2013-10-29, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Logik är logik, trist att du bara mött halvkorkade kvinnor men nu orkar jag ärligt talat inte med dig och ditt ologiska muppande mer.
Jämställdhet...jämföra Beschdel-test och film med tex total rättsröta för män när det kommer till relationsvåld...Du vill bara tycka synd om dig själv men sluta nu som sagt projicera det på andra kvinnor och försök som sagt komma in i matchen, det är inte 1823 längre.

Jag är inte intresserad av att tycka synd om någon, och jag anser att det är lika viktigt att arbeta mot diskriminering av män som det är att arbeta mot diskriminering av kvinnor. Självklart ska inte män dömmas till hårdare straff än kvinnor, missgynnas vid fördelning av föräldraledighet eller få rådet att bita ihop av sjukvården när de behöver vård.

Det samhälle vi lever i missgynnar båda män och kvinnor genom att individer betraktas och döms utifrån sitt kön istället för som de individer de är.

Statistik, som den över hur många män som dött i brist på sjukvård, eller hur få kvinnor som syns på vita duken, tjänar ett syfte i att påminna om hur ojämställd världen har varit och är och hur detta har missgynnat båda män och kvinnor. Det hjälper oss att inse att det fortfarande finns steg kvar att ta för att nå jämställdhet, saker som kan förbättra livet för både män och kvinnor. Alla i ett samhälle tjänar på jämställdhet. Det borde inte vara en kamp mellan könen, utan en gemensam strävan framåt.
Citera
2013-10-29, 15:18
Medlem
Jesusgudssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jaha nu läste jag det, fast genusteori skrev han väl och inte politik?

Jag har klackar ibland. Om dom är höga är en definitionsfråga. När jag plockar svamp eller när snön ligger tjock använder jag inte klackskor. Använder oftast kjol eller klänning.

Jag skulle inte säga att jag SKITER i genusteori. Däremot håller jag i stort sett inte med nuvarande paradigm inom genusvetenskapen, men det är ju inte samma sak som att jag är fullständigt ointresserad.

TS, är jag en "vanlig kvinna" eller inte?

Sen undrar jag också, finns det inte något motsägelsefullt i att fråga kvinnor vad de tycker om feminism, och ha det som ett grundkrav för att man ska få svara att man är ointresserad av genusteori? Om man är ointresserad, har man väl antagligen ingen åsikt?

Jag hoppar in för TS och godkänner dig som en normal kvinna. Din längtan efter att få det bekräftat gör att jag blev övertygad.
Citera
2013-10-29, 15:22
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusgudsson
Jag hoppar in för TS och godkänner dig som en normal kvinna. Din längtan efter att få det bekräftat gör att jag blev övertygad.

Tack. Men jag vill nog ändå höra vad TS tycker innan jag svarar i tråden.

(Jag tycker nämligen frågan om vad som utgör en "vanlig kvinna" i jämförelse med "feministvänsterhäxa" är mer intressant än frågan vad "vanliga kvinnor" tycker om feminismen. Kanske betyder detta att jag har ett feministvänsterhäxigt osunt intresse för genusteori )
Citera
2013-10-29, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Jag är inte intresserad av att tycka synd om någon, och jag anser att det är lika viktigt att arbeta mot diskriminering av män som det är att arbeta mot diskriminering av kvinnor. Självklart ska inte män dömmas till hårdare straff än kvinnor, missgynnas vid fördelning av föräldraledighet eller få rådet att bita ihop av sjukvården när de behöver vård.

Det samhälle vi lever i missgynnar båda män och kvinnor genom att individer betraktas och döms utifrån sitt kön istället för som de individer de är.

