2013-10-27, 21:49
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Att en abort kan vara jävligt emotionellt och fysiskt påfrestande.

Så som det är nu är barnet juridiskt sett inte ett barn före födseln, men låt oss säga att vi förlänger den tiden med två månader. Under dessa två månader är det alltså helt juridiskt ok att döda barnet. Skulle du tycka att det vore ok att tvinga kvinnan att välja mellan att döda barnet och behålla det för att mannen inte vill betala?

Att abort är påfrestande är helt irrelevant.
Abort handlar om att man inte ska behöva genomgå en graviditet och förlossning mot sin vilja medan avsägande av föräldraskap handlar om att man inte ska behöva bli förälder mot sin vilja. Det är två olika saker och den senare är aktuell för både män och kvinnor.
Senast redigerad av Kate80 2013-10-27 kl. 21:52.
Citera
2013-10-27, 21:50
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Jag ville bara kolla. Väldigt mycket av det du skrivit, och även de som håller med dig, använder ordet "rättvisa" väldigt mycket. Och även om jag håller med om att era förslag onekligen gör saker mer rättvisa så skulle jag säga att de gör saker sämre.

Ok. Jag förstår vad du menar. Förslaget gör att det blir större rättvisa. Att du tycker att det gör saker sämre respekterar jag. Man får väga mannens utökade självbestämmanderätt och rättvisan som sådan (=förbättring) mot de negativa konsekvenser förslaget skulle få för vissa kvinnor (=försämring). I den frågan kan man ha olika uppfattning. Jag delar din. Denna tråds tes ser jag mer som ett intressant tankekonstruktion som kan vara värd att diskutera snarare än något som är praktiskt genomförbart.

Citat:
I det här fallet var det inte längre frågan om ett foster i medicinsk bemärkelse. Jag utvecklar frågan lite. En kvinna har inte råd att ha kvar barnet om hon inte får ekonomiskt stöd från pappan. Tycker du verkligen att det då är rimligt att hon ska behöva fatta beslutet att avliva barnet hon har fött fram och hållit i sin famn och ammat i över en månad?

Nej det tycker jag inte. Men varför skulle det vara enda alternativet? Lämna till barnhem är ett annat. Ha en stat som hjälper till med ekonomiskt understöd ett tredje.
Citera
2013-10-27, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Nej det tycker jag inte. Men varför skulle det vara enda alternativet? Lämna till barnhem är ett annat. Ha en stat som hjälper till med ekonomiskt understöd ett tredje.
Fast även det är rätt jävla horribelt. Tänk dig själv i situationen att du av ekonomiska skäl måste lämna ifrån dig ett barn du älskar.

Att staten pröjsar detta är förstås en möjlighet, men jag tycker inte att den är bra. De pengarna ser jag hellre gå till annat.
Citera
2013-10-27, 21:58
Medlem
narlysimpeltons avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Varför ska barnen straffas mera för att de redan råkar illa ut? Var finns logiken i det? Vi kan lika gärna gasa alla i kåkstäderna för de har det ändå dåligt så dom som ligger ner kan man lika gärna sparka lite extra på?

Som sagt barnen straffas maximalt med dagens system och mannen tvingas till medgivande.
Samhället har inte ens ett manligt perspektiv på familjeplanering. Det har man lagstiftat bort.

Citat:
Dina siffror är ju helt vansinniga. Till att börja med har kvinnan inte 100% valfrihet. Hon måste gå igenom en abort eller en förlossning. För de allra flesta kvinnor som inte önskat ett barn då ett fruktansvärt val, två riktigt usla alternativ. Abort är inte som att svälja en alvedon. För många innebär en abort ett livslångt lidande. Hennes kropp och psyke blir påverkat av hormonerna. Väljer hon att behålla kanske hon blir tvungen att uppfostra barnet själv, både slitsamt och dessutom med den gnagande ångesten över att hon inte gjort det bästa för sitt barn eftersom det blev faderslöst.

Ett svårt val är fortfarande ett val. Det blir inte ett enkelt val för en man som ställs inför en juridisk abort heller.

Citat:
Mannen har ju en stor variation av val från att bara betala de 1200 och försöka komma undan från det med, till att vara en riktigt bra och närvarande far och allt som ligger däremellan.

Precis lika bra far som ett våldtäktsoffer är en bra älskare under våldtäkten

Citat:
Men ja, i grunden finns det en orättvisa i att kvinnor kan göra abort och inte män. Men den kommer utav biologin, som inte är jämställd och där det inte finns något alternativ som är bra eller rättvist.

Nej det kommer inte av biologin. Abort är inte en naturlig biologisk funktion som att bajsa. Abort är ett i allra högsta grad onaturligt ingrepp framtaget av människan och görs med största stöd av samhället

Det finns ett alternativ som är bra och rättvist.
Senast redigerad av narlysimpelton 2013-10-27 kl. 22:01.
Citera
2013-10-27, 21:59
Medlem
Kanelochsockers avatar
Citat:
... Nej det tycker jag inte. Men varför skulle det vara enda alternativet? Lämna till barnhem är ett annat. Ha en stat som hjälper till med ekonomiskt understöd ett tredje.

