2013-10-24, 00:13
Medlem
bernters avatar
Känner att jag måste bumpa denna tråd då den som tidigare skribenter skrivit att detta får inte falla i glömska.
Att människan som antas ha begått det här mordet bytt kön skvallrades det om på nittiotalet i Stockholm. Inte att personen skulle begått mord men just att kvinnan egentligen var en man. det var vad man sa till mig på en nattöppen krog i centrala innerstan, ett ställe som vad jag kan minnas att jag såg hen ett flertal gånger. Krogen var en av få som hade öppet till 5. Hen kallades "nattens drottning" och det kan man ju fråga sig varför man gav hen det epitetet men det hade väl med auran runt henne att göra, inte att hon på något sätt var vacker men hen såg inte heller helt illa ut i sitt blonda relativt långa hår, hade något svalt eller snarare kyligt över sitt anlete. Hen stod alltid ensam, kan inte minnas att hon var i samklang med några andra personer vid något tillfälle. Stod oftast med ett champagneglas med vad jag antar var något billigt vitt i. Det här var på slutet av nittiotalet så hon var väl runt fyrtio då. Hur kan jag då vara så säker på att det rör sig om samma person? Helt säker kan jag såklart inte vara men jag har alltid haft en förmåga att känna igen personer efter mycket lång tid, människor som jag känt som barn som jag 20-30 år senare relativt lätt placerat. Sedan så vimlar det inte direkt av människor som bytt kön. Kanske inte så mycket att komma med det jag skrivit, men möjligheten borde finnas att det faktiskt finns folk som hon erkänt för, uppenbarligen har hen anförtrott sig om den ena av sina hemligheter och det är väl det som kan vara intressant.
Citera
2013-10-24, 19:31
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Helt riktigt, Cathrine Loford / Karl Ingemar Sjöblom bör påminnas varje dag om vad han gjorde mot 14-årige Reijo och hans anhöriga i Viskafors 1976.

Cathrine Loford / Tant Karl Ingemar Sjöblom

http://i49.tinypic.com/30kx4b9.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=0synL5TvBQA
http://tinypic.com/view.php?pic=m7rygh&s=6

Tant Karl Ingemar som barn i Kinnarummaskolan:
http://imageshack.us/photo/my-images/842/img0391uc.jpg/

Cathrine Loford (1960-03-29)
Buddes gränd 1 lgh 1302
131 61 Nacka

http://www.ratsit.se/BC/ReportSmall.aspx?ID=fRDh12DmjZIdodhSL1ZJpMAGxnf_nC rm0e5fDgcy_fA
Senast redigerad av -TheRiddle- 2013-10-24 kl. 19:51.
Citera
2013-10-26, 21:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Borås tidning måndagen den 12 april 1976.

Saxat ur artikeln i Borås tidning måndagen den 12 april 1976, sidan.

"Den anhållnes uppgifter ska kontrolleras i dag".

"Cirka 25 personer arbetade med fallet på söndagen. Den allhållne förhördes vid ett par tillfällen sedan han fått vilat ut under natten., men några medgivanden har han inte gjort.

Måndagens arbete inriktas på att kontrollera den mördades färdväg och den anhållnes förehavanden sedan försvinnandet. Den mördade såg sista gången vid Konsum i Fagersberg, cirka 17.45 på torsdagen, sedan har ingen anmält någon iakttagelse. Polisen fortsätter att söka vittnen".

Som läsaren säkert har uppmärksammat så står det bl.a. i det som har saxats ur artikeln "vid Konsum i Fagersberg, cirka 17.45 på torsdagen". Detta är ett feltryck. Måste vara onsdagen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-10-26 kl. 21:46.
Citera
2013-10-27, 21:37
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Saxat ur artikeln i Borås tidning måndagen den 12 april 1976, sidan.

Som läsaren säkert har uppmärksammat så står det bl.a. i det som har saxats ur artikeln "vid Konsum i Fagersberg, cirka 17.45 på torsdagen". Detta är ett feltryck. Måste vara onsdagen.

Tänkte bara tillägga en sak, kanske inte så viktigt dock...

I mina tidigare inlägg har jag nämnt butiken Gamleboden/Gammelboden på Fagersberg. Det är samma butik och samma lokal som Konsumbutiken på Fagersberg. På 1970-talet var denna butik just en Konsumbutik. Senare så blev det istället en ICA-butik.

Jag minns detta för att jag någon gång i mitten på 80-talet satt och bläddrade i en herrtidning (FIB Aktuellt, Lektyr eller något liknande) och de hade en artikel om detta mord. En svartvit bild i artikeln visar två ungdomar i typiska 70-tals kläder utanför butiken varav åtminstone den ena av dom sitter på en moped (utan hjälm dessutom).

Jag reagerade då på att det stod Konsum på butiken vilket jag inte kände till. När butiken blev en ICA-butik vet jag inte, men 1985 var det i alla fall ICA.
Citera
2013-10-29, 12:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
F.d. Konsumbutiken i Fagersberg.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Tänkte bara tillägga en sak, kanske inte så viktigt dock...

I mina tidigare inlägg har jag nämnt butiken Gamleboden/Gammelboden på Fagersberg. Det är samma butik och samma lokal som Konsumbutiken på Fagersberg. På 1970-talet var denna butik just en Konsumbutik. Senare så blev det istället en ICA-butik.

