2013-10-27, 23:11
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Här är dubbelsängen 120508 (eg. två enkelsängar med olika resårmadrasser):
https://anonfiles.com/file/0dbf058f32c3171e511e7db1d585d3c6
16 dec 2012:
http://s16.postimg.org/f63pqgzd0/image.jpg
http://i.imgur.com/k4CnMQw.jpg

FUP-sängen:
https://anonfiles.com/file/4243fb4ffa441ddc87c05a92d8946a7b
https://anonfiles.com/file/c956a5db05193362ce50c76eed81b2e1

FUP-sängen mer i närbild:
https://anonfiles.com/file/f212a0e8d53fdcad0ef08eedf80aab22

Och här en jämförelse mellan den fjärrstyrda FUP-sängen, s. 291, och den högra av den första bildens två enkelsängar:
https://anonfiles.com/file/91b10cb6383b75bee341e898861b31a5

Oh. Vad i helsefyr!

Det är så uppenbart nu. 1 st säng är borta. Samt antagligen två st. bäddmadrasser. Endast gåvan är kvar, den fjärrstyrda sängen.

Varför börjar inte alla genast diskutera att mordet ägt rum hemma i lägenheten (skrik har hörts), blod spills i sängen som sågas itu (snickarjobb har hörts) och som bärs iväg (bevittnat).

Ska det krävas mer?

Mord i säng i lägenhet. Säng borta. Klart. Klart. Klart. (Med övriga indicier samt KJs egen hjälpsamhet.)

Sedan bärs VB ut från lägenheten, styckad i sängen. Ryggsäcken försvinner.

Den som hjälpte KJ bära ut sängen måste ha ställt frågor, och berättat för polisen om bärtjänsten, annars tror jag starkt på att personen varit tjänstvillig medhjälpare, i något skede. Det kan hända att personen är så rädd för att bli inblandad, mer än nödvändigt, att näbben slutits. BERÄTTA NU! Varför bar du ut sängen, när och vad tänkte du??? Nu vill jag att den som tog livet av Vatchareeya åker dit! Hon förtjänade INTE det här ödet.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-10-27 kl. 23:19.
Citera
2013-10-27, 23:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Även de delarna antas ha varit utsatta för tvättning/sköljning på samma sätt som vristerna. Är skillnaden mellan DNA avsatt med händerna kontra DNA från saliv så stor att i det ena fallet är en träff näst intill utesluten medan man i det andra fallet skulle få en träff med all sannolikhet?
Det är en högst avsevärd skillnad i avsatt DNA-mängd, plus att vulva har lite mer komplicerad arkitektur som gör att det är lättare att främmande material stannar där vid en sköljning av kroppen än på vanlig någorlunda plan hud.
Citera
2013-10-27, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Tack! Då utesluter det även att MB haft en sexuell träff med VB på den aktuella kvällen

...för mig som är lite trög får du gärna förklara hur du kommer till den slutsatsen?
Hon tyckte ju inte om att få det i munnen, vilket med all säkerhet även MB kände till.
Citera
2013-10-27, 23:14
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Statistik kan användas på olika sätt för olika syften. Mitt syfte är att lyfta fram det jag redovisade eftersom jag tycker det är anmärkningsvärt. Du vill ju hellre släta över det hela eftersom du bestämt dig för att KJ är ensam GM. Jag vidhåller mitt ställningstagande där jag ser KJ som trolig mördare till procenttalet 60. Varför är dö/ döda näst vanligaste orden?

Ja det är helt riktigt att statistik kan användas för olika syften. Och visst har vi väl det i viss mån. Jag tycker dock inte att man bara kan tala om "olika syften" när din redovisning bara nämner en siffra som anmärkningsvärt hög och min redovisning gör ett försök att analysera de bakomliggande faktorerna som skapat denna siffra. Oavsett syfte har i alla fall min kartläggning visat att det inte går att hävda att de hade ovanligt mycket kontakt just denna (förmodligen) näst sista dag av VB:s liv. Det var snarare en kombination av en relativt hög (men på inget vis unik) kontaktfrekvens de två emellan och en ovanligt låg kontaktfrekvens för MB:s övriga kontakter. Hårdfakta, ingen tolkning.

Sen tror jag du har gjort ett tankefel som du inte är ensam om dessvärre när du skriver Varför är dö/ döda näst vanligaste orden? Vi vet ingenting om vilka ord som är de vanligaste i MB:s in- och utgående SMS-trafik. Vi vet bara vilken frekvens man kunnat slå fast för ett antal teckensträngar som man valt ut för att göra en sökordsanalys på. Vi vet ingenting om hur ofta ex.vis ordet/strängen 'betala' förekom.

Som flera andra påpekat är det troligen så att man sökt efter själva strängen 'dö' (så ser de flesta strängsökningar ut i program, testa själv i den Acrobat Reader i FUP:en så får du se). Så det går inte att slå fast vad man egentligen fått träff på.

Det är också så att sökning har genomförts på hela minnet i telefonen. Det betyder att man inte bara sökt efter grejer som ligger inom analysperioden febr-maj 2013, utan allt som förekommit sen telefonen togs i bruk. Det framgår på sid 952 att han åtminstone haft telefonen sen maj 2012, dvs minst ett år. Vi vet att det skickades drygt 4500 SMS under analysperioden, så det är inte orimligt att anta att mängden textmeddelanden som strängsökningen omfattar kan uppgå till 15000-16000. Det betyder att strängen 'dö' (DÖrr, DÖlja etc) i snitt förekommer bara en gång per 30 skickade SMS ungefär.

