Citat:
Ursprungligen postat av
kramiz1
Det där resonemanget förstår jag inte... Vad är det som säger att man måste ha en mäklare som tar 50.000 kr för att sälja en fastighet? Så speciellt mycket mer än att skriva annonsen, lägga ut den på hemnet och sköta visningen och budgivningen gör inte en mäklare från vilken firma som helst. Kan man tänka sig att sköta visningen själv (man känner ju ändå fastigheten bäst själv) så är det väl ett utmärkt alternativ. Visst, många mäklare hävdar att de sitter på ett enormt fantastiskt spekulant/kundregister, men jag har aldrig sett det löna sig. Det kostar 600 spänn om man ska lägga ut på Hemnet, resten Hemverket tar är väl för kontrakt, hjälpa till med annons, budgivning och betalning. Helt rimligt tycker jag, ska lätt överväga att använda dom nästa fastighet jag säljer.
Om jag sålde ett dyrt hus skulle jag vilja ha proffsiga foton, homestyling och en mäklare som ansträngde sig lite för att presentera objektet på ett bra sätt. Hemverket kanske kan fixa fotograf och homestylare också, vad vet jag, men med en dyrare mäklare ingår det. Jag tror att Hemverket främst får i uppdrag att sälja billigare objekt och om jag ska lägga ut något dyrt vill jag gärna ha en mäklare som är van vid att sälja dyra objekt. Spekulantregister tror jag spelar mindre roll om man inte säljer något väldigt udda eller extremt dyrt, då kan det kanske löna sig. Däremot tror jag absolut att rutin lönar sig.
Dessutom är inte vanliga mäklare så rasande skitdyra i dag heller, inte kostar de 5 000 spänn eller vad Hemverket nu tar, men det finns en prispress på marknaden.