Citat:
Ursprungligen postat av
highfive
Statistik kan användas på olika sätt för olika syften. Mitt syfte är att lyfta fram det jag redovisade eftersom jag tycker det är anmärkningsvärt. Du vill ju hellre släta över det hela eftersom du bestämt dig för att KJ är ensam GM. Jag vidhåller mitt ställningstagande där jag ser KJ som trolig mördare till procenttalet 60. Varför är dö/ döda näst vanligaste orden?
Ja det är helt riktigt att statistik kan användas för olika syften. Och visst har vi väl det i viss mån. Jag tycker dock inte att man bara kan tala om "olika syften" när din redovisning bara nämner en siffra som anmärkningsvärt hög och min redovisning gör ett försök att analysera de bakomliggande faktorerna som skapat denna siffra. Oavsett syfte har i alla fall min kartläggning visat att det inte går att hävda att de hade ovanligt mycket kontakt just denna (förmodligen) näst sista dag av VB:s liv. Det var snarare en kombination av en relativt hög (men på inget vis unik) kontaktfrekvens de två emellan och en ovanligt låg kontaktfrekvens för MB:s övriga kontakter. Hårdfakta, ingen tolkning.
Sen tror jag du har gjort ett tankefel som du inte är ensam om dessvärre när du skriver
Varför är dö/ döda näst vanligaste orden? Vi vet ingenting om vilka ord som är de vanligaste i MB:s in- och utgående SMS-trafik. Vi vet bara vilken frekvens man kunnat slå fast för ett antal teckensträngar som man valt ut för att göra en sökordsanalys på. Vi vet ingenting om hur ofta ex.vis ordet/strängen 'betala' förekom.
Som flera andra påpekat är det troligen så att man sökt efter själva strängen 'dö' (så ser de flesta strängsökningar ut i program, testa själv i den Acrobat Reader i FUP:en så får du se). Så det går inte att slå fast vad man egentligen fått träff på.
Det är också så att sökning har genomförts på hela minnet i telefonen. Det betyder att man inte bara sökt efter grejer som ligger inom analysperioden febr-maj 2013, utan allt som förekommit sen telefonen togs i bruk. Det framgår på sid 952 att han åtminstone haft telefonen sen maj 2012, dvs minst ett år. Vi vet att det skickades drygt 4500 SMS under analysperioden, så det är inte orimligt att anta att mängden textmeddelanden som strängsökningen omfattar kan uppgå till 15000-16000. Det betyder att strängen 'dö' (DÖrr, DÖlja etc) i snitt förekommer bara en gång per 30 skickade SMS ungefär.
Låter det fortfarande lika spännande och anmärkningsvärt?