar och träd.
Då har hon uppfattat situationen som oprovocerad, det finns en tidsmässig marginal(http://imageshack.us/scaled/large/580/a9v7.png) som skulle kunna vara tänkbar att A-L inte hade en aning om vad som hänt med Mohammed.
Det skiljer ca 15 meter mellan A-L och Mohammed och det kan vara en förklaring att hon missat attacken på Mohammed.
Senast redigerad av sovvandring 2013-10-28 kl. 19:10.
Citera
2013-10-28, 23:55
Medlem
Hej tråden!

Jag hoppas att jag är välkommen in i diskussionen.
Har nu följt tråden i ca 6 månader varje dag och började från sida 1.
Jag har även följt detta mord sedan 2004.
Om jag skulle börja nu och berätta alla teorier jag haft skulle jag behöva starta en ny tråd.
Så jag sammanfattar lite kort de mest centrala och inte de jag uteslutit.

• Jag ser det fortfarande som troligt att det finns ett starkt motiv mot M's famils.
Varför. Hittar ingen bättre förklaring till att ge sig på en åttaåring.
Mer troligt att familjen ljuger för polisen än att en person i Linköping hugger ner en åttaåring utan anledning. Visst är det en relativt stor stad, men i sådana här fall när det gäller "snack på stan", eller rykten så är denna stad oerhört liten. Det tror jag att alla härifrån kan hålla med om. Så det jag menar är att en sådan person inte skulle kunna hålla sig gömd.

Om inte: personen inte är härifrån. Engångshallucination (droger) vet vi att det ej stämmer.
Man vet inte vart den här gatan ligger om man inte är rätt så orienterad i staden.
Visste inte att den existerade förrän jag flyttade in i närheten (och jag är härifrån + jobbat i hemtjänst=kan många gator). Kanske ni kommer på fler anledningar här?

Min första känsla var: WHAAAAT!?!? Så osannolikt att det händer här. Mitt i stan. En vardagsmorgon. Stor stad. Folk i rörelse. Borde finnas bra vittnesuppgifter.
Nu: Talar för lite planering. Lätt den bästa gatan i stan att inte möta någon. Speciellt vid den tidpunkten då synen var begränsad för växtligheten etc. Jag får kalla kårar när jag går där (mycket beror på dubbelmordet, även att jag är en mörkrädd person) men vad som höjer kårarna är att det jämt är så folktomt. 9/10 ggr möter jag max 1 person och jag rabblar jämt igenom signalement automatiskt. Dessutom vet jag av egen erfarenhet att detta lugna område lockar en del skummisfolk. Sista stället det skulle ske fylleslagsmål. Men bästa stället för ett mord, våldtäkt etc om man vill komma undan. Men då måste ju offret finnas här...

På tal om DNA. Inte bara att de stirrat sig blinda. Sannolikheten att GM skulle bli topsad borde ju minska avsevärt vid en masstopsning. Inte skulle jag hålla mig kvar är och riskera att bli topsad.

Det var några tankar från mig.
Har erfarenhet av psyk och medicin.
Känner Linköping.
Vill verkligen att fallet ska lösas.
Det är vad jag känner att jag kan bidra med.
Har varit riktigt intressant att följa er diskussion och nu kan jag inte hålla mig längre.
Vill vara med!
Citera
2013-10-29, 00:17
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuksystern
Min första känsla var: WHAAAAT!?!? Så osannolikt att det händer här. Mitt i stan. En vardagsmorgon. Stor stad. Folk i rörelse. Borde finnas bra vittnesuppgifter.
Nu: Talar för lite planering. Lätt den bästa gatan i stan att inte möta någon. Speciellt vid den tidpunkten då synen var begränsad för växtligheten etc. Jag får kalla kårar när jag går där (mycket beror på dubbelmordet, även att jag är en mörkrädd person) men vad som höjer kårarna är att det jämt är så folktomt. 9/10 ggr möter jag max 1 person och jag rabblar jämt igenom signalement automatiskt. Dessutom vet jag av egen erfarenhet att detta lugna område lockar en del skummisfolk. Sista stället det skulle ske fylleslagsmål. Men bästa stället för ett mord, våldtäkt etc om man vill komma undan. Men då måste ju offret finnas här...
En intressant iaktagelse. Jag har alltid trott att det här var en sådan gata man gick genom påväg norr eller söderut, eller är det kanske så att folk går via Barnhemsgatan? Berätta lite om området och staden när du hittat till tråden och välkommen.
Citera
2013-10-29, 01:28
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=eWXWDo1wO2o
Från ca 12.25: man hittar blod från båda offren på kniven och i en fläck en mix med GM & Mohammeds blod, det är dom uppgifterna jag känner till när det gäller blodet mellan M & A-L & GM.
Att veta om det fanns blod på Mohammed från A-L eller tvärtom skulle underlätta en hel del, men jag har inte sett några källor på det.

