2013-10-28, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Nu är det ju så att detta inte är så enkelt som du säger och som jag också argumenterat för i den här tråden.
Har vi några handskrifter på grekiska som är original?
Matteus skrevs ju troligtvis på hebreiska först så hur kan du så säkert veta att Guds namn inte fanns med där?
Origenes, en kristen skribent på 100- och 200-talet v.t., hävdade att tetragrammet, Guds heliga namn, skrevs med gammalhebreiska bokstäver i de mest korrekta exemplaren av grekiska översättningar av Bibelns hebreiska skrifter.

Vi kan ju vända på argumentationen.
Kan det vara fel att använda Guds namn Jehova eller Jahve i vår tid?
Skulle Gud se med ogillande och till och med fördöma oss om vi använder Guds namn i vår tid?
Tänk om det nu är så att Jesus och apostlarna använde Guds namn och du nu argumenterar för att Guds namn Jehova inte ska bli känt trots att det kanske är en stor sanning i bibeln.
Tänk på vad satan sade i edens lustgård enligt 1 mos 3:1-6 Har Gud verkligen sagt...
Satan visste vad Guds namn var men han valde rakt igenom denna skildring att inte uttala Guds namn.
Kan det vara så att om man försöker dölja Guds namn och eller förringa betydelsen av det helt enkelt går Satans ärende?

Det kan mycket väl vara så som du säger. (Jag är själv inte tillräckligt insatt för att bilda mig en personlig och välinformerad åsikt om det.) Men det blir en mer givande diskussion (och mer respektfullt gentemot motståndaren) att inte bara hävda sin egen ståndpunkt utan även kunna respektera den andras (vilket inte behöver betyda att man är överens dock).
Citera
2013-10-28, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag har tidigare bara antagit att JW är en undergrupp av kristendomen bland många andra. Men börjar nu förstå att JW i grund och botten har rätt många läror som markant skiljer de från mainstream-kristendomen.

Rätt intressant. Finns det någon JW här som kan berätta om det som mainstream-kristendomen och JW har gemensamt? Och var de skiljer sig åt?

Vi kan ju börja med skillnaderna.

Vi tror inte på treenigheten.
Vi tror inte på ett brinnande helvete.
Vi tror inte att alla människor ska till himmelen.
Vi tror inte att människan har en odödlig själ.
Vi tror inte att Jesus dog på ett kors än mindre att vi ska hedra honom genom att ha korset runt halsen t ex, det skulle ju vara som att hedra Olof Palme genom att ha en 357 Magnum i miniatyr runt halsen.

Vi tror att Gud har ett namn som ska uttalas och göras känt vilket är Jehova eller Jahve.
Vi tror att Jorden ska bebos eftersom detta var guds ursprungliga tanke när han satte Adam och Eva i paradiset.
När man dör upphör man helt att existera döden är alltså motsatsen till livet.
Jesus dog för våra synder och vi behöver utöva tro på hans offer.
Guds rike är en verklig regering som kommer att styra över jorden i framtiden.
Vi tror att Bibeln är Guds ord.
Att alla människor har ett andligt behov och för att bli verkligt lycklig måste man fylla det här behovet.

Det var en liten del..
Citera
2013-10-28, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nej ditt problem är att du inte har en egen åsikt! Det är sektledningens åsikt som du och andra Jv torgför, och det tragiska i sammanhanget är att ni inte ens reflekterar över detta.

Och det är på detta sätt som sektmedlemmar hjärntvättas..likriktning av tankemönster, och tänkandet överlåts till styrande kretsen.

Eller så låter vi Guds ord forma vårt sätt att se på livet och är de inte det som är att vara kristen?
Att följa i Jesu fotspår och försöka bli lika honom i både tänkesätt och handling?
Har du problem med att människor försöker att efterlikna Kristus så kan vi ju inte göra något åt det, det är ju den väg vi har valt i livet genom att vara kristna.
Citera
2013-10-28, 00:39
Medlem
Citat:
Det kan mycket väl vara så som du säger. (Jag är själv inte tillräckligt insatt för att bilda mig en personlig och välinformerad åsikt om det.) Men det blir en mer givande diskussion (och mer respektfullt gentemot motståndaren) att inte bara hävda sin egen ståndpunkt utan även kunna respektera den andras (vilket inte behöver betyda att man är överens dock).

