2013-10-30, 11:21
Medlem
ReedMes avatar
Den här killen kommer döda igen om han får chansen.
Han får en kick av att framkalla skräck hos sitt offer.
Han är en ynklig människa som njuter av att känna sig allsmäktig.

Jag hoppas att han blir inspärrad på livstid på rättspsyk.

Jag brukar inte syssla med fjärrdiagnostik, men i det här fallet kan jag inte låta bli.
Citera
2013-10-30, 11:26
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Håller med, KJ är nog en typisk "återfallare" skulle jag tro. Tänk hur hans ego skulle växa om han kom undan med "det perfekta mordet". Det är ju (i mina ögon) solklart att han på sistone utvecklat någon slags psykisk sjukdom, vilket också borde tala för upprepning av liknande brott.

Fast ska vi prata om sannolikhet (med den info vi har från FUP) är nog sannolikheten högre att det faktiskt stämmer - KJ låser inte alltid sin lägenhet, eller bil.

För övrigt så anser jag fortfarande planteringsteorin som fullt möjlig, trots att jag läst varje inlägg i tråden och FUP - och trots att min IQ är högre än Hamilkars...

Jag håller med om att det kanske har utvecklats någon form av psykisk störning, kanske efter incidenten med hunden. Ser man hur själva mordet är utfört så är det våldsamt, brutalt och hämningslöst. Styckningen i detta fall ter sig nästan harmoniskt utfört utifrån det våld som kroppen har fått utstå.

Risken finns att han fick en tillfredsställelse av denna gärning och när han i så fall ser att han kan komma undan med detta så kan det ske igen, om inte annat för att han är oberäknellig.

Ja, du har kanske rätt, tror detta med låsningen kan bli svårt att konstatera vilket som är mest korrekt.
Citera
2013-10-30, 11:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
Men tejprullen finns väl kvar, KJ:s advokat kan väl begära nya analyser. eller funkar det inte så ?
Han kan begära dem. Men förundersökningsledningen ska tycka att de är motiverade också för att det ska bli några. Det är i sig en rimlig ordning - ett försvar kan ju gå ut på de mest förskräckliga långskottsresonemang i brist på annat. Men det ger också ett visst utrymme för en åklagare som sviker sin objektivitetsplikt att förhindra att bevisning som skulle kunna vara den tilltalade till gagn kommer till domstolens kännedom.
Citera
2013-10-30, 11:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Och den som tror på KJ:s skuld kan förklara varför han inte ringde...

Ja men det har vi väl gjort? Han ringde inte därför att han visste att det inte fanns någon eller något att ringa till. Det är den enda rimliga förklaringen när man ställer det i relation till hans engagemang i eftersöket. Hade det senare varit föranlett av verklig oro för VB:s öde så hade han naturligtvis åtminstone gjort något försök att sms:a eller ringa henne när han förstått att hon var saknad. Förklaringarna han ger till denna diskrepans i sitt beteende i FUP:en är för övrigt bedrövliga. Något osammanhängande mummel (låter det som) som inte går att ens begripa.
Citera
2013-10-30, 11:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Han kanske tänker som jag: Att tråden här inte är representativ för vad merparten av Sveriges befolkning tror i frågan. Det ligger i sakens natur att folk som är kritiska/tveksamma kommer att vara mer aktiva i en tråd som den här. Dessutom vet han förmodligen att Flashback är fullt av konspirationsteoretiker som aldrig överger sina "alternativa teorier", oavsett hur mycket motbevis dom får.
Det är naturligtvis inte alltid så lätt att avgöra vad Sveriges befolkningsmajoritet tycker om ett givet rättsfall. Men att "alternativteoretiker" anrikas i Flashbacks krimtrådar är ganska uppenbart. Ett fall där det faktiskt var så tydligt att det gick att avgöra var när det gällde morden på Max och Saga Jangestig. Det fanns en mycket påtaglig "alternativteoretisk" falang i tråden, som dessutom länge hävdade att den hade befolkningsmajoriteten på sin sida. Men gick man ut och lyssnade på olika typer av "vanligt folk" IRL hittade man aldrig ens någon enstaka person som tvivlade på Christine Schürrers skuld.
Citera
2013-10-30, 11:46
Medlem
Vet inte om det har tagits upp i tråden än. Men jag har läst igenom de sista förhören med KJ som finns i FUP:n flera gånger nu. Polisen verkar se ett "korvformat" värn/bunker av stort intresse för utredningen. Vad jag har förstått ska värnet vara vattenfyllt/varit vattenfyllt, och att polisens hundar har reagerat på något där inne. De har bland annat frågat KJ om när han sist var där tillsammans med VB.

