2013-10-30, 10:47
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackz0r
Det hon vet är att mannen är våldsam och hotfull och vad hon trodde narkotikapåverkad. Du har ju själv läst fup, du vet vad som hände innan och hur hon och vittnena uppfattade situationen. Det är betydligt mer påtagligt och svårhanterligt om du står där på plats än bedömer bakom en skärm. Jag tycker mig inte kunna se det som att man kan göra bedömningen av att han inte varit farlig eftersom han var så berusad.
Du har en väldigt liten och dysfunktionell hjärna. Först skriker du som en gaphals kring att mannen är narkotikapåverkad. Sen upptäcker du via FUP att det inte stämmer och fortsätter skrika kring något annat oväsentligt att mannen snart ska anfalla. Se filmen och inse istället att det är gravt övervåld som använts mot en full man. Hon ger ju inte ens honom chansen att göra som hon säger. Hon blir i filmen sur på honom och börjar slå på honom totalt oprovocerat och bussar en tränad polis-kamphund på honom.

Sådant här skit ska inte förekomma i polisväsendet, oavsett. Hon skulle kallat på sina kollegor. Personligen om jag varit där hade jag nog blivit så förbannad att jag misshandlat henne med hennes egen batong.

Ha sådant skräp i polisleden är väldigt dåligt och negativt för polisen själva. Polisen är dialogpolis vid fel tillfälle och skarp polis, som här, vid helt fel tillfälle. Tappar folket förtroendet för polisen kan man lägga ner hela polisväsendet.
Citera
2013-10-30, 10:55
Medlem
theodor.busses avatar
I FUP påstår KE att GM slår hunden upprepade gånger. Antingen ljuger hon medvetet, eller så har hon skapat sig ett falskt minne som hon faktiskt tror på. Jag har tittat igenom filmen flera gånger. Han håller i hundens spårsele med höger hand, och ser ut att hålla vänster arm bakåt/utåt, antagligen för att skydda den.

Hon är dessutom "frikostig med sanningen" när hon säger att hon tog till tvåhandsfattning efter flera "vanliga" batongslag som inte fick verkan. Så ser det verkligen inte ut på filmen - tvåhandsfattningen använder hon tämligen omgående.

Sedan undrar man lite över att hon har tappat bort sitt handfängsel, och glömt att ta av hunden sin spårsele....

OT:
Citera
2013-10-30, 11:15
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Alltså, jag misstror inte nödvändigtvis dig/er. Framför allt är ju detta en rent empirisk fråga, som man således inte behöver schabbla om. Tycker bara det låter rätt så konstigt -- utan att själv ha mer än basala lekmannakunskaper om juridik. Du/ni får gärna länka till lagstiftning, praxis eller något annat som ger vid handen att det är på det sätt du/ni hävdar.
Att en handling skall bedömmas mot bakgrund av vad som tidigare har skett är helt uppenbart. Antag, rent hypotetiskt, att mannen hade kört in kniven i några personer strax innan och att han alltjämt var knivbeväpnad, skulle du då ha tyckt att det var fel att han fick pisk?

Jag tror knappast att nödvärnsexess kommer att kunna hävdas med framgång, men det kan ändå vara värt att påminna om.
http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6dv%C3%A4rnsexcess
Citera
2013-10-30, 11:56
Medlem
pederastens avatar
edit: fel
Senast redigerad av pederasten 2013-10-30 kl. 11:58.
Citera
2013-10-30, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Att en handling skall bedömmas mot bakgrund av vad som tidigare har skett är helt uppenbart. Antag, rent hypotetiskt, att mannen hade kört in kniven i några personer strax innan och att han alltjämt var knivbeväpnad, skulle du då ha tyckt att det var fel att han fick pisk?

Jag tror knappast att nödvärnsexess kommer att kunna hävdas med framgång, men det kan ändå vara värt att påminna om.
http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6dv%C3%A4rnsexcess

Spelar ingen roll om detta skett innan DÅ GÅR DU INTE IN ensam och försöker ta ner honom. Poliskvinnan har gjort fel hur du än vrider och vänder på det hela. Hon är inte lämplig som polis. Jag vet 95 poliser av 100 som gjort detta bättre och lugnare än henne. De andra 5 bör inte vara poliser de heller

men så är det alla yrken har folk som inte borde vara där. Den här kvinnan bör se sig om efter annat jobb där hon lämpar sig bättre .... det mår hon bäst av själv
Citera
2013-10-30, 12:36
Medlem
mackz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Du har en väldigt liten och dysfunktionell hjärna. Först skriker du som en gaphals kring att mannen är narkotikapåverkad. Sen upptäcker du via FUP att det inte stämmer och fortsätter skrika kring något annat oväsentligt att mannen snart ska anfalla. Se filmen och inse istället att det är gravt övervåld som använts mot en full man. Hon ger ju inte ens honom chansen att göra som hon säger. Hon blir i filmen sur på honom och börjar slå på honom totalt oprovocerat och bussar en tränad polis-kamphund på honom.

