2013-10-27, 22:10
Medlem
blodkorvens avatar
Riktigt sjukt oansvarigt av en gravid kvinna att sätta ett barn till världen ifall pappan inte vill ha med barnet att göra. Fy skäms!
Citera
2013-10-27, 22:14
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Om jag fick bestämma så skulle det sociala skyddsnätet komma in när pappan inte kan betala, men inte innan. Men så länge han har möjlighet att betala tycker jag han sak göra det.

Ok. Det tycker inte jag. Han ska inte bli påtvingad ett ekonomiskt faderskap av en egoistisk ragata.
Citera
2013-10-27, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Ok. Det tycker inte jag. Han ska inte bli påtvingad ett ekonomiskt faderskap av en egoistisk ragata.
Ja, jag tycker ju inte att det är speciellt egoistiskt att vilja ha hjälp med att betala allt för barnet. Sådant är rätt dyrt. Jag ser då hellre att pappan får pröjsa än att jag ska göra det.
Citera
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Ja, det är klart. Vi har valt att ha en lag om att sjukvården ska erbjuda kvinnor möjlighet att göra abort upp till en viss vecka. Liksom vi valt att ha en lag som säger att män och kvinnor ska båda bära det ekonomiska ansvaret för de barn som blivit till till följd av att de haft samlag.

Det var ett stort steg för samhället att säga. OK. Vi tillåter att kvinnan avlivar barnet för kvinnans valfrihets skull. Att sen komma och säga att man inte kan ge mannen samma valmöjlighet pga anledningar mellan här och månen är bara befängt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Det är staten som påtvingar honom det ekonomiska faderskapet. Kronkalle knackar på om han inte bidrar till att betala de kostnader han varit med om att åsamka Försäkringskassan genom att inte betala.
Citera
2013-10-27, 22:26
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Håller inte med alls här. Hur påfrestande det är är i allra högsta grad relevant.(klipp)

Du menar att det blir mer påfrestande för kvinnan när hon ska bestämma sig för om vill behålla barnet eller inte eller handlar det om något slags underligt rättvisetänk? Om en lider ska minsann inte den andra komma undan?
Senast redigerad av Kate80 2013-10-27 kl. 22:29.
Citera
2013-10-27, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Det var ett stort steg för samhället att säga. OK. Vi tillåter att kvinnan avlivar barnet för kvinnans valfrihets skull. Att sen komma och säga att man inte kan ge mannen samma valmöjlighet pga anledningar mellan här och månen är bara befängt
Aborträtten handlar inte om rätten att avliva barn utan om rätten till sin kropp. Det är det som är det centrala.
Citera
2013-10-27, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Nä det är rätt enkelt och oproblematiskt att erbjuda abort. Betydligt mer problematiskt att inte ge barn rätt till försörjning.
Citera
2013-10-27, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Är det något slags underligt rättvisetänk? Om en lider ska minsann inte den andra komma undan?
Nej, det har inget med rättvisa att göra. För många kan det vara ett oerhört svårt val. Att mannen lider av att betala har inget egenvärde och är ingen bestraffning.
Citera
2013-10-27, 22:30
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Ja, jag tycker ju inte att det är speciellt egoistiskt att vilja ha hjälp med att betala allt för barnet. Sådant är rätt dyrt. Jag ser då hellre att pappan får pröjsa än att jag ska göra det.

Jag ska förklara vilken situation jag menar att mamman är en egoistisk ragata som inte förtjänar ekonomiskt understöd av pappan:

Lisa och Pelle är ett par sedan flera år. De är överens om att de inte vill ha barn förrän om flera år. Detta har de pratat om noga. Lisa tar därför p-piller. Om Lisa mot förmodan skulle bli gravid ändå försäkrar hon att hon naturligtvis skulle göra abort. Men en dag glömmer hon att ta sitt piller och har den stora oturen (eller turen...) att bli på smällen. Pelle tycker då det är självklart att Lisa ska göra abort, eftersom det var vad de hade kommit fram till. Men Lisa har nu ångrat sig och vill inte göra abort. Nio månader senare är barnet ett faktum. Pelle måste betala Lisa i 18 år för detta barn.

Detta är inget annat än omoraliskt. Lisa är en egoistisk Ragata. Comprende?
Citera
2013-10-27, 22:30
Medlem
blodkorvens avatar
Citat:
Nä det är rätt enkelt och oproblematiskt att erbjuda abort. Betydligt mer problematiskt att inte ge barn rätt till försörjning.

Nej det är inte så enkelt, eftersom personer kanske anser att abort är mord, och då går ju deras skattepengar till det?
Citera
2013-10-27, 22:33
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Det är staten som påtvingar honom det ekonomiska faderskapet. Kronkalle knackar på om han inte bidrar till att betala de kostnader han varit med om att åsamka Försäkringskassan genom att inte betala.

Det väsentliga är väl ändå inte de byråkratiska teknikaliteterna utan vem som avlade barnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in