2013-10-27, 20:51
Medlem
highfives avatar
Studerar man listorna i fup så är cirka 40% av MBs totala samtalskommunikation med VB under perioden 10/2-4/5. Vanligaste ordet i MBs totala samtalskommunikation var "sex" näst vanligast " dö/döda"". Att han använt ordet "sex" i kommunikation med VB förvånar nog ingen. Men orden " dö/döda"? I vilket sammanhang skulle det kunnat använts i deras kommunikation OM det förekom dem emellan? Ville de döda någon utomstående? Vill någon av dem att den andre skulle dö? Var någon.av dem rädd för att dö?

Jag förstår inte varför detta inte utreddes mer?
Citera
2013-10-27, 20:57
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrissie67
Tydligen ska VB kremeras och tas hem till Thailand. Tror att jag läste det i någon av Boden tidningarna.

Tack för svar. Förstår mammans önskan.
Citera
2013-10-27, 20:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Bra sammanställning. Eftersom jag minns hur den där dubbelsängen ser ut, skulle jag vilja se en bild från fuppen med enkelsängen. Vill även gärna se en bild från KJs hem som jag tror var bäddad med två kuddar. Inte bilden där en säng är högre än den andra.
Här är dubbelsängen 120508 (eg. två enkelsängar med olika resårmadrasser):
https://anonfiles.com/file/0dbf058f32c3171e511e7db1d585d3c6
16 dec 2012:
http://s16.postimg.org/f63pqgzd0/image.jpg
http://i.imgur.com/k4CnMQw.jpg

FUP-sängen:
https://anonfiles.com/file/4243fb4ffa441ddc87c05a92d8946a7b
https://anonfiles.com/file/c956a5db05193362ce50c76eed81b2e1

FUP-sängen mer i närbild:
https://anonfiles.com/file/f212a0e8d53fdcad0ef08eedf80aab22

Och här en jämförelse mellan den fjärrstyrda FUP-sängen, s. 291, och den högra av den första bildens två enkelsängar:
https://anonfiles.com/file/91b10cb6383b75bee341e898861b31a5
Citera
2013-10-27, 21:00
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Tycker du förresten inte att det borde ha funnits DNA från KJ:s saliv i hennes underliv med lika stor eller större sannolikhet om det nu verkligen är så att DNA:t överlevt från ett vristgrepp i lägenheten och kunnat säkras efter att kroppen legat ute i terrängen flera veckor? Det och frånvaron av alla tecken från bevarad konversation om att de skulle ha något sexuellt ihop (jämför med tonen i hennes SMS till Berg) gör att jag finner hela förklaringen osannolik.
Kan ha fel här men som jag uppfattade det så är topsningen i underlivet bara testad för spermaförekomst och inte DNA. Har inte möjlighet att kolla nu, men någon kanske vet.
Citera
2013-10-27, 21:00
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Men han var väl otrogen är inte det orsaken, att sedan VB var borta/försvunnen blev snabbt känt

Enligt MB hade de inte varit tillsammans/haft sex på länge. Mätningen av ord slutade 8/5 och då visste inte MB att hon var död om han inte var GM eller visste vem som var GM.
Citera
2013-10-27, 21:01
Medlem
chrissie67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Tack för svar. Förstår mammans önskan.

Ja,det förstår jag också. Jag skulle inte ens vilja bo kvar själv om jag vore mamman.
Citera
2013-10-27, 21:03
Medlem
Pelleblaous avatar
Jag tror polisen har en rätt bra bild över när hennes frånfälle inträffade.
Genom detta blir focus på vad alla gjorde under denna korta tidsrymd.
Varför djupare dyckningar i andras förehavanden inte blir lika relevanta, exempelvis att utröna/förhöra sms för MB, han kommer säkert bli hörd av domstol i detta, vet inte, han kanske hade alibi oxo, någon som vet.
Citera
2013-10-27, 21:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Kan ha fel här men som jag uppfattade det så är topsningen i underlivet bara testad för spermaförekomst och inte DNA. Har inte möjlighet att kolla nu, men någon kanske vet.
Som jag tolkar sid 326 försökte SKL göra DNA-analys, men hittade ingen sperma att göra det på. Men kunde de inte göra DNA-analys iaf? Det kanske fanns saliv.
Citera
2013-10-27, 21:06
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Kan någon ge mig en vettig förklaring till detta med att MB samtalskommunikation den 3/5, som var i det närmaste på heltid (95%) med VB, just dagen innan hon blev mördad? Mätningen varade under 87 dagar. Från 10/2-8/5.