Jag minns detta för att jag någon gång i mitten på 80-talet satt och bläddrade i en herrtidning (FIB Aktuellt, Lektyr eller något liknande) och de hade en artikel om detta mord. En svartvit bild i artikeln visar två ungdomar i typiska 70-tals kläder utanför butiken varav åtminstone den ena av dom sitter på en moped (utan hjälm dessutom).

Jag reagerade då på att det stod Konsum på butiken vilket jag inte kände till. När butiken blev en ICA-butik vet jag inte, men 1985 var det i alla fall ICA.

Det var alltså utanför den här f.d. Konsumbutiken som Reijo sågs för sista gången. Åtminstone den sista kända uppgiften av honom.

Någon gång mellan 1976 - 1985 kom Konsum i Fagersberg alltså att läggas ned och blev då en ICA-butik istället. Många Konsumbutiker kom att läggas ned under framför allt 1980-talet.

Detta 1970-talsfoto du såg i en herrtidning men bl.a. en yngling sittande på en moped var inget konstigt på den tiden. Minns inte när lagen ändrades men då var det inte lag på att ha hjälm på sig vid framförandet av t.ex. en moped.
Citera
2013-10-30, 18:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Borås tidning tisdagen den 13 april 1976.

Borås tidning tisdagen den 13 april 1976 första sidan. Endast litet från artikeln medtaget.

"Pojkmordet i Viskafors: Polisen behöver tips".

"- Det är ett mycket svårt kriminaltekniskt fall, säger länsåklagare Sten Styring, Vänersborg, på måndagskvällen om pojkmordet i Viskafors.
- Vi står inte och stampar, även om det inte framkommit så mycket nytt, utredningen befinner sig i ett aktivt skede.

Polisen söker allmänhetens hjälp med att fyla ut luckorna i tiden från Reijo Daags försvinnande 17.45 på onsdagskvällen genom att bland annat gå operation dörrknackning".
Citera
2013-11-03, 05:28
Medlem
flakmopedistens avatar
Många har spekulerat i om CL varit inblandad i fler mord. Jag är faktiskt väldigt tveksam till detta. Att ha tur en gång går för sig...men igen...tvivlar starkt på det faktiskt.
Citera
2013-11-03, 12:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Väldigt tveksam.

Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Många har spekulerat i om CL varit inblandad i fler mord. Jag är faktiskt väldigt tveksam till detta. Att ha tur en gång går för sig...men igen...tvivlar starkt på det faktiskt.

Det är jag också. Tror faktiskt inte heller att CL varit inblandad i fler mord.
Citera
2013-11-06, 13:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Borås tidning onsdagen den 14 april 1976.

Borås tidning onsdagen den 14 april 1976. Bara en liten del medtagen.

"Nu litar polisen till allmänheten".

"I dag vänder sig polisen till allmänheten för att lösa kriminalgåtan kring pojkmordet i Viskafors. Polisen har utsträckt tiden från 17:00 på onsdagen till och med torsdag morgonen. Kriminalkommissarie Bertil Ohlsson betonar att det är lika värdefullt att man får alla rörelser kartlagda, antingen det rör sig om den anhållne eller andra personer. Man måste sålla bort iakttagelser, som inte har att göra med mordet, men alla rörelser från även till synes ovidkommande personer är av värde för utredningen".
Citera
2013-11-06, 21:42
Medlem
Eastmancolors avatar
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/friskare-och-stoltare-som-roster-i-radion_2201699.svd

"Friskare och stoltare som röster i radion" - jojo...
Citera
2013-11-09, 17:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Borås tidning torsdagen den 15 april 1976.

Borås tidning torsdagen den 15 april 1976. Endast litet medtaget från artikeln på första sidan.

Återigen finns mordet på halva löpsedeln: "Pojkmordet. Tonåringen begärs häktad".

Rubrik: "Viskaforsmordet - Tonåringen begärs häktad".

"Den tonåring som anhållits som misstänkt för mordet på den 14-årige Reijo Daag i Viskafors skall begäras häktad. Länsåklagare Sten Styrings framställning om häktning lämnades in på onsdagskvällen".
Citera
2013-11-18, 17:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Borås tidning lördagen den 17 april 1976.

Här kommer nu den sista artikeln som kopierades från Borås tidning ang. detta mord, lördagen den 17 april 1976, första sidan. Endast delar av artikeln har tagits med.

Halva löpsedeln detta datum har följande text: "Knivfynd löser mordgåtan?"

Rubrik: "Bevis i morddramat: Polisen hittade kniv".

"En kraftig kniv med blod i skaftet är länsåklagare Sten Styrings starkaste bevis mot den mordanhållne tonåringen i Borås. Det är klarlagt att blodet härrör från en människa, men analysen är inte så långt framskriden att man kan säga att det kommer från den mördade Reijo Daag från Viskafors".

"Det har bevisats att den kniv, som antas vara mordvapnet, tillhör den anhållne. Kniven påträffades inte genast, men vid de närmast fortsatta undersökningarna".

"I samförstånd med försvar och föräldrar har Styring därför beslutat att tonåringen ska stanna kvar i häkte enligt sitt eget önskemål".

"Åklagaren vill fortfarande inte avslöja vilket motiv, som ligger bakom mordet".
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-11-18 kl. 17:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in