Jag höll själv ett öga på vädret och tiden för en vecka sedan, kl 7:45 19/11, det var nästan samma väder, duggade lite, och jag tycker inte det var speciellt mörkt ute, jag bor ca 200 km nordöst från mordplatsen. Det var relativt ljust kl 7;30.

Att spika ett 100% händelseförlopp tycker jag är svårt i det här fallet då det spelar in så många faktorer, det finns hela tiden 2 eller fler alternativ!
Kan man ta reda på exakt hur det gick till kan man säkert spika ett motiv, händelseförloppet blir motivet. För att göra en noggrannare rekonstruktion måste man ha BO-kläderna och försöka rekonstruera varje knivhugg och skador som finns, även var A-L handväska med böcker i och paraply hittades + andra tekniska bevis och en hel del andra indicier.
Senast redigerad av sovvandring 2013-10-29 kl. 01:39.
Citera
2013-10-29, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
En intressant iaktagelse. Jag har alltid trott att det här var en sådan gata man gick genom påväg norr eller söderut, eller är det kanske så att folk går via Barnhemsgatan? Berätta lite om området och staden när du hittat till tråden och välkommen.

Ja, men precis. Det finns så mycket andra vägar omkring. Jag bor i närheten så jag tar den vägen ibland. Men inte ensam när det är mörkt. Om man kommer från stan och inte bor precis där jag bor så är de andra vägarna närmare. Kommer man från Storgatan går man inte in på just denna gata utan man tar den som ligger bredvid gamla vattentornet bredvid (Där ser man inte åsgatan) för den är mer "rakt på" och ett självklarare val.

Kommer man via drottninggatan eller barnhemsgatan tar man inte av och tar trappen upp heller och passerar åsgatan utan då bor man antagligen så att det är bättre att fortsätta följa dessa gator (drottninggatan, barnhemsgatan) uppåt.

Det område jag bor i är inget man passerar. Det är som en labyrint. Man kör aldrig förbi med bilen, man passerar alltså inte förbi som en genomfart om man inte söker sig till precis detta område. Jag får ofta förklara bra länge för folk vart det är jag bor egentligen. Även för folk som är härifrån. Och det tror jag beror på just att det inte är ett ställe man passerar om man inte har ett ärende just på de här gatorna.
Måste oftast nämna just dubbelmordet för att folk ska veta ungefär. Och ändå förstår inte de första exakt. Nu blev detta ett långt inlägg. Det är så svårt att förklara.
Men det är sååååå lugnt här. Känns inte dom att man bor centralt alls.

Synd att man inte kan rita...
Senast redigerad av Sjuksystern 2013-10-29 kl. 22:19.
Citera
2013-10-30, 15:26
Medlem
Bor också i Linköping, dock ganska långt ifrån mordplatsen. Har bott i Linköping hela mitt liv och hade knappt varit på Åsgatan en enda gång innan mordet, utan besökte platsen första gången några gånger efter mordet, cirka 1 gånger/ år. Det jag vill säga är att det känns som GM MÅSTE ha varit där tidigare och ha god lokalkännedom. Det sjuka är att allt tyder på en snubbe med lokalkännedom men samtidigt väldigt osannolikt att han inte åkt fast då polisen lär ha kollat upp enormt många i mordområdet plus att någon lär ha tipsat om någon är lik GM och samtidigt bor i närheten. Jag får då inte ihop allting??

