Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Man har gjort en DNA-analys på VB och digitaliserat den. Man har gjort en DNA-analys på KJ och digitaliserat den. Man har gjort en DNA-analys på blodtejpen och digitaliserat den. Jag antar att jämföra analyserna är bara att stoppa in dem i en dator och veva ett varv.
Jag förstår fortfarande inte hur du tänker. DNA-profilerna från den famösa badrumstejpen matchar enligt FUP s 299 VB:s profil med +4-säkerhet. Det betyder att de med -4-säkerhet
inte härrör från KJ, men det skriver inte SKL-forensikern, för det uppfattar h*n som fullkomligt självklart. Om tejpanalysen hade generat band som inte hade stämt med VB.s profil hade den inte matchats till VB med +4. Nåt mer kan man inte få ut av den befintliga analysen av blodtejpen, oavsett hur många individers profil man jämför med.
Vad man
hade kunnat göra är att topsa ett ställe på tejprullen där det inte ser ut att vara några besudlingar, köra LCN på den, och kolla om man får träff på KJ:s DNA då, men man tyckte säkerligen att det var onödigt - De skulle ju ha dragit en extra kostnad till litet värde. De här lite vridna spekulationerna om att VB skulle ha haft en egen tejprulle hemma hos KJ, och att det därför är av mycket stort värde att binda rullen till KJ tror jag inte att förundersökningen har beaktat, och det återstår att se om rätten tycker att det är särskilt produktivt att tänka så heller.