2013-10-30, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Innebär gudomlig inspiration felfrihet? Och kan man vara säker på felfriheten trots hot om straff för förfalskning?

Inte nu (men det är målet), det hör framtiden till, börjar man fiddla Bibelns andemening så ligger man risigt till, men som sagt man kan ångra sig och göra bot.
Citera
2013-10-30, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
Inte nu (men det är målet), det hör framtiden till, börjar man fiddla Bibelns andemening så ligger man risigt till, men som sagt man kan ångra sig och göra bot.

Vad ska jag då sätta min tilltro till? Om bibeln inte med säkerhet är felfri?
Citera
2013-10-30, 13:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Är det intellektuell ohederlighet eller bara dumhet som får dig till att svara "goddag ... yxskaft" till vad jag skrivar?

Var "pedagogi- och kommunikations-inkompetens" inte tydligt nog?

Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Men vad vore det mest effektiva kommunikationsredskapet från Guds håll?

Tar du verkligen din dumfråga-taktik på allvar själv? Svar på en av dina dumfrågor ledar till en ny dumfråga från dig. Men nuväl:

Har du aldrig hört tallas om eller personligen upplevd fenomenet "pedagogik", som jag refererar till?

Där har du ditt svar. Nästa meningslösa fråga, tack.
Citera
2013-10-30, 13:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone

Så din argumentation centrerar omkring vaga profetior. Varför skulle nån annan än blint troende ta sånt allvarligt?
Citera
2013-10-30, 13:35
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Va? Vad har du för bevis att Gud skulle ha tillåtit att Abraham skulle offra sin son? Det skulle vara helt emot Guds natur.

Det var inte det jag skrev. Jag skrev att Jahve förledde Abraham till att offra sin son, hen lurade alltså Abraham att tro att hans son var ett rättmätigt offer.

Citat:
Gud ingrep just på grund av att han inte tillät barnoffer, eller människooffer överhuvudtaget. Detta skulle istället vara en förebild för vad Gud skulle tillåta sig att gå igenom för människornas skull, att offra sin son Jesus till att avrättas av människor.

Det kunde hen ju snällt upplyst Abraham på ett annat sätt som ju uppenbarligen trodde att hen gillade att man offrade sina avkommor. Dessutom så satte väl inte Jahve stopp för offrandet av det barn som kom ut ur huset för att möta sin far som bett till Jahve om att få vinna ett krig/slag?

Citat:
Det var inte Gud som avrättade Jesus, det var människor påhejade av Satan och demoner. Men Gud var villig att ge detta offer för att visa att en människa kan vara Gud trogen, och underordna sig Gud oavsett om dom skulle dödas eller inte. Att någon dör för att man underordnar sig Gud är det yttersta tecknet på att Gud har rätt, hans skapelse underordnar sig honom och vill följa hans vilja och lagar trots att man hotas till livet.

Onödigt och morbitt sätt av en allsmäktig gudom att istället för att ändra på sina regler behöva hitta på ett kryphål. Eller hur ser ni på Jahves allsmäktighet och vad som uppnåddes genom att Jesus korsfästes och dog?
Citera
2013-10-30, 13:37
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Guds bud är tydligt, "bo-bom, bo-bom, bo-bom"

Lol!
Citera
2013-10-30, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Det var inte det jag skrev. Jag skrev att Jahve förledde Abraham till att offra sin son, hen lurade alltså Abraham att tro att hans son var ett rättmätigt offer.

Det kunde hen ju snällt upplyst Abraham på ett annat sätt som ju uppenbarligen trodde att hen gillade att man offrade sina avkommor. Dessutom så satte väl inte Jahve stopp för offrandet av det barn som kom ut ur huset för att möta sin far som bett till Jahve om att få vinna ett krig/slag?

Onödigt och morbitt sätt av en allsmäktig gudom att istället för att ändra på sina regler behöva hitta på ett kryphål. Eller hur ser ni på Jahves allsmäktighet och vad som uppnåddes genom att Jesus korsfästes och dog?

För att då inte tala om alla gånger som Jahve beordrade masslakt på barn och andra bara för att de råkade vara födda i fel nation.

"Och Samuel sade till Saul: ”Det var mig Jehova sände för att smörja dig till kung över sitt folk Israel, så lyssna nu till hur Jehovas ord lyder. 2*Detta är vad härarnas Jehova har sagt: ’Jag skall avkräva räkenskap för det som Ạmalek gjorde mot Israel, när han ställde sig i vägen för honom då han drog upp ur Egypten. 3*Gå nu och slå Ạmalek och vig honom åt tillintetgörelse med allt vad han har; och du skall inte skona honom, och du skall döda dem, både man och kvinna, både barn och dibarn, både tjur och får, både kamel och åsna" - 1 Samuelsboken 15:1-3
Citera
2013-10-30, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Ja och om du har fel i det du säger så är det ju vad just du håller på med, att förfalska sanningen.
De 237 ställena är citat från GT därför är det av intresse vad vi hittar i avskrifter från GT som användes så nära den tid som NT skrevs.