Att värnet har varit/är vattenfyllt och möjligen har en koppling till mordet blir ännu mer intressant när man kollar på KJ:s sökhistorik på internet. Han har bland annat sökt på "kill", "the perfect getaway" och "the perfect escape", samt... wait for it: "vattenpump".

Nu må jag vara amatörernas amatör på detta med mordutredningar och kriminologi, men jag tycker mig se ett sammanhang mellan de ovannämnda sakerna. Någon som är mer kunnig får gärna dementera mina tankar, eller utveckla dessa ännu mer.
Citera
2013-10-30, 11:48
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Läs vad MrFold skrev.

Folk ljuger i förhör av andra anledningar än att de är skyldiga till brottet som förhöret handlar om.

Om KJ hade ringt hade det hetat att han ringde bara för att verka engagerad. Damned if you do, damned if you don't igen...

Ja det är en beaktansvärd synpunkt. Vem som helst - även jag - kan konstruera såna resonemang när man inte tänker sig för. Skillnaden är att det hade varit en bortförklaring utan bevisvärde, medan det faktum att han inte ringt och dessutom ljugit om det utan tvekan är ett indicium. Jag kan nog också ärligt säga att OM KJ både hade ringt och sms:at henne aktivt och varit väldigt aktiv i eftersöket (utan några av de åtminstone delvis märkliga beteenden som vittnen har observerat) så hade det sått mer tvivel hos mig, det hade det definitivt gjort.

Sen tror jag personligen att KJ:s beteende vid eftersöket är mindre av en cover-up och mer av nyfiken och fascination inför själva aktiviteten. Här får han chansen att göra något som han är både intresserad av och relativt kunnig i. Eventuellt är han då också åtminstone delvis mental blockerad inför vad han gjort (även om jag inte tror att han nånsin trängt bort det helt). Men det är bara spekulationer från min sida.
Citera
2013-10-30, 12:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Trots allt tjafs i denna tråd vill nog 99,9 % av oss att rätt person ska dömas, oavsett vem det är. Jag hoppas nästan att det är KJ som är gm. Jag hoppas också att han erkänner, alternativt försäger sig/överbevisas under rättegången. Men sista dagarna har jag oroat mig för att detta inte sker. Vad händer om han frias? Finns det till exempel någon chans att de utreder MB och dennes bror/kusin TB? (Såvida det inte finns något i slasken som bevisar noll inblandning).
Är lite orolig för att KJ de facto är gm, men frias pga den undermåliga utredningen som ger utrymme för rimligt tvivel.
Jag har påpekat några gånger att också en frikänd KJ är möjlig annan gärningsman i så stor utsträckning att det aldrig kommer att kunna drivas ett indicieåtal mot någon annan misstänkt om KJ frias. Ska någon annan dömas, måste alltså antingen något direkt bindande bevisfaktum påträffas som pekar på annan person, eller så erkänner någon annan person på ett sätt som kan bekräftas av ny teknisk bevisning. Polisens benägenhet att gå vidare kommer att bero av vad de bedömer för sannolikhet för att komma i mål på det sätt jag angav. Och jag har under alla omständigheter mycket svårt att tänka mig att polisen skulle utreda MB:s hela jävla släkt bara för att motivteoretiker på Flashback tycker att bröder och söner till MB också är intressanta.

Om det skulle bli så att tingsrätten friar KJ med hänvisning till att annan gärningsman inte är utesluten på ett sätt där det tydligt framgår att rätten tycker att MB inte har synats tillräckligt noga i sömmarna för att kunna uteslutas, är det rimliga förfaringssättet för åklagaren att överklaga och dokumentera MB:s alibi bättre i tidsperioden mellan dom i tingsrätt och målets upptagande i hovrätt. Eftersom KJ i så fall kommer att släppas ur häktet, kommer förundersökningen att ha en hel del tid på sig för detta.

