Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-03, 04:16
Medlem
Fast att ingen har övat i SÄPO krigsorg. behöver inte betyda så mycket, egentligen.
Vi har tex ett helt reglemente för hur krigsfångar skall interneras i krig, men har ni någonsin träffat någon som gjort lumpen som plit?

Den senaste jag vet, är min salig styvfarfar, som mellan 45 - 47 vaktade tyskar, i ett läger på västkusten.

Skulle inte tro att man gömde stay-behind, i något så enkelt som SÄPO.
Man bör nog leta i mer obskyra frivilligorg. som criscom och blå stjärna.
Två organisationer som ingen normalsvensson orkat bry sig, men på något sätt tycker är fullt logiskt att de existerar, och får statsbidrag.

Criscom är embryot till dagens combat camera, och hette något med totalförsvarets informationstjänst, fram tom 2005 motsv.

Blå stjärnan tror jag fortfarande ingår i frivilligorg, och får lite allmosor från Försvarsmakten.

Det har genom åren funnits en mängd olika statsfinansierade org, som ingen jävel fattat vad de sysslat med, men som regelbundet övat.

FRO är ett bra exempel.
De har egna kursgårdar, har etablerat ett grundmurat rykte om sig som excentriska feta kufar, som ett par helger om året samlas och smörjer kråset, på FBU's kursgård på Fårö.

Men orkar någon hålla koll på om stället är bokat tre veckor i mars, varje år, av fro och istället befolkas av vältränade äldre jägarsoldater?
Ortsbefolkningen skiter ju i om det smäller konstant från skjutbanan, "militären" handlar ju ändå i lanthandeln, och köper rökt flundra och dricku hos närmsta bonde.

Gissningsvis planterade man fler liknande rykten runt div avtals och frivilligorg.
Lokalbefolkningen vagades in i tron om att kursgården bemannades med feta och dryga signalister/piloter/djurskötare året om, varpå man kunde öva ostört, "mitt bland folk".
Citera
2013-10-05, 00:33
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Fast att ingen har övat i SÄPO krigsorg. behöver inte betyda så mycket, egentligen.
Vi har tex ett helt reglemente för hur krigsfångar skall interneras i krig, men har ni någonsin träffat någon som gjort lumpen som plit?

Den senaste jag vet, är min salig styvfarfar, som mellan 45 - 47 vaktade tyskar, i ett läger på västkusten.

Man bör nog leta i mer obskyra frivilligorg. som criscom och blå stjärna.
Två organisationer som ingen normalsvensson orkat bry sig, men på något sätt tycker är fullt logiskt att de existerar, och får statsbidrag.

Criscom är embryot till dagens combat camera, och hette något med totalförsvarets informationstjänst, fram tom 2005 motsv.

Blå stjärnan tror jag fortfarande ingår i frivilligorg, och får lite allmosor från Försvarsmakten.

Det har genom åren funnits en mängd olika statsfinansierade org, som ingen jävel fattat vad de sysslat med, men som regelbundet övat.

FRO är ett bra exempel.
De har egna kursgårdar, har etablerat ett grundmurat rykte om sig som excentriska feta kufar, som ett par helger om året samlas och smörjer kråset, på FBU's kursgård på Fårö.

Men orkar någon hålla koll på om stället är bokat tre veckor i mars, varje år, av fro och istället befolkas av vältränade äldre jägarsoldater?
Ortsbefolkningen skiter ju i om det smäller konstant från skjutbanan, "militären" handlar ju ändå i lanthandeln, och köper rökt flundra och dricku hos närmsta bonde.

Gissningsvis planterade man fler liknande rykten runt div avtals och frivilligorg.
Lokalbefolkningen vagades in i tron om att kursgården bemannades med feta och dryga signalister/piloter/djurskötare året om, varpå man kunde öva ostört, "mitt bland folk".

Nu var ju inte poängen att man inte övat i krigsorganisationen utan att Näss använde det som en täckmantel för att utreda och spana på den misstänkte spionen Bergling. Sättet Säpo skulle jobba i krig lämpade sig mycket väl för att dölja att man misstänkte en säkerhetspolis för spioneri.

Poängen är att fungerade det väl i fallet Bergling (vilket det gjorde) så kan man ha valt att arbeta så i andra, lika känsliga fall. Vilket man gjorde i t ex Operation Cobra. Min teori är då att OM man vill spana på en högt uppsatt politiker som t ex OP, så är det så man går till väga. DET var poängen, inte om man övat ingående i krigsorganisationen noll gånger eller hundra.
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Noterar att du inte tror det men det här är ingen trosfråga. Bergling lämnade bl a ut SB och organisation mm fick göras om. Verksamheten flyttade in i Säpo´s krigsorganisation.

Frivilligverksamheten, FBU, FRO mfl är intressant i sig. Ta t ex Klara-Lidingö FBU med sina intressanta medlemmar. Vapen och ammunition fanns också ute i varje FBU-förening under hela åttiotalet. Det var först in på nittiotalet som serviceförråden hämtade in dessa.
Citera
2013-10-27, 19:22
Medlem
FurirRevaers avatar
Har funderat lite över den gode Åke Johan Leonard Ek. Hittade uppgifter om honom i Försvarsmaktens rulla för 1989. Där framgår att han blev reservare vid den väl mogna åldern av 48 år (året efter han slutat vara värnpliktig).

