Citat:
Ursprungligen postat av
ME077
Trots allt tjafs i denna tråd vill nog 99,9 % av oss att rätt person ska dömas, oavsett vem det är. Jag hoppas nästan att det är KJ som är gm. Jag hoppas också att han erkänner, alternativt försäger sig/överbevisas under rättegången. Men sista dagarna har jag oroat mig för att detta inte sker. Vad händer om han frias? Finns det till exempel någon chans att de utreder MB och dennes bror/kusin TB? (Såvida det inte finns något i slasken som bevisar noll inblandning).
Är lite orolig för att KJ de facto är gm, men frias pga den undermåliga utredningen som ger utrymme för rimligt tvivel.
Jag har påpekat några gånger att också en frikänd KJ är möjlig
annan gärningsman i så stor utsträckning att det aldrig kommer att kunna drivas ett indicieåtal mot någon annan misstänkt om KJ frias. Ska någon annan dömas, måste alltså antingen något direkt bindande bevisfaktum påträffas som pekar på annan person, eller så erkänner någon annan person på ett sätt som kan bekräftas av ny teknisk bevisning. Polisens benägenhet att gå vidare kommer att bero av vad de bedömer för sannolikhet för att komma i mål på det sätt jag angav. Och jag har under alla omständigheter mycket svårt att tänka mig att polisen skulle utreda MB:s hela jävla släkt bara för att motivteoretiker på Flashback tycker att bröder och söner till MB också är intressanta.
Om det skulle bli så att tingsrätten friar KJ med hänvisning till att annan gärningsman inte är utesluten på ett sätt där det tydligt framgår att rätten tycker att MB inte har synats tillräckligt noga i sömmarna för att kunna uteslutas, är det rimliga förfaringssättet för åklagaren att överklaga och dokumentera MB:s alibi bättre i tidsperioden mellan dom i tingsrätt och målets upptagande i hovrätt. Eftersom KJ i så fall kommer att släppas ur häktet, kommer förundersökningen att ha en hel del tid på sig för detta.
Efter en eventuell lagakraftvunnen friande dom finns det två möjligheter: Endera betraktar förundersökningsledningen fallet som polisiärt uppklarat, håller måhända förundersökningen formellt öppen, men utreder i princip ingenting. Eller så lägger man ner några veckors utredning på att se om det finns en chans att man kan komma vidare med MB trots att KJ är så tydlig alternativ gärningsman, och lägger ner den sedan om ingenting tillräckligt sensationellt har framkommit.