Jaså det gör jag?
Då får du vara så god att bevisa det genom att plocka fram de handskrifter från NT som bevisar ditt påstående.
Du hittar inga?
Du spekulerar och har mage att påstå att det är jag som förfalskar.
Vem kan det då vara som förfalskar?
Hint... det är inte jag.

Som Eberhard gång på gång på gång har visat för dig är citaten från GT i NT ofta inte ordagranna.
Det säger inte dig något alls?
Senast redigerad av Kalten 2013-10-30 kl. 17:10.
Citera
2013-10-30, 16:48
Medlem
Citat:
Ja och sedan blir det i så fall en förfalskning åt andra hållet när man tagit bort Guds namn på 7000 ställen i GT där det inte finns ett enda bevis för att Guds namn inte skulle ha existerat. Både Bibel2000 och Folkbibeln skulle i så fall hålla på med denna förfalskning, där 7000 ställen är mer än 237 ställen. Så både Bibel2000 och Folkbibeln skulle alltså hålla på med en förfalskning som är 30 gånger värre.

Men detta ignorerar man självklart från det hållet.

När du nu inte klarar av att prata direkt med mig kan du ge fan i att kommentera mina inlägg till tredje part.

Som vanligt har du inte fattat ett smack och låter dina inskränkta fördomar dra iväg med dig.
Nej, jag anser inte att det är rätt att ändra varken i GT eller NT.
Två fel gör inte ett rätt.
Inte så svårt att fatta eller hur?
Citera
2013-10-30, 17:08
Medlem
Citat:
Jehovas namn finns för övrigt i andra översättningar av NT så det är inte bara i NT varför har dessa översättare valt att införa namnet?

Att fler förvränger texten ger JV rätt att göra samma sak?
Är det så du menar?

Citat:
Känns det inte inkonsekvent att med tanke på att namnet finns på så många ställen i bibeln att det verkar inkonsekvent att det helt plötsligt utelämnas i NT?

Nej inte alls.
Det är inte mitt påhitt så jag har bara att acceptera verkligheten oavsett vad jag tycker om den.

Citat:
Håller du med om att Jehova eller Jahve är Guds namn?

I GT är den det.

Citat:
Håller du med om att det borde föras in i alla översättningar av GT?

Där det fanns i ursprungligt skick borde det vara kvar.

Citat:
Vi vill ju precis som du skriver ovan inte ha några falska översättningar som inte återger det som stod ursprungligen i bibeln.
Skulle det vara fel idag att uttala och använda Guds namn?

Nej det är inte fel för den som vill använda det.
Det som är mycket fel är att fördöma andra för att inte använda det.

Citat:
Du kan ju svara på frågorna en och en.

Tack, så snällt
Citera
2013-10-30, 17:24
Medlem
Citat:
Vi tror att texten idag är så exakt att vi kan förstå bibelns budskap och sanning.
Om det innebär att vartenda ord är exakt som det skrevs ursprungligen är en annan fråga och det behöver man inte lägga i ordet exakt.
När JV säger att bibeln är exakt bevarad så menar vi utifrån att den att den är så exakt att vi kan förstå dess budskap.

Guds egennamn var inte viktigt nog för att Gud skulle se till att det bevarades?
Behövdes det inte för att förstå budskapet?
Varför är det då så himla viktigt att ha det med?
Citera
2013-10-30, 20:16
Medlem
Citat:
Hundra och tusen år är korta tidsrymder om vi talar om eoner. Sedan påstod jag bara inte att det skulle bli jobbigt, bara riktigt tråkigt. Tillslut blir det måndag hela veckan.

Hur vet du det? Har du erfarenhet och vet att livet blir tråkigt? Det finns oändligt mycket att göra och upptäcka i livet. Många ägnar ett helt liv åt bara ett intresse, och ändå tröttnar dom inte, t.ex. skapa och spela musik, eller forska om en enda art.

Du kan också fundera på varför du inte tröttnar på att äta trots att man äter 90.000 gånger under ett helt liv.

Det liv som Gud erbjuder är också något annat än den stressfyllda och krävande liv som vi lever idag, så det kommer inte kännas som måndag hela vecka, utan hellre lördag hela veckan då man kan göra vad man vill.

Citat:
Det i min mening som verkligen gör livet värt att leva är att det med absolut störst sannolikhet är den enda tiden vi lever.

Jag tycker tvärtom att livet känns bortkastat om man bara lever i 80 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in