2013-10-30, 07:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Skulle hennes SMS alltså varit 20.00 då?
Nej, 18:40.
Citera
2013-10-30, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst har jag noterat det också i min minnesbank. Liksom att MB också uttalat att här hotar du en hel familj. Kan inte relatera till Fub:en just nu.

VB har också till sin mamma uttryckt att GM är som "maffia". Vad det nu betyder?

Men i och med att allt pekade mot KJ har man inte undersökt andra "spår" alls. Åtminstone i föga grad.

Vilket jag anser att man borde gjort. Förutsättningslöst.

Det har man inte gjort, enligt mitt förmenande. Lite svårt att reparera i efterhanden dessutom.

Men jag är tacksam att det sk tejp-spåret är tillfälligtvis borta ur bilden.

Jag tror man skall koncentrera fokus på vad som hände efter den hastiga middagen.
Troligen tror VBs anhöriga att annan GM än KJ kan vara möjlig och troligtvis fler GM. varför kollar inte polisen upp sidospåren???
Citera
2013-10-30, 08:20
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Troligen tror VBs anhöriga att annan GM än KJ kan vara möjlig och troligtvis fler GM. varför kollar inte polisen upp sidospåren???

Har du möjlighet att säga hur du vet det, och vad de tror?
Hoppas för allt i världen att föräldrarna inte läser på flashback.
Citera
2013-10-30, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Vad har det med saken att göra, när dom öppnar - De har ingen bestämd stängningstid, de stänger efter sista gäst. det visste nog sällskapet som gick dit.
En liten holk till restauarang stänger väl när det vill. En tisdag dessutom...

Gå i stället in och läs de många mil av sluddrande som finns från den åtalade. "öhh, va, ...liksom, ehh..vad heter det.... liksom...blod`?....Va! ... var! ..i min bil?...nä.. va, liksom...
Det var ju precis det AN ljög om, att restaurangen stängde tidigt. Sen finns det skäl till att KJ har svårt att utrycka sig.
Citera
2013-10-30, 08:29
Medlem
Quarrels avatar
NSD: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7970587
Citat:
Försökte ni lokalisera någon kvinna med liknande utseende, när vittnesuppgiften blev känd?

– Det är klart att vi har försökt att klargöra vem personen var. Men det finns ingen vi har hittat.
Det stämmer inte. Enligt NSD sökte polisen efter en kvinna på Lorenvägen, inte Lorvenvägen eller Lejonbacksvägen, http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7935325. Namnet Lorenvägen kommer från förundersökningen, sid 456:
Citat:
[CB] iakttar en ung tjej, troligen thailänds, komma gående vid Lorenvägen, se bild.
Polisen skulle ha gått ut i lokaltidningarna och efterlyst kvinnan på Lejonbacksvägen om den hade gjort ett allvarligt försök att klargöra vem kvinnan var.
Citera
2013-10-30, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Angående den underliga bröllops middagen MB och AN deltog i den 4 Maj:

MB förhör. FUP 994:
"Micke uppger att han pga att han jobbar mycket så har han minnesluckor. Vid första förhöret
så kommer han inte ens ihåg att han varit på Per o Micke under lördagskvällen och ätit
. Han
kom ihåg detta när han såg kvittorna."

Dvs.. vid det fösta förhöret, den 8 Maj, bara 4 dagar efter bröllops middagen, kommer Mb inte ihåg att han varit på Per o Micke under lördagskvällen !!!

Hmmmmm...