Låter det fortfarande lika spännande och anmärkningsvärt?
Citera
2013-10-27, 23:20
Medlem
Cyborg_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Rapport SVA-Rättsentomologiskt yttrande K8041-13, 2013-07-19 09:30 diarienr: 2500-K8041-13

Inget har flyttats och allt tyder på att dumpningen har skett i anslutning till mordet alltså den 4-5 maj.
I förundersökningen finns inget som indikerar på att några likdelar har flyttats.

Då är ju KJ oskyldig? Hade inte han span på sig ?
Citera
2013-10-27, 23:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Oh. Vad i helsefyr!

Det är så uppenbart nu. 1 st säng är borta. Samt antagligen två st. bäddmadrasser. Endast gåvan är kvar, den fjärrstyrda sängen.

Varför börjar inte alla genast diskutera att mordet ägt rum hemma i lägenheten (skrik har hörts), blod spills i sängen som sågas itu (snickarjobb har hörts) och som bärs iväg (bevittnat).

Ska det krävas mer?

Mord i säng i lägenhet. Säng borta. Klart. Klart. Klart. (Med övriga indicier samt KJs egen hjälpsamhet.)

Sedan bärs VB ut från lägenheten, styckad i sängen. Ryggsäcken försvinner.

Den som hjälpte KJ bära ut sängen måste ha ställt frågor, och berättat för polisen om bärtjänsten, annars tror jag starkt på att personen varit tjänstvillig medhjälpare, i något skede. Det kan hända att personen är så rädd för att bli inblandad, mer än nödvändigt, att näbben slutits. BERÄTTA NU! Varför bar du ut sängen, när och vad tänkte du??? Nu vill jag att den som tog livet av Vatchareeya åker dit! Hon förtjänade INTE det här ödet.
Polisen har avfört lägenheten som brottsplats.
Citera
2013-10-27, 23:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg_se
Då är ju KJ oskyldig? Hade inte han span på sig ?
Han hade inte span på sig 4-5 maj. Då var försvinnandet inte anmält.
Citera
2013-10-27, 23:24
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja det är helt riktigt att statistik kan användas för olika syften. Och visst har vi väl det i viss mån. Jag tycker dock inte att man bara kan tala om "olika syften" när din redovisning bara nämner en siffra som anmärkningsvärt hög och min redovisning gör ett försök att analysera de bakomliggande faktorerna som skapat denna siffra. Oavsett syfte har i alla fall min kartläggning visat att det inte går att hävda att de hade ovanligt mycket kontakt just denna (förmodligen) näst sista dag av VB:s liv. Det var snarare en kombination av en relativt hög (men på inget vis unik) kontaktfrekvens de två emellan och en ovanligt låg kontaktfrekvens för MB:s övriga kontakter. Hårdfakta, ingen tolkning.

Sen tror jag du har gjort ett tankefel som du inte är ensam om dessvärre när du skriver Varför är dö/ döda näst vanligaste orden? Vi vet ingenting om vilka ord som är de vanligaste i MB:s in- och utgående SMS-trafik. Vi vet bara vilken frekvens man kunnat slå fast för ett antal teckensträngar som man valt ut för att göra en sökordsanalys på. Vi vet ingenting om hur ofta ex.vis ordet/strängen 'betala' förekom.

Som flera andra påpekat är det troligen så att man sökt efter själva strängen 'dö' (så ser de flesta strängsökningar ut i program, testa själv i den Acrobat Reader i FUP:en så får du se). Så det går inte att slå fast vad man egentligen fått träff på.

Det är också så att sökning har genomförts på hela minnet i telefonen. Det betyder att man inte bara sökt efter grejer som ligger inom analysperioden febr-maj 2013, utan allt som förekommit sen telefonen togs i bruk. Det framgår på sid 952 att han åtminstone haft telefonen sen maj 2012, dvs minst ett år. Vi vet att det skickades drygt 4500 SMS under analysperioden, så det är inte orimligt att anta att mängden textmeddelanden som strängsökningen omfattar kan uppgå till 15000-16000. Det betyder att strängen 'dö' (DÖrr, DÖlja etc) i snitt förekommer bara en gång per 30 skickade SMS ungefär.

Låter det fortfarande lika spännande och anmärkningsvärt?

Just det, och därför helt sjukt när blomkvistare går loss på att MB sökt på "dö". "Dö"mma är säkert ett frekvent ord för en karatetränare, till exempel. En argsint hustrumisshandlare som söker sig lite extra förmåner, med hustruns vetskap (givetvis vet AN, hon är inte blåst) tar inte död på sitt alltid lika tjänstvilliga prassel. Vem tar död på en beundrare??? Väldigt få, och inte MB. Han jäste säkerhet av stolthet över att ha epitetet häradsbetäckare.
Citera
2013-10-27, 23:26
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Polisen har avfört lägenheten som brottsplats.

Ja, de har ju inte sängen att fingranska. Kan man önska sig att lokaljournalisterna tar upp det här med den försvunna sängen?
Citera
2013-10-27, 23:26
Medlem
Cyborg_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han hade inte span på sig 4-5 maj. Då var försvinnandet inte anmält.

Men var det inte tomt i ödehuset den 12/5 ?
Citera
2013-10-27, 23:27
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Enligt KJ var det tomt, om jag förstått saken rätt.
Citera
2013-10-27, 23:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jo, och vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in