Statistik, som den över hur många män som dött i brist på sjukvård, eller hur få kvinnor som syns på vita duken, tjänar ett syfte i att påminna om hur ojämställd världen har varit och är och hur detta har missgynnat båda män och kvinnor. Det hjälper oss att inse att det fortfarande finns steg kvar att ta för att nå jämställdhet, saker som kan förbättra livet för både män och kvinnor. Alla i ett samhälle tjänar på jämställdhet. Det borde inte vara en kamp mellan könen, utan en gemensam strävan framåt.

Jo det är du uppenbarligen.

Nej män missgynnas i Sveriges pga att feministisk lobbyism har sett till att det är så. Det är ingen slump när det gäller lagstiftning och rättsamhället i stort, det är allt för naivt att tro.

Absolut sann jämställdhet men jämställdhet med feministiskt perspektiv är och förblir en oxymoron och kommer alltid vara direkt skadlig för män. För att uppnå jämställdhet måste vi först göra av oss med feminismen och alla andra könsrasister med makt men det är till 99% feminister och det är där bromsklossen finns. Starta könskriget är även det feminister skyldiga till. Vi kommer dock avsluta det för män har aldrig någonsin förlorat ett krig mot kvinnor. Bringt it bitches!
Citera
2013-10-29, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Jo det är du uppenbarligen.

Nej män missgynnas i Sveriges pga att feministisk lobbyism har sett till att det är så. Det är ingen slump när det gäller lagstiftning och rättsamhället i stort, det är allt för naivt att tro.

Absolut sann jämställdhet men jämställdhet med feministiskt perspektiv är och förblir en oxymoron och kommer alltid vara direkt skadlig för män. För att uppnå jämställdhet måste vi först göra av oss med feminismen och alla andra könsrasister med makt men det är till 99% feminister och det är där bromsklossen finns. Starta könskriget är även det feminister skyldiga till. Vi kommer dock avsluta det för män har aldrig någonsin förlorat ett krig mot kvinnor. Bringt it bitches!

När har män och kvinnor någonsin stått på varsin sida i ett krig?

Tyvärr tycker jag att det här är ganska typiskt för jämställdhetsdebatten i Sverige idag.
Det finns några få radikalfeministen som övervintrat från 70-talet och gör ett eller två märkliga uttalande i media om året. Det finns en bred feministisk rörelse som vill kämpa för rätt till jämställdhet för både kvinnor och män, inklusive könsneutral lagstiftning. Sedan finns det en groende "mansrättsrörelse" som börjat driva samma frågor feminister drivit under 20 år, men samtidigt utmålat just feministerna som motståndare i dessa frågor.

Mycket märkligt.
Citera
2013-10-29, 15:47
Medlem
Jag är en "normal" tjej och älskar att vara kvinna!

feminismen är en sjukdom som drabbar kvinnor förnekar sig själva och sitt kön!
deras tro om jämställt samhälle leder till tragiska utgångar, där vi tex hittar folk som tror sig ha ett tredje kön? kom igen ett kön är inget man blir tilldelat de är något man föds med, vare sig man är homo, hetro eller bi..

Jag älskar våra olikheter mellan man och kvinna. OCH jag hopppas inte att vi kommer bli allt för jämställda! jag vill komma hem till en man,. en riktig man, inte en hen som står och diskar i högklackat och tror att de är okej!

tycker mest kvinnor klagar, och skyller på alla andra då de misslyckas. allt är mannen fel enligt dom.
när de själva verket är de själva som är problemet.
varför väljer man ett jobb som ger låg lön? Jo för att du som kvinna inte är kapabel och inte har kompetens att skaffa dig ett jobb som er bra lön! och de är fan inte mannen fel!

Sen att kvinnan "gör" alla hussysslor, va faaaaaaan.. skyll inte på mannen, skyll på den första kvinnan på jorden som valde att ta de jobbet som senare blev en del av vår kvinnliga sida som är så fanatiskt underbar
Citera
2013-10-29, 15:55
Bannlyst
Citat:
När har män och kvinnor någonsin stått på varsin sida i ett krig?
Aldrig eftersom kvinnor varit så sjukt förtrycka att dom inte fått dö för makten.
Börjar du dessutom få lite hybris hjärtat?