Kan det vara slump? Cirka 1,1% chans att det är så.

Min personliga känsla är att detta direkt eller indirekt har med mordet att göra. Sen att hans näst vanligaste ord när han kommunicerar med mobilen är dö/ döda gör inte saken bättre. Sen minns han inte vad som stod i de sms han fick och skickade till och från VB den 4/5. Till råga på allt raderade han dem.

Skyddar han någon? Varför ljuger han? I vilka sammanhang kan det vara som han skriver dö och döda? Är det någon annan som skriver detta från hans mobil? Har alla i familjen B egna mobiler?

Om du läser i FUP t ex s 940 frekvensdiagram för samtal så ser du att man kunde konstatera att det inte var ovanligt att frekvensen av samtal och sms varierade väldigt mycket mellan olika dagar.

På sid 942 framgår att andelen av hans kontakter som utgjordes av SMS med VB gick upp och ner. Av mätperiodens knappa 90 dagar noterades en frekvens på över 75% vid 13 tillfällen.

Ställ samman dessa båda mätningar och du kanske inser en sak: Den relativa frekvensen är en funktion både av hur intensivt MB/VB hade SMS-kontakt OCH hur omfattande hans övriga kontakter var. MB hade totalt 5286 samtalskontakter under mätperioden . Det innebär ett snitt på ungefär 60 kontakter om dagen. Fredagen den 3/5 var således en dag som låg väsentligt under snittet av totala kontakter.

Jag förstår utredningens slutsats: Det går inte att se något tydligt mönster. Däremot är det ju uppenbart utifrån konversation som bevarats att VB hade en av sina "upprörda dagar" och var både arg och ledsen på honom. Men det hade hon haft förr också. Hon var en känslomässigt labil person som inte kunde hantera relationer med andra på ett adekvat vis. MB hade varit utsatt för det tidigare.

Man kan också notera att det genomsnittliga antalet dagliga kontakter mellan MB och VB uppgick till ca 30. Jag har här räknat bort de sista dagarna i analysperioden eftersom VB inte längre var i livet och i stånd att SMS:a. Sett från det perspektivet har hon alltså skickat runt 25% fler SMS än "normalt". Det är knappast någon anmärkningsvärt hög siffra och tittar du på veckodiagrammet på s. 916 så ser du att trafiken var mycket mer intensiv vid andra veckor men också gick upp och ner. (Förmodligen med VB:s humör skulle jag gissa).

Så sammanfattningsvis blir inte denna siffra som så många har hängt upp sig så mycket på så där jättespännande när man bara tränger in lite "under skalet" på den. Tycker åtminstone tråkiga jag.
Citera
2013-10-27, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Fel, man vill förstås inte bara mikroskopera eventuella spermier, man vill ju analysera för personidentifiering, DNA. Se t ex FUP s 345.
Citera
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Enligt MB hade de inte varit tillsammans/haft sex på länge. Mätningen av ord slutade 8/5 och då visste inte MB att hon var död om han inte var GM eller visste vem som var GM.
Sant
fast oavsett när de hade sex, blir det väl prekärt för honom, att genast bli inblandad så att säga
Citera
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Jag tror polisen har en rätt bra bild över när hennes frånfälle inträffade.
Genom detta blir focus på vad alla gjorde under denna korta tidsrymd.
Varför djupare dyckningar i andras förehavanden inte blir lika relevanta, exempelvis att utröna/förhöra sms för MB, han kommer säkert bli hörd av domstol i detta, vet inte, han kanske hade alibi oxo, någon som vet.
MB:s alibi är helt avhängigt vad AN har sagt betr. hans förehavanden mordnatten - precis som många andras alibin som innebär att de bara varit hemma och ägnat sig åt diverse olika aktiviteter varefter de har gått och lagt sig för att sova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in