Frågan är om inte fantombilden är helt felaktig och att personer undviker att tipsa om en speciell person då han helt enkelt inte är lik fantombilden. Jävligt skumt är allting hur som helst, och GM kommer aldrig åka fast, blivit mer övertygad om det för varje år som går.
Citera
2013-10-30, 19:57
Medlem
Jag tror att gärningsmannen är död eller bor utomlands. ELLER så är han runt 30 har barn och bor i en annan stad. Han är numera jävligt försiktig och kör inte ens fort med bilen. Han kommer aldrig göra ett brott igen dvs kommer han aldrig åka fast..
Citera
2013-10-30, 21:42
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Det jag vill säga är att det känns som GM MÅSTE ha varit där tidigare och ha god lokalkännedom. Det sjuka är att allt tyder på en snubbe med lokalkännedom men samtidigt väldigt osannolikt att han inte åkt fast då polisen lär ha kollat upp enormt många i mordområdet plus att någon lär ha tipsat om någon är lik GM och samtidigt bor i närheten. Jag får då inte ihop allting??
Är det inte lättare att tänka sig en GM som bott i området någon månad och sedan flyttat än att det skall vara något mer komplicerat? Utan att veta något direkt om den här platsen så känner jag till gator och genvägar i några städer jag bott i korta tider som jag knappast tror infödda vet om. Man lär sig snabbt hur gator går ihop och var de leder om man rör sig i ett område och man lär sig snabbt var folk går och var det är folktomt. Att GM varit i stan ett tag ser jag som ett måste för att få ihop det och troligen har han bott i den en kortare tid.
Citera
2013-10-30, 21:42
Medlem
White Christmass avatar
Vad säger det om en person som kastar sin maskering efter ett grovt brott? Jag hade nog behållit mössan för det döljer ju utseendet.

Var det inte planerat så kastade han mössan i behållaren i ren desperation.

Men var det ett planerat brott så slängde han ju mössan där medvetet för att få Polisen på fel spår.

Så var det planerat eller inte.
Citera
2013-10-30, 22:21
Medlem
Jag har funderat lite på det här med "Leif". Jag tänker att A-L nämnt namnet ospecifikt. Och att språkförbistringar rått när ämnet togs upp med M:s föräldrar. Att de förutsätter att Leif=GM. Sen går de ut i pressen med att gärningsmannen heter Leif.

Hade det varit en Leif i A-L:s "utvidgade" närhet så borde brottet ha klarats upp.

Jag tänker istället att A-L gjort en iakttagelse vad gäller GM:s kläder. Att vi kan koppla "Leif" till något GM haft på sig. Sportfåne som jag är har jag kopplat ihop tre av bokstäverna i namnet. L(inköpings) I(drotts) F(örening). Det gav mig inget. Däremot snubblade jag över en annan förening: LGIF.

Visst är det ett långskott, men titta in på lgif.se och kika loggan till höger. Jag tror att jag, personligen, skulle kunna läsa det som LEIF i en stressad situation.

Kan GM haft ett par träningsbyxor med detta emblem på låret? En större jacka kan ha täckt emblemet under flykten.
Citera
2013-10-30, 22:37
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egonleif
Jag har funderat lite på det här med "Leif". Jag tänker att A-L nämnt namnet ospecifikt. Och att språkförbistringar rått när ämnet togs upp med M:s föräldrar. Att de förutsätter att Leif=GM. Sen går de ut i pressen med att gärningsmannen heter Leif.

Hade det varit en Leif i A-L:s "utvidgade" närhet så borde brottet ha klarats upp.

Jag tänker istället att A-L gjort en iakttagelse vad gäller GM:s kläder. Att vi kan koppla "Leif" till något GM haft på sig. Sportfåne som jag är har jag kopplat ihop tre av bokstäverna i namnet. L(inköpings) I(drotts) F(örening). Det gav mig inget. Däremot snubblade jag över en annan förening: LGIF.

Visst är det ett långskott, men titta in på lgif.se och kika loggan till höger. Jag tror att jag, personligen, skulle kunna läsa det som LEIF i en stressad situation.

Kan GM haft ett par träningsbyxor med detta emblem på låret? En större jacka kan ha täckt emblemet under flykten.

Ja jävlar. Grattis till ett fantastiskt första inlägg! TRÅDEN LEVER! Tipsa polisen!
Citera
2013-10-30, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egonleif

Kan bara instämma med Leonvance, Otroligt bra inlägg och inget jag tänkt på tidigare, och ingen annan heller uppenbarligen. Däremot borde väl A-L sagt att hon såg namnet? Fast hon kanske inte var i det skicket, vad tror ni?

Det som är intressant är att GM verkar vara en "idrottstyp", träningsbyxor som det står LGIF på men som A-L tyckte det stod Leif på, varför inte?

Linköpings friidrott= LGIF.. GM ska ju ha haft träningskläder på sig enligt vittnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in