Citat:
Tyvärr tycker jag att det här är ganska typiskt för jämställdhetsdebatten i Sverige idag.
Det finns några få radikalfeministen som övervintrat från 70-talet och gör ett eller två märkliga uttalande i media om året. Det finns en bred feministisk rörelse som vill kämpa för rätt till jämställdhet för både kvinnor och män, inklusive könsneutral lagstiftning. Sedan finns det en groende "mansrättsrörelse" som börjat driva samma frågor feminister drivit under 20 år, men samtidigt utmålat just feministerna som motståndare i dessa frågor.

Mycket märkligt.

Det finns ingen icke-radikal svensk feminism, läs på och sätta in det i ett internationellt perspektiv tack och skaffa dig lite vettiga referensramar för helvete, du är så indoktrinerad i skiten i det här landet att du totalt tappat dom om du tror att radikalfeminismen är något annat än 100% norm i detta landet.

Ännu märkligare är det när man säger att man arbetar för könsneutral lagstiftning men samtidigt driver igenom lagen om grov kvinnofridskränkning. Talk is fuckin cheap.
Citera
2013-10-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Problemet är att jag i mitt dagliga liv nästan enbart träffar typiska vänsterfeministkvinnor (jobbar inom kultur) och därför behöver jag ha hjälp att svara på frågan. Vad tycker egentligen vanliga, ickefeministvänsterkvinnor om feminism? Är det något de vill ha och uppskattar eller vill de hellre leva i enlighet med traditionella könsroller och vara qvinnliga, inklusive ett maktförhållande som ger viss övervikt åt mannen?
Om du nu bara träffar "vänsterfeministkvinnor" i vardagen, vad är det som får dig att anta dessa inte är de "vanliga kvinnorna"? Jag vet väl inte hur "vanlig" du skulle anse mig vara, men jag är i vart fall inte feminist och definitivt inte vänster, så jag tänker ta mig friheten att svara.

Jag har väl rent genereltt inget emot feminism. Rent allmänt är beteckningen alldeles för vag för att man ska nå någon egentlig insikt om en persons åsikter, så därför skulle det aldrig falla mig in att döma en person av den enkla anledningen att hon identifierar sig som feminist. Att de flesta feminister sållar sig till den politiska vänstern kan jag väl sedan uppfatta som negativt, men då är det mer vänsterpolitiken i allmänhet som stör mig. Diskussioner om genus inom exempelvis samhälls- eller kulturkritik finner jag däremot ganska intressanta.

Vad gäller traditionella könsroller har jag väl inte mycket till övers för dem när det kommer till mitt eget leverne. Helst av allt söker jag väl än lite mer originell tillvaro, snarare än att sträva efter att uppfylla en etablerad roll. "Ett maktförhållande som ger viss övervikt åt mannen" låter helt oacceptabelt, att överhuvudtaget anpassa sig efter en annan människas behov är ett problem i sig, att dessutom ha en förväntning på sig att man ska foga sig i de flesta frågor skulle jag nog inte stå ut med. Tack och lov så behöver jag ju inte ansluta mig till en politisk ideologi för den sakens skull.
Senast redigerad av Disciplina 2013-10-29 kl. 16:19.
Citera
2013-10-29, 16:15
Medlem
Kanelochsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
...Problemet är att jag i mitt dagliga liv nästan enbart träffar typiska vänsterfeministkvinnor (jobbar inom kultur) och därför behöver jag ha hjälp att svara på frågan. Vad tycker egentligen vanliga, ickefeministvänsterkvinnor om feminism? Är det något de vill ha och uppskattar eller vill de hellre leva i enlighet med traditionella könsroller och vara qvinnliga, inklusive ett maktförhållande som ger viss övervikt åt mannen?.....Ibland undrar man ju om det överhuvudtaget finns normala kvinnor i Sverige, i alla fall i den etnosvenska befolkningen.