Efter en eventuell lagakraftvunnen friande dom finns det två möjligheter: Endera betraktar förundersökningsledningen fallet som polisiärt uppklarat, håller måhända förundersökningen formellt öppen, men utreder i princip ingenting. Eller så lägger man ner några veckors utredning på att se om det finns en chans att man kan komma vidare med MB trots att KJ är så tydlig alternativ gärningsman, och lägger ner den sedan om ingenting tillräckligt sensationellt har framkommit.
Citera
2013-10-30, 12:07
Medlem
highfives avatar
[quote=highfive|45904329]

MB får kännedom på något sätt om att AB kan ha varit inblandad i något, vad vet han inte. MB är i Kalix den 6/5 och får använda sin telefon som vanligt. Hans kontakt med ABs mamma PS är inte lysande, men MB är orolig för sonen. Därför skickar han 15 sms till CAK som i hans bok står som C Carlss*n, Kalix. Han vet att CAK är vän med ABs mamma PS och vill på så sätt få koll på sin son. Han litar på CAK eftersom de har en relation sedan lång tid tillbaka. Han smsar även AB och pratar två gånger med honom. sid 932 Fup. Han vet att AB inte är ärlig i alla lägen så därför vill han att CAK dubbelkollar var sonen varit, vad han säger och hur han är med PS.
QUOTE]

Förtydligar lite. MB är i Kalix den 6/5 och besöker ABs lägenhet för att kontrollera lägenheten. Det är inte så lätt att skriva via mobilen som vid en dator.
Citera
2013-10-30, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Hade polisen gjort sitt jobb med detta sidospår skulle alla vara nöjda. Man har inte letat tekniska bevis, och därav såklart heller inte hittat något. Det finns bilar, datorer och badrum att kontrollera, men det är inte gjort.
Och man kan inte bara blunda åt det faktum att VB var hatad av båda i och med att hon höll på att rasera hela deras privatliv.
Det är så enkelt att bara redovisa sina mail till polisen, så är det utagerat. Men troligtvis finns det inga mail skrivna mellan 20.39--23.53

Kom inte och snacka om att man ska lägga ned spåret bara för att man huttar bevis som pekar åt ett annat håll. När det mest troliga är att det i så fall även finns en medhjälpare. Detta bekräftas också av åklagaren, men det största problemet i mina ögon är att det inte utreds tillräckligt, eller ens.

Vet vi exakt hur mycket man utrett AN och MB? Om du inte vet säkert ska du, mfl inte komma och påstå att polisen inte gjort sitt jobb innan man avfärdade misstanken om dem som gärningsmän.
ALLT står inte i FUP. Kom tillbaka och snacka om hur dåligt detta är när ni tagit reda på helheten. Dessutom är det ju inte säkert de avfärdat misstanken helt heller då utredningen fortfarande är öppen. Nu är det KJ som är viktigast eftersom han är huvudmisstänkt. Är det konstigt att man lägger allt krut på honom då?
Senast redigerad av moa-tove 2013-10-30 kl. 12:32.
Citera
2013-10-30, 12:19
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Har MB en diagnos??

Inte vad jag vet, och FUP anger inte heller att MB skulle ha någon diagnos.

Men som vi vet, kan det vara väldigt svårt att komma ihåg en lögn
Citera
2013-10-30, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Den här killen kommer döda igen om han får chansen.
Han får en kick av att framkalla skräck hos sitt offer.
Han är en ynklig människa som njuter av att känna sig allsmäktig.

Jag hoppas att han blir inspärrad på livstid på rättspsyk.

Jag brukar inte syssla med fjärrdiagnostik, men i det här fallet kan jag inte låta bli.

Om den ofällde, åtalade personen är skyldig så är det lätt att hålla med:

Mordet kan bli fler, om strafftiden begränas.

Om tillvägagångssättet är någorlunda rätt beskrivet så handlar det om en djupgående störning som återigen kan omsättas i liknande handling, skulle han få chansen igen.

Den sorgliga sanningen är att rättssamhället har svårt att skydda alla andra från sådana här individer.

Tur dockatt de är så sällsynta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in