Citat:
Ursprungligen postat av
Fnurra-pa-traden
Eftersom KJ lämnat en förklaring att bevis kan vara planterade så är inte avsaknaden av sök efter spår såsom fingeravtryck på tejprullen inte bara märklig, utan snarare ett tjänstefel.
Polisen hade fullt upp att spela good cop / bad cop och spekulerade bort förklaringen som fantasier.
Inkompetens som kan göra att en mördare går fri.
Så här ligger det till:
Du har rätt så långt som att den åtalade har rätt att påtala saker till förundersökningsledaren som hen önskar ska utredas/kollas upp. Det är bland annat därför som det stadgas i Rättegångsbalken att förundersökningsmaterialet ska överlämnas till försvaret före åtal och att de ska få en skälig tid att sätta sig in i det för att just kunna peka på saker som behöver följas upp eller kollas.
Av det följer naturligtvis inte att den åtalade har rätt att kräva vilka åtgärder som helst. Det måste finnas något rimligt värde. Att t ex säga: "Jag tror eldmannen är den skyldige, han är så skum, ni måste göra husrannsakan där". Det måste finnas någon rimlig substans.
Nu är det ju dessutom så att du har fel rent sakligt. Polisen kollade faktiskt upp två personer som KJ pekade ut som sina antagonister och möjliga gm/"planterare" och som tydligen hade varit inblandade i något brott av sexuell natur tidigare om jag inte minns fel (har inte FUP nu). Såvitt jag förstår två vanliga bodensare. De förnekade kännedom om saken och företedde dessutom alibin. En visade t o m upp ett resekvitto för en resa han och flickvännen varit på det aktuella veckoslutet.
När detta "spår" inte gav något kan noteras att KJ retirerade till att prata om att det var någon annan person han inte ville namnge (varför det gick bra med dessa båda men inte den nye kandidaten förtäljer inte historien) som han misstänkte. Har vi hört den förut när det gäller män som slagit ihjäl närstående kvinnor? Ja det har vi. Bland andra Mats Alm och Rahmi Shahindal comes to mind...