Vill du träffa höger-tjejer är det väl bara att gå med i deras ungdomsförbund eller på partiträffar. Vad hindrar dig? Oföretagsamhet? Rädsla?

Här saknas definition på vad som är "vanlig", "normal", "quinna" och "feminist". Det är svårt att diskutera om vi alla har olika utgångspunker men så brukar det ju vara här på Fb, så det är väl bara att köra.

I mitt arbete har jag förmånen att träffa människor från olika partier och organisationer och inte är det endast vänsterinriktade personer som kallar sig feminister. Inte heller är det personer som är hard-core feminister heller så fula eller okvinnliga, tvärtom. Det verkar florera en helt egen definition av "feminism" här på Fb som helt tappat verklighetsförankringen och verkar tro att det är en väldigt speciell typ av människa: https://www.google.se/search?q=hobbitar&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=HMt vUovvG4Wm4AT704DQCg&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1280 &bih=894#facrc=_&imgdii=_&imgrc=3cilg1tctNKWxM%3A% 3BAWa3tl_hD0jneM%3Bhttps%253A%252F%252Flh4.googleu sercontent.com%252F-MXzfyJ fIolE%252FTW4Q1BcxJGI%252FAAAAAAAADbA%252FOlrROyLj PWk%252Fs320%252Fhobbit_feet1.jpg%3Bhttp%253A%252F %252Fsvartahusets.blogspot.com%252F2011%252F03%252 Fmaskintovade-tofflor.html%3B320%3B276

Så är det naturligtvis inte. Feminism är en ideologi som har väldigt olika grenar och som ofta känns mycket personligt färgad precis som inom alla ideologier. Jag tar till mig just jämlikhetsbiten och analysen som visar på hur färgade vi alla är av vår kultur, media och föreställningar, det är oerhört intressant och det är viktigt att vi är medvetna om detta. Men hur jag själv som individ klär mig, mejkar mig och bakar bullar är en annan sak.

Du skriver om maktförhållande med övervikt för mannen, varför då undrar jag? Tittar jag mig runt finns det människor som jag respekterar för deras kunnande ock klokskap och som jag gärna inordnar mig under när det gäller viktiga beslut som skall tas. Men det finns också oerhört oerfarna personer, andra som inte har kunskaper och som aldrig kommer att kunna ta till sig dessa kunskaper och rent av är lite korkade. Varför skall jag då underordna mig någon av de sistnämnda bara för att han är en man? Det kan ju ställa till det oerhört i vårt komplicerade samhälle. Så varför ställa till det så bara för att en dum man skall få mer makt än vad han förtjänar.
Citera
2013-10-29, 21:11
Medlem
Citat:
Det där är lite som att säga till en läkare att den inte är läkare om den arbetar med den mänskliga kroppen, för då är man per definition kiropraktor.

En feminist kämpar för kvinnors rättigheter, inte för jämlikhet. Tror du t.ex. att feminister kämpar för manliga underbetalda skjutsköterskor?
Citera
2013-10-29, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galleta
En feminist kämpar för kvinnors rättigheter, inte för jämlikhet. Tror du t.ex. att feminister kämpar för manliga underbetalda skjutsköterskor?

nej det är klart när feminister kämpar för att typiskt kvinnliga yrken som sjuksyster ex. ska få samma löneläge som motsvarade högskoletid för män så är det ju självklart så att alla manliga sjuksyror plockas ut gruppen vid ev. lönehöjning. De tilldelas i stället lönesänkning.
Citera
2013-10-30, 13:25
Medlem
Citat:
Låt mig gissa, du är inte kvinna?
Ja vad tror du? Dessutom ser jag inte vitsen med att allt måste sönderanalyseras och detta strävande
efter millimeterrättvisa i minsta detalj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in