2013-10-28, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rewinding
Jag hanterar ljudet genom att bedöva det med annat. Jag har till exempel inte sovit en enda natt dom senaste 6 åren utan att lyssna på musik, titta på film eller dylikt. Under dagen finns det oftast andra ljud som kan dränka tjutet, mitt bästa tips till dig är att vad du än gör försöka inte koncentrera dig på ljudet. Glöm bort att det finns där så lättar det oerhört.

har alltid igång film/musik men jag hör det lika tydligt.. jobbigast är det då man ska försöka sova, är som att det vrids upp 10 gånger värre.. det riktigt skär i skallen, men jag måste också tillägga att då jag första gången var på akuten så såg dom att det var öroninflammation men skrev inte ut penicillin, så gick dit nån vecka senare och DÅ skrev dom ut en 5 dagars kur, Det känns förjävligt att detta hade kunnat undvikas om dom hade gjort det som skulle direkt...
Citera
2013-10-28, 11:07
Medlem
Jofs avatar
Jag kopplar bort det. När jag kollar så har jag det - nästan alltid.
Så systemet sköter om bortkopplingen.
Om ljudet stiger för mycket - så är det bästa TNS, massage, avslappning av käkområdet, nacke (atlaskotområdet) det som hjälper mig bäst.
Citera
2013-10-28, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sailing-Silverfox
Har haft Tinnitus i 35 år.

Ju tröttare jag blir desto värre är det.

På nått konstigt sätt lär man sig leva med det.

När jag läste din fråga upplevde jag mitt tjut värre än innan nr jag var koncentrerad på nåt annat.
Måste berömma dig för att ha klarat 35 år med denna helvetesymfoni i huvudet..men helt ärligt så har jag inte för avsikt att leva med det här under resten av mina år.. ser inte att det skulle vara ett liv jag skulle gilla att leva.
Citera
2013-10-28, 11:11
Medlem
SevMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailing-Silverfox
Har haft Tinnitus i 35 år.

Ju tröttare jag blir desto värre är det.

På nått konstigt sätt lär man sig leva med det.

När jag läste din fråga upplevde jag mitt tjut värre än innan nr jag var koncentrerad på nåt annat.

That^

OnT:
Har haft tinnitus i snart 10 år. Rejält tjut, låter som en gammal tv's högfrekventa ljud. Ganska exakt så med någon liten frekvensskillnad. Ibland upplever jag att det växer sig starkare och någon enstaka gång har ljudet varierat lite. Dessa stunder har jag både hatat och gillat då det kan kännas skönt med omväxling.

Jag lyssnar på musik/ser på film stort sett hela tiden. Jag har alltid mp3'n med mig när jag går utanför huset. Min dygnsrhythm är lite varierad men när jag varit vaken väldigt länge så blir det värre.

Upplever att alkohol kan göra det värre med, direkt efter fyllan lägger sig så kommer tjutet och skall ge igen. Upplever dock att cb har fått mig att glömma bort det helt och dessutom dagen efter inte lida av besvären.
Citera
2013-10-28, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dildolinda
Man har väl det livet ut? Obotligt.
har läst någonstans att man kan få tillfällig tinnitus i samband med tillexempel akut ortit, men då det är omöjligt att träffa en läkare så vet jag tyvärr inte vad risken är för att det är permanent.
Citera
2013-10-28, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbhood
har läst någonstans att man kan få tillfällig tinnitus i samband med tillexempel akut ortit, men då det är omöjligt att träffa en läkare så vet jag tyvärr inte vad risken är för att det är permanent.