Sådant här skit ska inte förekomma i polisväsendet, oavsett. Hon skulle kallat på sina kollegor. Personligen om jag varit där hade jag nog blivit så förbannad att jag misshandlat henne med hennes egen batong.

Ha sådant skräp i polisleden är väldigt dåligt och negativt för polisen själva. Polisen är dialogpolis vid fel tillfälle och skarp polis, som här, vid helt fel tillfälle. Tappar folket förtroendet för polisen kan man lägga ner hela polisväsendet.

Du har en kass kunskap och erfarenhet av ingripanden uppenbarligen. Jag skrev att han var våldsam och narkotikapåverkad, vilket visade sig vara fel varpå jag bad om ursäkt. Han var inte narkotikapåverkad men likförbannat var han jävligt påverkad av alkohol.

Jag VET att du inte kan påstå att mannen inte skulle ha kunnat gå till angrepp. Hon upplevde det som att han skulle angripa henne och då kan väl fan inte du sitta bakom en skärm och säga att det inte hade kunnat hända!? När även flera vittnen sagt att han var våldsam och hotfull. Har han kniv på sig? Det vet du helt enkelt inte. Kollegorna var på väg men var flera minuter bort och hon bedömde situationen som överhängande.
Totalt oprovocerat var det verkligen inte.
Citera
2013-10-30, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mackz0r
Du har en kass kunskap och erfarenhet av ingripanden uppenbarligen. Jag skrev att han var våldsam och narkotikapåverkad, vilket visade sig vara fel varpå jag bad om ursäkt. Han var inte narkotikapåverkad men likförbannat var han jävligt påverkad av alkohol.

Jag VET att du inte kan påstå att mannen inte skulle ha kunnat gå till angrepp. Hon upplevde det som att han skulle angripa henne och då kan väl fan inte du sitta bakom en skärm och säga att det inte hade kunnat hända!? När även flera vittnen sagt att han var våldsam och hotfull. Har han kniv på sig? Det vet du helt enkelt inte. Kollegorna var på väg men var flera minuter bort och hon bedömde situationen som överhängande.
Totalt oprovocerat var det verkligen inte.

Nej hon kunde inte lägga band på sig själv och tappade kontrollen totalt. Lite impulskontroll kan man väl trots allt förvänta sig. Men hade inte Katarina dödat eller skjutit en bilförare tidigare eller var det nån annan inkvoterad poliskvinna?
Senast redigerad av ThePunisher6666 2013-10-30 kl. 16:07.
Citera
2013-10-30, 17:25
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Spelar ingen roll om detta skett innan DÅ GÅR DU INTE IN ensam och försöker ta ner honom.
Jag tror att du inte är medveten om vilka befogenheter Polisen faktiskt har.
Givetvis kan man tycka att vi skulle ha andra lagar, men det är en annan sak.

Se t.ex. på rättsfallet RH 2012:9 där en polis, på sin fritid, hade ingripit mot ett fyllo och givet denne däng.
Citat:
Av 10 § polislagen följer att en polisman i vissa särskilt angivna situationer - i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt - får använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd. Så är t.ex. fallet om polismannen möts med våld eller hot om våld eller om polismannen möts av motstånd när han ska verkställa ett frihetsberövande. I likhet med vad som gäller för andra personer har polismän dessutom rätt att bruka våld i en nödvärnssituation.
Citat:
När det sedan gäller den del av händelseförloppet som åtalet närmast avser, dvs. skeendet efter det att P.F. hamnat på marken, instämmer hovrätten i tingsrättens bedömning att det genom D.A:s och F.A:s uppgifter är visat att F.M. gav P.F. ett slag med knuten näve som var så kraftigt att det förorsakade näsblod, smärta och ömhet. Frågan är om F.M., som åklagaren påstått i gärningsbeskrivningen, hade kontroll över P.F. då slaget utdelades.
Citat:
Av de uppgifter som har lämnats framgår att det var fråga om ett mycket snabbt händelseförlopp från det att polisbilen kom till platsen och till dess att P.F. belades med handfängsel. De uppgifter som F.M. lämnat om P.F:s motstånd i det läge då F.M. fått ner denne på rygg kan inte anses motbevisade genom de uppgifter som D.A. lämnat. Därtill kommer att D.A. i det protokoll över fängselbeläggning som han upprättade efter händelsen angav att P.F. belades med handfängsel på grund av sitt aggressiva och våldsamma beteende. Sammantaget finner hovrätten att F.M:s uppgift om hur han uppfattade situationen får godtas. Det är därmed inte visat att P.F:s motstånd hade upphört och att F.M. alltså hade kontroll över denne när han utdelade slaget. Under sådana förhållanden kan det inte anses klarlagt att det våld som F.M. utövade var oförenligt med 10 § polislagen. Åtalet för misshandel ska därför ogillas.

