Det är klart att AIK, och speciellt DIF, av princip svarar nej på frågan. AIK tror sig vara en europeisk toppklubb, med all den mackt som det innebär. DIF å andra sidan har fått en nyvunnen hybris i och med arenaflytten. Det var inte kul att gå på derbyn för AIK och i synnerhet för DIF under den andra halvan av 00-talet. Så totalt utskåpade på läktaren som DIF blev de sista åren tror jag aldrig att någon annan har blivit. Klackkamperna mot AIK var allt jämnare, men vi drog som oftast det längre strået, trots att det sportsliga var emot oss i form av korrupta domare. Om Hammarby kliver upp igen så sprängs det luftslott som nu har byggts upp i Stockholms läktarkamp. Kärleksgnabbet mellan tvillingarna AIK och DIF kommer att få ett abrupt slut när Bajen återigen seglar upp som nummer ett på Stockholmsscenen och i Allsvenskan. Våra konkurrenter kan andas ut när Hammarby inte längre går att räkna med i "Bäst fans i Allsvenskan".
Det är som bland alla andra fenomen där konkurrens förekommer. När lejonhanen är skadad och nere för räkning så gläds hyenorna, då deras överman är tillfälligt ute ur leken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Casualer
Vi är en klassisk klubb, dessutom ligger vi 3:a i publikligan. Det där med rivaliteten mellan AIK och Djurgården tror jag ni bara säger för att reta oss. Vet många Djurgårdare som hatar oss över allt annat.
Kommer vi upp i Allsvenskan och gör väsen av oss lär rivaliteten också stiga.
Jag har inte träffat en enda Gnagare som tycker att derbyn mot DIF är roligare än derbyn mot Bajen, och jag är fullt ärlig vill jag lova. Ett vanligt argument är att Hammarby bjuder på bättre motstånd på läktaren. Personligen tycker jag att DIF och AIK får ha sin lilla kärlekstvillingsincest-relation, mig gör det ingenting. Vi är Bajen, och vi är bättre än båda två! Skål!