Du kan tyvärr bara lindra. Det permanent livet ut. Sorry.
Citera
2013-10-28, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dildolinda
Du kan tyvärr bara lindra. Det permanent livet ut. Sorry.
då finns det bara 2 alternativ för mig, ena tänker jag inte nämna här och det andra är att käka sobril livet ut och hoppas på att det dämpar nog för att det ska bli hanterbart..
Citera
2013-10-28, 11:22
Medlem
en sak som jag just kom att tänka på, ni som har ADHD och tinnitus, Upplever ni att Concertan/osv, dämpar ljudet eller iallafall ångesten som den för med sig ?
Citera
2013-10-28, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbhood
då finns det bara 2 alternativ för mig, ena tänker jag inte nämna här och det andra är att käka sobril livet ut och hoppas på att det dämpar nog för att det ska bli hanterbart..

Vila promenader och husdjur rekommenderas. Livet ut alltså. Ge dig inte in i pillerträsket. Ingen alkohol..piller eller musik.
Citera
2013-10-28, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SevM
That^

OnT:
Har haft tinnitus i snart 10 år. Rejält tjut, låter som en gammal tv's högfrekventa ljud. Ganska exakt så med någon liten frekvensskillnad. Ibland upplever jag att det växer sig starkare och någon enstaka gång har ljudet varierat lite. Dessa stunder har jag både hatat och gillat då det kan kännas skönt med omväxling.

Jag lyssnar på musik/ser på film stort sett hela tiden. Jag har alltid mp3'n med mig när jag går utanför huset. Min dygnsrhythm är lite varierad men när jag varit vaken väldigt länge så blir det värre.

Upplever att alkohol kan göra det värre med, direkt efter fyllan lägger sig så kommer tjutet och skall ge igen. Upplever dock att cb har fått mig att glömma bort det helt och dessutom dagen efter inte lida av besvären.
verkar som att vi har samma, iallafall liknande ljud.. är du inte orolig att mp3'n ska göra det värre ?
och CB, vad är det ? låter ju som att det har en mycket bra effekt
Citera
2013-10-28, 11:33
Medlem
Jag får tinnitus när jag är förkyld, det varierar i svårighetsgrad men har alltid gått över mellan några dagar till ett par veckor. Tjata på vårdcentralen att du vill ha hjälp, jag gissar att de inte verkar bry sig för att du haft det så pass kort tid och dessutom varit förkyld.

Testa receptfria nässprayer då de kan hjälpa att svälla av slemhinnor mot öron som finns i gommen (använd dem alltså i näsan). Det finns receptbelagda mediciner i tablettform för samma ändamål, Rinexin, som kan hjälpa bättre mot svullna hörselgångar. Be om det hos din vårdcentral. Detta hjälper antagligen bara om din tinnitus uppstått för att du fortfarande har förkylning i kroppen och dina öron,näsa,hals är svullna.

Tinnitus kan även uppstå när man är stressad och (omedvetet) spänd, så försök varva ner och inte jaga upp dig mentalt över att du nu har besvär, jag tror det kommer att släppa ska du se.
Citera
2013-10-28, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag får tinnitus när jag är förkyld, det varierar i svårighetsgrad men har alltid gått över mellan några dagar till ett par veckor. Tjata på vårdcentralen att du vill ha hjälp, jag gissar att de inte verkar bry sig för att du haft det så pass kort tid och dessutom varit förkyld.

Testa receptfria nässprayer då de kan hjälpa att svälla av slemhinnor mot öron som finns i gommen (använd dem alltså i näsan). Det finns receptbelagda mediciner i tablettform för samma ändamål, Rinexin, som kan hjälpa bättre mot svullna hörselgångar. Be om det hos din vårdcentral. Detta hjälper antagligen bara om din tinnitus uppstått för att du fortfarande har förkylning i kroppen och dina öron,näsa,hals är svullna.

Tinnitus kan även uppstå när man är stressad och (omedvetet) spänd, så försök varva ner och inte jaga upp dig mentalt över att du nu har besvär, jag tror det kommer att släppa ska du se.
måste säga att det känns lite lättare då du berättar att du haft det ett par veckor och det har gått över , men som du antagligen vet så känns det som att det kommer aldrig försvinna, Outröttligt helt enkelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in