Åklagaren har i andra hand yrkat ansvar för tjänstefel i enlighet med vad som närmare anges i gärningsbeskrivningens andra stycke. Som hovrätten redan anfört är det inte visat att P.F:s motstånd hade upphört när F.M. slog honom. Det är heller inte klarlagt att F.M. i det läget hunnit uppmärksamma att en polispatrull kommit till platsen. Därtill kommer att det, som redan nämnts, var fråga om ett mycket hastigt händelseförlopp där F.M., som genom ingripandet trätt i tjänst under sin ledighet, ensam hade att hantera den berusade P.F. Även om F.M:s bedömning av situationen inte var helt korrekt och hans slag mot P.F. sett i efterhand framstår som olämpligt och hårdhänt kan hans våldsanvändning inte anses ha varit oförsvarlig. Även åtalet för tjänstefel ska därför ogillas.
http://www2.notisum.com/rnp/domar/rh/RH012009.htm

Med upphävande av tingsrättens domslut lämnade hovrätten åtalet utan bifall.
Senast redigerad av PaterNoster777 2013-10-30 kl. 17:28.
Citera
2013-10-30, 20:15
Bannlyst
"Så då tar jag min batong och jag slår honom och han…jag får inga som helst effekt. Jag slårigen, ingen som helst effekt och jag slår och slår, ingen effekt, inte ett aj, ingenting. Tar jagmed båda händerna och slår, ingen som helst effekt och de…jag slår kanske tio gånger. Inteett aj, ingen effekt överhuvudtaget och under tiden säger jag lägg dig ner, lägg dig ner."

Om man kollar på filmen ser man ju att han försöker värja sig för den attackerande hunden och har noll ögonkontakt med henne. Han förtjänade det säkert men det är fortfarande ett otacksamt argument från planta som henne och bortförklaringen ger samtidigt endel psykopatvibbar.
Senast redigerad av ThePunisher6666 2013-10-30 kl. 20:27.
Citera
2013-10-30, 20:28
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePunisher6666
Nej hon kunde inte lägga band på sig själv och tappade kontrollen totalt. Lite impulskontroll kan man väl trots allt förvänta sig. Men hade inte Katarina dödat eller skjutit en bilförare tidigare eller var det nån annan inkvoterad poliskvinna?

Har för mig det var en annan?!
Citera
2013-10-30, 21:17
Medlem
Citat:

Det var en annan som tappade fattningen P*tra Viklun*. KlunsKattis har såvitt framkommit endast detta fega påhopp på sitt säkerligen rymliga samvete.

Funderar ibland på att ringa ett samtal till Luleåfylleristen, tror att han p.gr av ågren tar på sig alltför stor skuldbörda.

Att snuten skulle påverkat vittnen direkt o indirekt är mkt sannolikt, fullt tänkbart även att de planterat knarket på Spi*ken.
Citera
2013-10-30, 21:23
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
"Så då tar jag min batong och jag slår honom och han…jag får inga som helst effekt. Jag slårigen, ingen som helst effekt och jag slår och slår, ingen effekt, inte ett aj, ingenting. Tar jagmed båda händerna och slår, ingen som helst effekt och de…jag slår kanske tio gånger. Inteett aj, ingen effekt överhuvudtaget och under tiden säger jag lägg dig ner, lägg dig ner."

Om man kollar på filmen ser man ju att han försöker värja sig för den attackerande hunden och har noll ögonkontakt med henne. Han förtjänade det säkert men det är fortfarande ett otacksamt argument från planta som henne och bortförklaringen ger samtidigt endel psykopatvibbar.

Du, varken du eller jag i nyktert tillstånd hade kännt ett piss, hon kan INTE ens slå med en batong, det är så patetiska slag att man skrattar över hur dåliga slagen är.

Hade du haft någon som helst koll på våld överhuvudtaget hade du sett detta.
Sen att du gråter över ett mongo som den där snubbe, skärp dig nu, snubben förtjänar stryk på riktigt, det där är inte stryk det där är ett textbok exempel på hur man slår utan att det har någon som helst effekt och ännu en anledning varför kvinnor inte ska finnas i yttre tjänst.

Hade det varit en riktig ordningssnut så hade snubben haft ont på riktigt, kan inte ens tänka mig att han hade några märken dagen efter.

Otroligt vad veka ni är i den här tråden man tror att familjeliv har invaderat FB, hoppas ni åker på stryk så mesiga som ni är, gärna några av våra smutsiga blatteförmågor så att ni kan lära er skilja på vad som är stryk och sånt här som inte ens kan kategoriseras som lätt aga, kvinnan är ju så vek, det tar mycket träning innan du kan slå med batongen något snutarna inte verkar träna på alls.

Vi har de gamla fall där snuten brukade vända på gummiklubborna för att de inte kunde slå med batongerna, någon som däremot tränat med gummiklubborna krossar ben när de slår. Det här är ingenting, en storm i ett vattenglass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in