2003-08-09, 10:16
äldre konto (old)
Ej medlem
Hej!

Ja, det tog en tid innan jag reagerade.
Rent instinktivt kände jag att något var "galet".

Jag orkade dock inte försöka förstå vad det var p.g.a. en helt fruktansvärd tandvärk. Något som för övrigt dessutom rent generellt brukar avhålla människor från att tänka på just mat.

Nu har tanden åtgärdats, jag fått antibiotika och åter börjat känna såväl aptit som intresse för mat.

Då plötsligt fattar jag vad som malt lite irriterande djupt i mitt sinne.

Salmonella, ja inte salmonellan alltså. Utan att den misstänks komma från danskt griskött som blivit till kebabkött.

Jag har ju alltid, kanske på grund av okunskap, ansett kebab vara "muslimmat", om ni förstår vad jag menar.

Är den danska produktionen av svinkebab att betrakta som ett lömskt försök att förhindra muslimer från, att när det är dags, träda in i sitt paradis?

Nu är det förvisso inte endast Allahs anhängare som konsumerar kebab, men jag har inte sett någon varningstext i de restauranger (nåja, gatukök då) som serverar kebab lydande: Endast för de otrogna, eller liknande.

Hur ligger det till egentligen? Är det rimligt och rätt att göra kebab av gris?

Undrar ABZeta99
Citera
2003-08-09, 10:22
äldre konto (old)
Ej medlem
Re: Griskebab?

Citat:
Ursprungligen postat av ABZeta99
Hej!

Jag orkade dock inte försöka förstå vad det var p.g.a. en helt fruktansvärd tandvärk. Något som för övrigt dessutom rent generellt brukar avhålla människor från att tänka på just mat.

Nu har tanden åtgärdats, jag fått antibiotika och åter börjat känna såväl aptit som intresse för mat.

Salmonella, ja inte salmonellan alltså. Utan att den misstänks komma från danskt griskött som blivit till kebabkött.

Jag har ju alltid, kanske på grund av okunskap, ansett kebab vara "muslimmat", om ni förstår vad jag menar.

Är den danska produktionen av svinkebab att betrakta som ett lömskt försök att förhindra muslimer från, att när det är dags, träda in i sitt paradis?

Nu är det förvisso inte endast Allahs anhängare som konsumerar kebab, men jag har inte sett någon varningstext i de restauranger (nåja, gatukök då) som serverar kebab lydande: Endast för de otrogna, eller liknande.

Undrar ABZeta99

Läs i tråden "Humgrig men ändå inte"
Citera
2013-10-27, 13:36
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABZeta99
Hej!

Undrar ABZeta99

ja, gyros i sverige är av gris! jättegott!!!!
de måste du smaka!
Citera
2013-10-27, 23:17
Medlem
idiamindadas avatar
Griskebab eller gyros spöar disktrasekebaben alla dagar i veckan.
Citera
2013-10-28, 15:24
Medlem
CygneRouges avatar
Ordet shish kebab betyder just bara grillspett. Lamm är annars det vanligaste kreaturet att tillaga på spett.

Varför inte gris? Grisen är det lämpligaste tamdjuret i vårt nordiska klimat.
Citera
2013-10-28, 18:41
Medlem
JagHarHaftEnOpels avatar
Döner kebab = lamm
kebab = lamm + nötkött
Citera
2013-10-28, 19:07
Medlem
lehirals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarHaftEnOpel
Döner kebab = lamm
kebab = lamm + nötkött
Döner kebab="kebabstock", behöver inte vara av lamm, kan även vara av kyckling och säkerligen av andra djur, men vanligast på dom turkiska gatuköken är lamm/kyckling.
Citera
2013-10-28, 20:51
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehiral
Döner kebab="kebabstock", behöver inte vara av lamm, kan även vara av kyckling och säkerligen av andra djur, men vanligast på dom turkiska gatuköken är lamm/kyckling.

Döner kebab görs vanligen på nöt.
Citat:
normally veal or beef but also a mixture of these with lamb; or sometimes chicken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Doner_kebab

Ontopic: Kebab är knappast ett skyddat varumärke så det är klart att man får ha fläskkött i sitt grillspett om man vill.
Citera
2013-10-28, 21:36
Medlem
lehirals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Döner kebab görs vanligen på nöt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Doner_kebab

Ontopic: Kebab är knappast ett skyddat varumärke så det är klart att man får ha fläskkött i sitt grillspett om man vill.
Säker?
" normally veal or beef but also a mixture of these with lamb; or sometimes chicken. "
Har bott i länder runt turkiet/rest lite i turkiet, och dom flesta har haft att man får välja om man vill ha kyckling/lamm.

Även om man googlar på "Turkey doner" så kommer det upp bilder på diverse gatukök med båda varianterna.
Citera
2013-10-28, 22:28
Medlem
christerys avatar
Döner betyder väl snurra eller nåt om jag fattat det rätt, så det har inte med köttet i sig att göra.

Och kebab är grillat kött, fast får jag välja så tar jag gärna lamm. Men det går nog att göra på vad man vill (om det kanske dom gör) för snurrat grillat kött skulle alltså vara döner kebab.

Fast det var ett par år sen jag var i Turkiet, så jag kan ju ha fel.

Finns ju varianter på det, suvlaki i Grekland är ett exempel. Smaskens. Den har jag fått nedskuren från en roterande rulle... Om det är äkta grekiskt eller inte har jag inte den blekaste om men dom kallade det souvlaki i alla fall.
Senast redigerad av christery 2013-10-28 kl. 22:32.
Citera
2013-10-28, 22:44
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehiral
Säker?
" normally veal or beef but also a mixture of these with lamb; or sometimes chicken. "
Har bott i länder runt turkiet/rest lite i turkiet, och dom flesta har haft att man får välja om man vill ha kyckling/lamm.

Även om man googlar på "Turkey doner" så kommer det upp bilder på diverse gatukök med båda varianterna.

Säker och säker...
Om just döner (köttrullen) säger Wiki nöt och när jag var i Istanbul för ett halvår sen var det nöt (och kyckling) på deras döner.

Men pratar du generellt om kebab (grillat kött) så är det vanligt med lamm. Men det funkar även med get eller fisk.
Citat:
In the Middle East, however, kebab refers to meat that is cooked over or next to flames; large or small cuts of meat, or even ground meat; it may be served on plates, in sandwiches, or in bowls. The traditional meat for kebab is lamb, but depending on local tastes and religious prohibitions, other meats may include beef, goat, chicken, pork or fish

Eller varför inte den norska varianten med valkött
Citat:
The most "Norwegian" kebab to date is probably the whalemeat kebab
http://en.wikipedia.org/wiki/Kebab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här