2013-10-27, 21:54
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Eller hur! Jag hade varit försiktig med att nämna saltsjöbanan öht om jag var mäklare för dom där husen...

Ja, för en gångs skull vore det inte alls bra med nära till kollektivtrafiken.
Citera
2013-10-28, 09:22
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-baggensudden-nacka-kommun-seglarvagen-17-5694111/bilder

Jag hade nog fått sätta mig på rumpan och hasa ner för den där spiraltrappen, ser ju helt livsfarligt ut.. Stegen ser blanka och hala ut och det finns som vanligt inget räcke i stilfullhetens namn.
Citera
2013-10-28, 09:28
Medlem
Oddballs avatar
Här är ett annorlunda men riktigt häftigt boende: http://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-norra-bergen-norrtalje-kommun-tibeliusgatan-5832065

För en gångs skulle verkar det som att man faktiskt får bo där och inte enbart använda utrymmet som servercentral, lager eller liknande som det nästan alltid är med gamla skyddsrum. Klart häftigt att bo sådär, speciellt när både vatten, avlopp, luftavfuktare etc finns installerat.
Citera
2013-10-28, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Jag hade nog fått sätta mig på rumpan och hasa ner för den där spiraltrappen, ser ju helt livsfarligt ut.. Stegen ser blanka och hala ut och det finns som vanligt inget räcke i stilfullhetens namn.

Ja, jag tycker det är lite märkligt att trappräcken och halkskydd blivit så omoderna bland det här annars så säkerhetsmedvetna folket. Saknades också räcke på trappan ner till bryggan, vilket också får mig att fundera på vad som hänt med strandskyddet i området... Tomterna verkar gå hela vägen till vattnet enligt tomtkartan. Det är nog bara en tidsfråga innan vi får det första offret för en livsfarlig trappa. Då blir det kanske nån sorts motreaktion och vi kan återigen se vettiga trappor med sidoräcken på båda sidor och antingen heltäckningsmatta eller halkskydd på trappstegen. Att gå nyduschad i en trätrappa är det värsta jag vet.
Citera
2013-10-28, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Här är ett annorlunda men riktigt häftigt boende: http://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-norra-bergen-norrtalje-kommun-tibeliusgatan-5832065

För en gångs skulle verkar det som att man faktiskt får bo där och inte enbart använda utrymmet som servercentral, lager eller liknande som det nästan alltid är med gamla skyddsrum. Klart häftigt att bo sådär, speciellt när både vatten, avlopp, luftavfuktare etc finns installerat.
Intressant. Uppenbarligen har det använts rätt nyligen med tanke på hur välskött det är och att det finns gott om modern teknik på bilderna. Annars tycker jag att såna här ställen brukar vara ordentligt nergångna och övergivna. Någon som vet vad det använts till fram till nu?
Citera
2013-10-28, 09:46
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball

Häftigt! Men jag tror man hade ledsnat efter ett tag på att inte ha några fönster osv, skulle nog kännas lite instängt.
Citera
2013-10-28, 09:47
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Intressant. Uppenbarligen har det använts rätt nyligen med tanke på hur välskött det är och att det finns gott om modern teknik på bilderna. Annars tycker jag att såna här ställen brukar vara ordentligt nergångna och övergivna. Någon som vet vad det använts till fram till nu?

Håller med dig om att det är nog första f.d skyddsrummet jag ser som är så pass fräscht att man skulle kunna tänka sig att bo där, de brukar som sagt vara rätt nedgångna och trista.

Jag gissar på att kommunen använt utrymmet som någon sorts ställe att hålla övningar på, t.ex vid en större olycka eller liknande naturkatastrof. Ren spekulation men det är det bästa jag kommer på.

Undrar om man skulle kunna få tillstånd att förstora utrymmet genom att spränga bort ytterligare lite mer berg, det där berget är ju väldigt stort och man skulle kunna få in ett mindre samhälle därinne.

Får lite vibbar av stället i "Lost" när jag ser det...
Citera
2013-10-28, 09:49
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Häftigt! Men jag tror man hade ledsnat efter ett tag på att inte ha några fönster osv, skulle nog kännas lite instängt.

Man kan ju ha några webkameror utplacerade runtom utsidan på berget och sen visa bilderna från dem på skärmar lite här och där - då får man ju lite fönsterkänsla i alla fall.
Citera
2013-10-28, 10:54
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo

ser ju nästan ut so de haft det som någon klubb/bar ?
Citera
2013-10-28, 11:04
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
ser ju nästan ut so de haft det som någon klubb/bar ?

Perfekt tillhåll för motor/MC-klubb.

Belysningen hade man kunnat lösa med en rejäl installation av fiberoptik som leder in solljuset :-)
Citera
2013-10-28, 11:51
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:

Ja, det var ett jävligt fräckt ställe, men jag tror som du, att bristen på solljus skulle vara deprimerande. Det skulle kunna bli ett jävligt fräckt kontor, eller möjligtvis en klubb. Men dom allra flesta skulle få väldigt svårt att stå ut med bristen på fönster. Jag tror man skulle ledsna väldigt snabbt, det är ytterst få som skulle tycka det där var kul under en längre tid.

Finns det några begränsningar på vad man kan ha för verksamhet där? Det ligger ju mitt i ett villaområde....
Citera
2013-10-28, 12:02
Medlem
Skidaddles avatar
Wtf, liksom?

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-1rum-taljo-osterakers-kommun-taljo-ringvag-20-5838071

Ensam friggebod ute i skogen utanför Åkersberga. 2000 kvadratmeter tomt. Visst renoveringsbehov föreligger. Är det tomten som kostar, och resten är gratis? Vi pratade ju förut om den där friggeboden som låg i ett villaområde som nån ville ha en halv mille för. Här pratar vi om en komma sju miljoner mitt ute i skogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in