Jag känner det som om att är man tillräckligt känslomässigt funktionsnedsatt för att ens tänka denna tanken om barn, än att ta sitt ansvar och skydda sig eller ta ansvaret för sitt barn ekonomiskt och som en förälder - då är man diskvalificerad att delta i en sådan här diskussion.
Citera
2013-10-27, 22:01
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Vem får pengarna? Inte åker de in på ett konto som öppnar upp sig vid 18-års dagen, utan det är en bonus till mamman. Läs "latte-pengar".

Tror du verkligen inte att majoriteten av män skulle vilja bära ett barn om de kunde? Det är en lyx att bära ett barn och välja om man vill bli förälder eller inte. En lyx vi män inte har.

Jo, att göra en abort är att ta ett piller, alternativt skrapa om man har beslutsångest och drar ut på tiden. Lite obehag, men vad fan är det jämfört med att bli påtvingad ett föräldraskap och bli betalningsskyldig i 18 år?

En piss i havet är det.

Patro: Ja, vad är konstigt med det? Om en man inte vill bli pappa så kan en kvinna ändå föda, eller göra abort trots att mannen vill bli pappa.

Jag tycker detta låter som en lyx, ingen börda.

Det finns positiva sidor med att vara gravid men så rosenrött är det knappast. Jag tror inte att män skulle kasta sig över den uppgiften om de hade möjlighet. Vissa kanske men de flesta är säkert glada att slippa all skit som en graviditet och förlossning kan innebära.
Citera
Medlem
Det orättvisa är väl inte om din säd används för att skapa ett barn - orättvisan ligger i att försörja - förvisso ditt barn - men ett barn du inte önskade till världen. Jag tycker det ska lösas genom kontrakt vid födseln eller dylikt.
Citera
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Fast även det är rätt jävla horribelt. Tänk dig själv i situationen att du av ekonomiska skäl måste lämna ifrån dig ett barn du älskar.

Att staten pröjsar detta är förstås en möjlighet, men jag tycker inte att den är bra. De pengarna ser jag hellre gå till annat.

Det är exakt den situationen som är verklighet i många delar av världen idag. Självklart är det hemskt att det är så. Vägen bort från det är ju en samhällsstruktur som solidariskt hjälper de fattiga i samhället - ett socialt skyddsnät som staten står för. Tänk om pappan inte heller kan betala?
Citera
2013-10-27, 22:06
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Det kommer inte bli bättre med juridisk abort. Det kommer bli värre, fler barn kommer inte få ha någon far i sitt liv, fler oönskade barn kommer att födas, fler aborter kommer att genomföras, och inte minst, många fler barn kommer att leva under fattigdomsgränsen.

Det som är absurt är att tycka att barnen ska ta smällen för att vuxna vill slippa ta ansvar.

Barnen tar redan smällen. Kan inte bli sämre än nu
Citera
2013-10-27, 22:06
Medlem
Kate80s avatar
Citat:

Staten står i dagsläget för en hel karusell som heter underhållsbidrag så den lär vi knappast slippa att blanda in oavsett. Att lämna ifrån sig ett barn för att man inte kan försörja det är inget man behöver göra, men skulle man vara i det läget kommer man ändå inte långt med en dryg tusenlapp.
Citera
2013-10-27, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Det är bara en av människan påhittad lagtext. Precis som den av människan påhittade lagtexten om fri abort som ger kvinnor möjlighet till abort.
Ja, det är klart. Vi har valt att ha en lag om att sjukvården ska erbjuda kvinnor möjlighet att göra abort upp till en viss vecka. Liksom vi valt att ha en lag som säger att män och kvinnor ska båda bära det ekonomiska ansvaret för de barn som blivit till till följd av att de haft samlag.
Citera
2013-10-27, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Att abort är påfrestande är helt irrelevant.
Abort handlar om att man inte ska behöva genomgå en graviditet och förlossning mot sin vilja medan avsägande av föräldraskap handlar om att man inte ska behöva bli förälder mot sin vilja. Det är två olika saker och den senare är aktuell för både män och kvinnor.
Håller inte med alls här. Hur påfrestande det är är i allra högsta grad relevant.

Citat:
Det är exakt den situationen som är verklighet i många delar av världen idag. Självklart är det hemskt att det är så. Vägen bort från det är ju en samhällsstruktur som solidariskt hjälper de fattiga i samhället - ett socialt skyddsnät som staten står för. Tänk om pappan inte heller kan betala?
Visst är det tragiskt att det är så på många håll, men det är föga relevant.

Om jag fick bestämma så skulle det sociala skyddsnätet komma in när pappan inte kan betala, men inte innan. Men så länge han har möjlighet att betala tycker jag han sak göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in