Jag håller med dig till hundraprocent i det du skriver.
Alla får ha sin åsikt och jag tänker inte sänka mig till den nivå som vissa här gör genom att påstå att andra är mindre belevade, hjärntvättade etc.
Men jag reagerar emot att de som skriver saker emot JV här menar att de har absolut rätt i sin åsikt och att den är allena rådande. Alltså samma argument som de ofta menar att vi JV står för.
Därför skriver jag inlägg med frågor ibland för att det ska ske en "reflektion" över bevisen som läggs fram här, allt är inte svart eller vitt och vi har inte alla "bevisen" vi skulle vilja ha i form av forntida lämningar, skrifter etc
Citera
2013-10-28, 00:51
Medlem
Citat:
Ditt inlägg är det första jag läst här på tråden av en JW som vågar tänka i gråskalor lite smått och erkänna att det faktiskt inte alltid är så enkelt att utröna den faktiska sanningen trots allt.

Jag kan tillägga att finns vissa här som hela tiden hänvisar till att de känner någon eller några JV och att de därför vet EXAKT vad vi tror osv.
Det skulle kunna vara så här att de känner ett eller flera JV som kanske är lite till åren och som är väldigt uppriktiga i sin tro men som det också kan vara med äldre människor att de är väldigt bestämda med hur saker och ting är.
Idag har JV en mjukare och ödmjukare framtoning än vad var fallet för sisådär 20-30 år sedan.
Idag kan vi erkänna att vi inte alltid har en full förståelse utan vi brukar säga att den nuvarande förståelsen är...
Det innebär ju inte att vi inte tror att vi har förstått bibeln på rätt sätt för skulle vi tro det så skulle vi ju självklart byta till den religionen som låg närmare "sanningen".
Men som sagt även bland JV så finns de ju de som är väldigt kategoriska i sina uttalanden precis som det finns i alla samfund, Politiska partier, idrottsföreningar etc det kan vara mera en fråga om personlighetstyp.
Så dessa personer kan vara mera kategoriska än vad vi som organisation är i olika frågor.
Citera
2013-10-28, 00:56
Medlem
Citat:
Nu är det ju så att detta inte är så enkelt som du säger och som jag också argumenterat för i den här tråden.
Matteus skrevs ju troligtvis på hebreiska först så hur kan du så säkert veta att Guds namn inte fanns med där?
Origenes, en kristen skribent på 100- och 200-talet v.t., hävdade att tetragrammet, Guds heliga namn, skrevs med gammalhebreiska bokstäver i de mest korrekta exemplaren av grekiska översättningar av Bibelns hebreiska skrifter.

Skulle Gud se med ogillande och till och med fördöma oss om vi använder Guds namn i vår tid?
Tänk om det nu är så att Jesus och apostlarna använde Guds namn och du nu argumenterar för att Guds namn Jehova inte ska bli känt trots att det kanske är en stor sanning i bibeln.
Tänk på vad satan sade i edens lustgård enligt 1 mos 3:1-6 Har Gud verkligen sagt...
Satan visste vad Guds namn var men han valde rakt igenom denna skildring att inte uttala Guds namn.
Kan det vara så att om man försöker dölja Guds namn och eller förringa betydelsen av det helt enkelt går Satans ärende?
Citat:
Nä och det för att de kanske vid den här tiden inte hade börjat med den här vidskepelsen att inte uttala Huds namn utan att de faktiskt använde Guds namn Jehova eller Jahve.
Det kan alltså vara precis tvärtemot hur du försöker att argumentera.

Det är fascinerande hur någon kan bygga en så bestämd uppfattning på den stora mängd "kanske" och "kan vara" som du gör i den här frågan.
Varför duger inte Bibeln som den är för dig?
Citera
2013-10-28, 00:57
Medlem
Citat:
Jag kan tillägga att finns vissa här som hela tiden hänvisar till att de känner någon eller några JV och att de därför vet EXAKT vad vi tror osv.
Det skulle kunna vara så här att de känner ett eller flera JV som kanske är lite till åren och som är väldigt uppriktiga i sin tro men som det också kan vara med äldre människor att de är väldigt bestämda med hur saker och ting är.
Idag har JV en mjukare och ödmjukare framtoning än vad var fallet för sisådär 20-30 år sedan.
Idag kan vi erkänna att vi inte alltid har en full förståelse utan vi brukar säga att den nuvarande förståelsen är...
Det innebär ju inte att vi inte tror att vi har förstått bibeln på rätt sätt för skulle vi tro det så skulle vi ju självklart byta till den religionen som låg närmare "sanningen".
Men som sagt även bland JV så finns de ju de som är väldigt kategoriska i sina uttalanden precis som det finns i alla samfund, Politiska partier, idrottsföreningar etc det kan vara mera en fråga om personlighetstyp.
Så dessa personer kan vara mera kategoriska än vad vi som organisation är i olika frågor.