Och här ljuger MB vid det först förhöret. FUP 986:

"Berg såg Vatchareeya senast i torsdags den 2/5-13 då hon hade tränat på kvällen och Berg
skjutsade hem Vatchareeya till hennes hemadress på Ugglegatan och såg henne gå in i
trappuppgången innan dom skiljdes åt. Vatchareeya var då ovanligt glad och uppåt. Någon
kontakt efter torsdagen via telefon eller dylikt ska dom inte ha haft utan det sista Berg hörde
eller såg av Vatchareeya var vid portuppgången 21.45 på torsdagen den 2/5-13."
Har MB en diagnos??
Citera
2013-10-30, 08:34
Medlem
Quarrels avatar
NK kallar också en expert. NK: Alhem: "Taktiken är oerhört viktig"
Citera
2013-10-30, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
Men tejprullen finns väl kvar, KJ:s advokat kan väl begära nya analyser. eller funkar det inte så ?
Tyvärr verkar dock tejprullen besvärande för den MG rent kännslomässigt, eftersom han inte ens vill se på den.

Hinner inte följa tråden som jag skulle vilja, men har 2 frågor ---??
◇ har man gjort någon teknisk undersökning på bilen som B*rg gav bort till Uppsala.
◇ näms geocaching i något samanhang i FUP:en (kan tyvärr inte ladda ner den ännu )

Som jag förstått det så är det inte bilden av tejprullan han inte vill titta på utan bilden av tejpbitarna som suttit på VB´s kropp och hår han inte vill se.

Sid 2045 FUP:

F: Då…jag måste visa dig en bild till här. Det gäller den här tejpen då. Den har du ju…vi har
ju tittat på den här tejpen på någon bild där den har funnits i ditt badrum. Det här är alltså den
tejp som anträffades på kroppen,
den övriga delen av…av…av offret. Kristoffer, kan du titta
på tejpen?
H: Nää.
F: Du vill inte titta på den?
H: Nä.
F: Jag skulle vilja att du tittar på den så du ser att det här är en likadan tejp som den tejp som
anträffades i ditt badrum.

Förhör med Johansson, Karl Kristoffer; 2013-09-24 12:42 diarienr: 2500-K8041-13
2031
Citera
2013-10-30, 09:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Eftersom KJ lämnat en förklaring att bevis kan vara planterade så är inte avsaknaden av sök efter spår såsom fingeravtryck på tejprullen inte bara märklig, utan snarare ett tjänstefel.

Polisen hade fullt upp att spela good cop / bad cop och spekulerade bort förklaringen som fantasier.

Inkompetens som kan göra att en mördare går fri.

Så här ligger det till:

Du har rätt så långt som att den åtalade har rätt att påtala saker till förundersökningsledaren som hen önskar ska utredas/kollas upp. Det är bland annat därför som det stadgas i Rättegångsbalken att förundersökningsmaterialet ska överlämnas till försvaret före åtal och att de ska få en skälig tid att sätta sig in i det för att just kunna peka på saker som behöver följas upp eller kollas.

Av det följer naturligtvis inte att den åtalade har rätt att kräva vilka åtgärder som helst. Det måste finnas något rimligt värde. Att t ex säga: "Jag tror eldmannen är den skyldige, han är så skum, ni måste göra husrannsakan där". Det måste finnas någon rimlig substans.

Nu är det ju dessutom så att du har fel rent sakligt. Polisen kollade faktiskt upp två personer som KJ pekade ut som sina antagonister och möjliga gm/"planterare" och som tydligen hade varit inblandade i något brott av sexuell natur tidigare om jag inte minns fel (har inte FUP nu). Såvitt jag förstår två vanliga bodensare. De förnekade kännedom om saken och företedde dessutom alibin. En visade t o m upp ett resekvitto för en resa han och flickvännen varit på det aktuella veckoslutet.

När detta "spår" inte gav något kan noteras att KJ retirerade till att prata om att det var någon annan person han inte ville namnge (varför det gick bra med dessa båda men inte den nye kandidaten förtäljer inte historien) som han misstänkte. Har vi hört den förut när det gäller män som slagit ihjäl närstående kvinnor? Ja det har vi. Bland andra Mats Alm och Rahmi Shahindal comes to mind...
Citera
2013-10-30, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag håller inte med om att man kan påstå att det inte är utrett när man inte har tillgång till allt utredningsmaterial. Man kan nog utgå från, innan man har fakta på bordet, att MB är utredd så långt det har gått. Hade utredningen påvisat att MB haft möjlighet att träffa VB efter att hon påstås ha lämnat KJ så hade du haft skäl att haka upp dig på detta.

