Citat:
Ursprungligen postat av
highfive
Kan någon ge mig en vettig förklaring till detta med att MB samtalskommunikation den 3/5, som var i det närmaste på heltid (95%) med VB, just dagen innan hon blev mördad? Mätningen varade under 87 dagar. Från 10/2-8/5.
Kan det vara slump? Cirka 1,1% chans att det är så.
Min personliga känsla är att detta direkt eller indirekt har med mordet att göra. Sen att hans näst vanligaste ord när han kommunicerar med mobilen är dö/ döda gör inte saken bättre. Sen minns han inte vad som stod i de sms han fick och skickade till och från VB den 4/5. Till råga på allt raderade han dem.
Skyddar han någon? Varför ljuger han? I vilka sammanhang kan det vara som han skriver dö och döda? Är det någon annan som skriver detta från hans mobil? Har alla i familjen B egna mobiler?
Om du läser i FUP t ex s 940 frekvensdiagram för samtal så ser du att man kunde konstatera att det inte var ovanligt att frekvensen av samtal och sms varierade väldigt mycket mellan olika dagar.
På sid 942 framgår att andelen av hans kontakter som utgjordes av SMS med VB gick upp och ner. Av mätperiodens knappa 90 dagar noterades en frekvens på över 75% vid 13 tillfällen.
Ställ samman dessa båda mätningar och du kanske inser en sak: Den relativa frekvensen är en funktion både av hur intensivt MB/VB hade SMS-kontakt OCH hur omfattande hans övriga kontakter var. MB hade totalt 5286 samtalskontakter under mätperioden . Det innebär ett snitt på ungefär 60 kontakter om dagen. Fredagen den 3/5 var således en dag som låg väsentligt under snittet av totala kontakter.
Jag förstår utredningens slutsats: Det går inte att se något tydligt mönster. Däremot är det ju uppenbart utifrån konversation som bevarats att VB hade en av sina "upprörda dagar" och var både arg och ledsen på honom. Men det hade hon haft förr också. Hon var en känslomässigt labil person som inte kunde hantera relationer med andra på ett adekvat vis. MB hade varit utsatt för det tidigare.
Man kan också notera att det genomsnittliga antalet dagliga kontakter mellan MB och VB uppgick till ca 30. Jag har här räknat bort de sista dagarna i analysperioden eftersom VB inte längre var i livet och i stånd att SMS:a. Sett från det perspektivet har hon alltså skickat runt 25% fler SMS än "normalt". Det är knappast någon anmärkningsvärt hög siffra och tittar du på veckodiagrammet på s. 916 så ser du att trafiken var mycket mer intensiv vid andra veckor men också gick upp och ner. (Förmodligen med VB:s humör skulle jag gissa).
Så sammanfattningsvis blir inte denna siffra som så många har hängt upp sig så mycket på så där jättespännande när man bara tränger in lite "under skalet" på den. Tycker åtminstone tråkiga jag.