Och så lite mer "kanske" och "kan vara".
Du gillar att spekulera va?
Citera
2013-10-28, 07:09
Medlem
Citat:
I min bibel finns inte Mark 16:61,62 vilken bibel har du som har så många verser i mark 16?

Tangenten slant. Det skall självfallet var Markus 14:61,62. Använde Jesus Namnet här eller använde han ett ersättningsord när han anförde Ps. 110:1?
Citera
2013-10-28, 08:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du verkar inte förstå vad fri vilja är och vad Gud har skapat och vad han inte har skapat.

Upplys mig.
Citera
2013-10-28, 08:27
Medlem
Citat:
Först av allt är det intressant att du flera med dig här försöker påvisa er syn på saker med ord som att vi andra är indoktrinerade, hjärntvättade osv. Sedan använder ni ord som det är bevisat, alla vet att det är så, alla experter erkänner detta osv.
Detta är dålig argumentering och kan du inte få giltighet i dina argument med mindre än att du och fler med dig skriver så här så säger detta mer om dina argument än om mina.
Mycket av det vi diskuterar här kan vara svårt att finna hundraprocentiga bevis genom forntida källor.
Mishna är inte en alldeles säker källa när det gäller historia och den ger sig inte ut för att vara en historisk skildring. Dessutom sägs det att det använde ett annat namn i provinserna men att Guds namn uttalades i Jerusalem. Detta gällde dessutom prästerna och de motstod ju Jesus och de blev vid den här tiden förkastade av Jesus så de och judarna inte längre var Guds egendomsfolk.
Varför skulle Jesus följa deras traditioner?
Mishna talar om tiden innan Jerusalems förstöring år 70 jesus levde fyrtio år innan det och vi vet ju inte vilken tid Mishna talar om, skulle skildringen kunna beskriva hur prästerna såg på detta år 60? Det skulle vara 30 år efter Jesu död.
Jag vill visa på att det du formligen skriker ut som bevis faktiskt inte är så solklart så jag skulle gärna se en mer nyanserad och ödmjukare syn för att kunna föra en saklig diskussion.
Dessutom nämner Mishna i Berakhot 9:5 att en man bör hälsa sin nästa med Namnet (Jehova eller Jahve) och sedan hänvisas det till Boas exempel i Rut 2:4 där det sägs Och se, Boas kom från Betlehem, och han sade till skördemännen: ”Jehova vare med er.” De sade då till honom: ”Jehova välsigne dig.”
Varför nämnde du inte det i din text för att balansera det du skrev?

Du vill fortfarande inte acceptera historiska fakta. Filon var samtida till Jesus och han skrev att Namnet enbart fick uttalas av prästerna i templet, och bara där och av inga andra någonstans. Detta har Jvs skribenter struntat blankt i. Alla verkliga forskare känner till detta uttalande och tar det på allvar. Detta uttalande stämmer helt med vad Mishna säger om att prästerna uttalade Namnet i templet i välsignelsen men använde ett annat ord på andra håll. Mishna säger inte att Namnet uttalades "i Jerusalem" som du påstår, utan "i templet". Så det går inte att vifta undan Mishnas uttalande som inte representerande situationen på Jesu tid. Det säger åtskilligt om både din och ledningens "objektivitet" att ni ignorerar ett uttalande från från en lärd jude som var samtida med Jesus. Och att Mishna inte skulle vara en säker källa är något som Jv skrivit i Aid och senare Insikt i samband med Namnet eftersom de inte kan acceptera dess utsagor om Namnet. I andra sammanhang, t ex när det gäller sabbatsfirande, har man inga problem med Mishnas uppgifter.

Och det finns mängder av historiska fakta om Namnet som ni inte vill låtsas om. Ett av de tydligaste är den församlingsordning från förkristen tid som hittades vid Döda Havet och som jag redan citerat. Den framhöll att vem som helst som uttalade Namnet, även vid läsning, skulle uteslutas, sändas bort, och aldrig mer få återvända. Du har struntat också i detta viktiga vittnesbörd, så min reaktion angående indoktrinering var berättigad.