Nu blir det lite tröttsamt och tramsigt med alla gissningar som man försöker förstärka enbart genom att påstå att han hade ett motiv, utan att någon har kunnat presentera ett enda tvivel kring MB.

Skojar du? De ger ju varandra alibi från 20.39. Med olika storys om vad de gör. MB har chansen att på ett mycket enkelt sätt att rentvå sitt namn och få slut på alla spekulationer om han bara bevisar att han faktiskt suttit och besvarat sina mail på lördagskvällen.

Hur svårt kan det vara? Vad skulle du gjort om halva Sverige fb-jagar dig med ljus o lykta.
Jag vet vad jag skulle gjort i alla fall.
Citera
2013-10-30, 09:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Angående den underliga bröllops middagen MB och AN deltog i den 4 Maj:

MB förhör. FUP 994:
"Micke uppger att han pga att han jobbar mycket så har han minnesluckor. Vid första förhöret
så kommer han inte ens ihåg att han varit på Per o Micke under lördagskvällen och ätit
. Han
kom ihåg detta när han såg kvittorna."

Dvs.. vid det fösta förhöret, den 8 Maj, bara 4 dagar efter bröllops middagen, kommer Mb inte ihåg att han varit på Per o Micke under lördagskvällen !!!

Hmmmmm...

Och här ljuger MB vid det först förhöret. FUP 986:

"Berg såg Vatchareeya senast i torsdags den 2/5-13 då hon hade tränat på kvällen och Berg
skjutsade hem Vatchareeya till hennes hemadress på Ugglegatan och såg henne gå in i
trappuppgången innan dom skiljdes åt. Vatchareeya var då ovanligt glad och uppåt. Någon
kontakt efter torsdagen via telefon eller dylikt ska dom inte ha haft utan det sista Berg hörde
eller såg av Vatchareeya var vid portuppgången 21.45 på torsdagen den 2/5-13."

Vi vet redan det här och har gjort det sen förundersökningen släpptes. Som Cinnabar skrev så finns en trovärdig förklaring till hans lögn. Folk ljuger i förhör av andra anledningar än att de är skyldiga till brottet som förhöret handlar om. Då är det minst 10 gånger svårare att förklara varför KJ inte försökt ringa VB en enda gång efter den 4 men ljugit om att han gjort det både till sina kompisar och polisen. Men det har jag inte sett dig ta upp och diskutera en enda gång. Varför då?

Vad menar du att det skulle vara för skumt med att han inte minns middagen? Han har ju bevisligen varit på den. Är det inte så att om han hade beskrivit hela lördagskvällen i detalj så hade du också tyckt att det var "skumt"? Damned if you do, damned if you don't igen...
Citera
2013-10-30, 09:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Skojar du? De ger ju varandra alibi från 20.39. Med olika storys om vad de gör. MB har chansen att på ett mycket enkelt sätt att rentvå sitt namn och få slut på alla spekulationer om han bara bevisar att han faktiskt suttit och besvarat sina mail på lördagskvällen.

Hur svårt kan det vara? Vad skulle du gjort om halva Sverige fb-jagar dig med ljus o lykta.
Jag vet vad jag skulle gjort i alla fall.

Han kanske tänker som jag: Att tråden här inte är representativ för vad merparten av Sveriges befolkning tror i frågan. Det ligger i sakens natur att folk som är kritiska/tveksamma kommer att vara mer aktiva i en tråd som den här. Dessutom vet han förmodligen att Flashback är fullt av konspirationsteoretiker som aldrig överger sina "alternativa teorier", oavsett hur mycket motbevis dom får.

Du som kör ditt MB-spår kan väl förresten ta och börja med att förklara varför KJ inte försökt kontakta VB en enda gång efter att hon försvann, men ljugit om det både till sina kompisar och till polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in