Citat:
Ursprungligen postat av
Quorthon
Att i efterhand räkna bort mål går ju inte eftersom matchen då helt blir ett resultat av efterspelet kring domslut. Ett mål förändrar ju hela förutsättningen för resten av matchen och dessa förutsättningar sitter kvar oavsett om du tar bort målet i efterhand. Gällande omspel så gäller ju fortfarande att förutsättningarna ej kan återskapas oavsett om matchen spelas om i helhet eller från den minut det skedde. Ett omspel skulle också kosta mer än nyttan det skulle ge. Det enda rimliga är förebyggande åtgärder. När matchen är färdigspelad är den färdigspelad. Dessutom är det orimligt att man skulle strunta i andra felaktiga mål och endast korrigera när det varit hål i nätet om man satte ett sådant prejudikat.
Det är klart att det är en problematisk situation men i det här fallet är det så tydligt att domarteamet inte har klarat av sina arbetsuppgifter. Näten ska ju kollas innan varje halvlek och jag antar att de har gjort det även under denna match. Att då missa ett hål som leder till mål är ju då direkt beroende av att domarteamet misslyckats med sin uppgift, en feldömd straff å andra sidan beror ju nästan alltid på att en försvarsspelare befinner sig i en korkad situation som gör att situationen kan uppstå.
Att ta bort ett mål i efterhand är som du säger ingen bra lösning men jag förstår inte varför Hoffenheim ska straffas för något som de omöjligt kan påverka, de har ju liksom inte gjort något fel överhuvudtaget. Det mest rättvisa hade enligt mig vara att ge Hoffenheim chansen att påverka matchen från den stund då domarens misstag förändrar matchbilden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quorthon
Ballon d'Or skall inte gå till den spelare som "är bäst" utan till den spelare som presterat och uppnått mest under senaste kalenderåret. Messi är såklart världens bästa spelare sett till vad han kan, men han har i min mening inte presterat bäst under det senaste året.
Absolut, jag håller med dig, men du vet lika bra som jag att det inte är så det har sett ut historiskt sett. Messi har vunnit några bollar han inte borde ha vunnit exempelvis. Ribery är väl kanske den som förtjänar priset mest och finns det någon form av rimlighet så bör en FCB-spelare få priset med tanke på trippeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
Steff83
Ja..Exakt...Jag kan aldrig minnas att Neuer gjort något misstag som drabbat hela laget...Känns som han liksom en del svenskar fått en bild av VM-kvalmötena med Svergie..vilka är väldigt missvisande.
Jag tror inte Bayern hade gått lika bra förra säsongen med säg med en annan sämre målvakt. Ett bra lag har alltid en bra målvakt.
Det är ju så mycket mer än bara själva spelet med. En målvakt ska också backlinjen trygghet..och det gör Neuer.
En bra målvakt är a och o i alla lagbyggen, för att en backlinje ska kunna högprestera krävs det att de litar på den som vaktar buren. Det kan ju till exempel vara bättre att öppna upp en gata för att locka anfallarna till avslut utifrån boxen men den typen av försvarsspel är ju endast möjligt om du är helt säker på att målvakten tar bollen. Vet inte om det är medvetet (men jag antar det) men har flera gånger sett FCBs mittbackar ta markering på spelare utan boll och lämna bollförande motståndare med fritt fält fram till målet.
Enligt mig finns det sedan två typer av målvakter, de som gör fantomräddningar och de som är fruktansvärt stabila. För att ge exempel på detta skulle jag vilja peka på två av Djurgårdens målvakter på senare år, i Pa Dembo Touray hade vi en målvakt som kunde stå för de mest sanslösa räddningarna på bollar som borde varit mål, vissa av dem på världsklassnivå men det gick aldrig att veta vilken nivå han hade tänkt att lägga sig på för dagen utan kunde lika gärna släppa in bollar som vilken div 5 slips som helst hade tagit. Vår nuvarande Keeper Kenneth Höie har inte alls samma högstanivå som Dembo men har en betydligt högre lägstanivå vilket kan vara nog så viktigt för att ingjuta trygghet i en backlinje. Ingen kommer någonsin att klandra en målvakt som släpper in ett stenhårt skott i krysset från kort distans, den typen av bollar ska vara mål, däremot förutsätter de flesta att man ska ta en lobb från halvplan.
Sen finns det en hybridkategori av målvakter som de absolut bästa tillhör och där tycker jag Neuer hör hemma. Han kan göra riktiga idioträddningar samtidigt som han är fruktansvärt stabil och sällan gör en dålig match. För att vara en målvakt med bra fysik har han förvånansvärt bra spelsinne och för att vara en målvakt med bra spelsinne har han fruktansvärt bra fysik.
Citat:
Ursprungligen postat av
cyberkalle
Som alla vet som varit med i tråden en länge tid så tillhör jag falangen Koan Neuer och jag tycker det är jävligt störande att han är stundvis så jävla nonchalant och där håller jag med alla belackare.
Men om han skulle mogna och skippa dom där nyckfulla tilltagen så kommer han bli bäst i världen enligt mig.
Wingren är helt ok om man bara bortser från hans Bayern-agg.
Vinner inte Jupp priset som årets tränare som är det en stor skandal.
Neuer är fortfarande ung för att vara målvakt på den här nivån och vi kan nog räkna med åtminstone 8-10 år till i den absoluta toppen. I samband med att fysiken, spänsten och reflexerna kommer att bli sämre kommer han förmodligen bli en mer harmonisk och smartare målvakt.
Jag har även problem med att se Neuer som nonchalant till dess att han faktiskt gör bort sig ordentligt. Så länge han tar bollarna och spelar bra får han bete sig och se ut nästan hur han vill (för att göra en liknelse med Robben, när han är ur form hatar man att han alltid söker sig inåt i banan för att gå på egna avslut, men när han är i form vill man bara att han ska gå inåt i banan och söka egna avslut).