Du har också ignorerat Mark. 14:61,62 som jag några gånger har anfört. Översteprästen använde omskrivningen "den Högtlovade" i stället för Namnet (vilket var typiskt) och Jesus själv ersatte Namnet med omskrivningen "Makten". Självfallet är detta oacceptabelt för Jv , och därför ignorerar man det. Det är fullständigt fel att utgå ifrån att Jesus inte kunde ha anpassat sig till rådande förhållanden i vissa frågor. Om fakta visar att han gjorde så får man böja sig för det. Hebreerbrevet 1:3 och 8:1 undviker också Namnet i anspelningen på Ps. 110:1 och använder omskrivningen "Majestätet". Så skulle varken du eller andra Jv göra, för ni har en helt annan syn än Jesus och apostlarna. Jesus har lärt sin hållning redan av sina föräldrar. I Marias långa lovprisning i Luk. 1:46-55 används inte Namnet alls. Maria använde omskrivningen "den Mäktige". (Luk. 1:49)

Och vad gäller åberopande av auktoriteter anför du och ledningen ogenerat t ex vad Howard skrivit som en lös teori och antyder att Howards ord är avgörande, men är obenägna att acceptera vad han skrivit om uttalet, som han inte sagt är en teori. Det är sannerligen allt annat än objektivt.

Jag har redan tidigare kommenterart Berakhot 9:5. Den texten representerar en tid hundratals år före Kristus då Namnet fortfarande fick uttalas.

Angående "ödmjukare syn" - visst är det något som helt saknas hos Jv, inte minst angående detta ämne. Det finns ingen öppenhet i deras syn. De är så låsta i sina uppfattningar att de hellre underkänner NTs grekiska text än ändrar sig.
Citera
2013-10-28, 09:11
Medlem
Citat:

Eftersom Jv starkt har argumenterat för att vi inte behöver originalen och att Gud har bevarat texten till punkt och pricka, så är det höjden av oärlighet att samtidigt underkänna den bevarade texten när man inte kan acceptera den. Och avskrivningsprocessen var sådan att inget kunde gå helt förlorat. Den sanna läsarten skulle alltid överleva någonstans, men Namnet finns ingenstans i den enorma textmassa som är den bevarade reservoaren. Om vi inte har den sanna texten när det gäller något som Jv anser vara det allra viktigaste, ja vad skall vi då med texten till? Om denna är otillförlitlig när det gäller det viktigaste måste den vara ännu mer otillförlitlig när det gäller andra saker.

Om Matteus skrev på hebreiska först är inte allmänt erkänt, men om han gjorde det finns det inget som säger att han måste ha använt tetragrammet. Citaten i NT är inte ordagranna. Varken du eller Jvs ledning kan veta att Matteus har använt tetragrammet. Man får skilja på GTs faktiska text och citat från den. Att LXX använde gamla hebreiska bokstäver långt fram i tiden är ju närmast ett bevis för att NT inte gjorde det. Dessa obegripliga hebreiska krumelurer var inte användbara i den internationella miljö som var kristendomens. De är ju också oanvändbara för Jv i Grekland, där deras NV-översättning använder ett utskrivet Jehova i stället. Och medan Origenes skrev att LXX använde tetragrammet sade han INTE att NT gjorde det. Han skrev aldrig att de mest tillförlitliga texterna till NT använde tetragrammet... och det finns en självklar anledning till detta.

Skulle Gud fördöma dem som använder Namnet i vår tid? Nej, inte av det skälet, men det är inte heller frågeställningen. Frågeställningen är om Jesus, apostlarna och NT använde Namnet. Om detta inte användes faller Jvs hela budskap om nödvändigheten att använda Namnet platt till marken. Att hålla sig till det NT som Gud bevarat, lita på det, och anpassa sig till det kan inte vara att gå "Satans ärende".
Citera
2013-10-28, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag håller ju med dig, det är därför jag blockerar dessa arbetslösa ryggdunkande individer, för det finns inte en möjlighet att få dessa att ändra sig om du trodde det, och moderatorerna bryr sig inte, dom är ju partiska. Debatten kommer åtminstone att få en liten kvalitetsförbättring om jag inte svarar på deras inlägg, och ännu bättre skulle det bli om alla slutade upp med att mata dessa individer.

Det är uppenbart att dessa har något slags problem som hela dagarna, dag ut och dag in, året runt sitter och förnedrar andra, något slags tillfredsställelse får dom förstår man.

"Arbetslösa ryggdunkande individer"? Själv har jag ett heltidsarbete, visserligen med betydande möjlighet till flextid, men ändå. Angående andra som skriver här är jag bara säker på att ttsp själv inte sköter något arbete och att han ägnar sin tid, inte åt att "gå i tjänsten", som Jv rekommenderar, utan till att sitta "hela dagarna, dag ut och dag in, året runt" framför datorn och debattera.

Men nu måste jag snart iväg på arbete, så det dröjer ett tag innan jag kan kolla Flashback igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in