Känt är att han varit vpl off och då har han väl konverterat den graden till en RO-anställning. Vilket var möjligt i den gamla officersförordningen. Visserligen förbehållet sådana personalkategorier FM inte själva utbildade men behövde i sin organisation. Dvs nyckelpersoner man ville ha i krigsorganisationen kunde få en snabb-ROK.

Till råga på allt befordrades han till RO-löjtnant 1984, nästan 60 år fyllda. En ålder när de flesta officerare, YO såväl som RO, pensionerades. Han var fortfarande kvar i I1:s reserv 1989, 64 år.

Med ett år kvar till folkpensionen kan man tycka att han borde varit klart överårig och RO-avtalet uppsagt. Någon var med andra ord mycket angelägen om hr Eks tjänster.

Parallellt har han dessutom blivit poliskommissarie, okänt på vilka meriter. Jag tycker det här är tecken så goda som några att Ek har en nyckelroll. Skulle vara en välgärning om någon kunde börja prata om Ek och hans tid. Nu borde det väl vara dags tycker man.

Citat:
Svea livgardes reserv

- Ek, Åke J L, Lt/RO född 1925-05-18, anställd som RO 1973-01-01, befordrad senast 1984-10-01. FHS
Citera
2013-10-28, 00:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Har funderat lite över den gode Åke Johan Leonard Ek. Hittade uppgifter om honom i Försvarsmaktens rulla för 1989. Där framgår att han blev reservare vid den väl mogna åldern av 48 år (året efter han slutat vara värnpliktig).

Känt är att han varit vpl off och då har han väl konverterat den graden till en RO-anställning. Vilket var möjligt i den gamla officersförordningen. Visserligen förbehållet sådana personalkategorier FM inte själva utbildade men behövde i sin organisation. Dvs nyckelpersoner man ville ha i krigsorganisationen kunde få en snabb-ROK.

Till råga på allt befordrades han till RO-löjtnant 1984, nästan 60 år fyllda. En ålder när de flesta officerare, YO såväl som RO, pensionerades. Han var fortfarande kvar i I1:s reserv 1989, 64 år.

Med ett år kvar till folkpensionen kan man tycka att han borde varit klart överårig och RO-avtalet uppsagt. Någon var med andra ord mycket angelägen om hr Eks tjänster.

Parallellt har han dessutom blivit poliskommissarie, okänt på vilka meriter. Jag tycker det här är tecken så goda som några att Ek har en nyckelroll. Skulle vara en välgärning om någon kunde börja prata om Ek och hans tid. Nu borde det väl vara dags tycker man.

Kan bara hålla med dig. Ek får aldrig tappas bort han finns där hela tiden. Är så långt från en ölstinkande , gastande skinnskallenazze man kan komma. Istället en närmast otrolig social förmåga att nästla sig in i de mest skiftande sammanhang.
Citera
2013-11-04, 23:14
Medlem
FurirRevaers avatar
Måste bara lyfta upp DN-artikeln av Bjarne Moelv från 5/10 1987 som Folken1 la upp:

https://www.flashback.org/sp45133909

"Operation OLOF", spaningsinsats mot Sveriges statsminister som helt plötsligt övergår i mord. Med inslag av skugglika grupperingar (Barbro, Leon, ...?).
Citera
2013-11-05, 15:10
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Måste bara lyfta upp DN-artikeln av Bjarne Moelv från 5/10 1987 som Folken1 la upp:

https://www.flashback.org/sp45133909

"Operation OLOF", spaningsinsats mot Sveriges statsminister som helt plötsligt övergår i mord. Med inslag av skugglika grupperingar (Barbro, Leon, ...?).

Vore väldigt intressant att identifiera fribytarna som Moelv skriver om i punkt 16.
Citera
2013-11-05, 16:58
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vore väldigt intressant att identifiera fribytarna som Moelv skriver om i punkt 16.

En väg är att plocka fram fler av Moelvs artiklar.
Citera
2013-11-18, 22:07
Medlem
FurirRevaers avatar
Om vi någonsin får reda på sanningen så kommer vi väl att bli förvånade över hur somliga dolt saker enbart pga egen bekvämlighet eller för att undvika saker som känns skämmiga. De som med vett och vilja dolt uppgifter pga egen medverkan i någon sorts konspiration är nog ganska få.

Jag tror heller inte på en stor konspiration, i varje fall inte i själva mordanslaget. Däremot kan det finnas flera lager utanpå själva MOP. Lager som har helt egna skäl att undvika sanningen. Därav den splittrade bilden vi kan ana oss till.

Kanske kommer vi aldrig att få veta samtliga lager men jag hoppas och tror att de flesta väsentliga funktioner kommer i dagen under min livstid.

Finns väl möjligheten av att viss SÄPO-personal ingår i en SÄPO-KFÖ, alltså är krigsplacerad på SÄPO. Näss hade ju använt sig av sin krigsorganisation som täckmantel för att utreda Stig Bergling. Det för att inte det skulle spridas att något var på gång.

Med cellindelning innebär det i princip att upplägget blir det som Säk-chefen nämner i artikeln som publicerats i Världen Idag:

http://www.varldenidag.se/nyhet/2009/02/27/Sapo-chef-intervjuas-om-polissparet-av-redaktor-pa-en-av-Sveriges-stora-dagstidningar-/

Krigsorganisation innebar i det här fallet att man delades in i celler som hade ingen eller liten kontakt mellan sig. Eftersom arbetsuppgifterna i krig förväntades öka för SÄPO så fanns krigsplacerade som kunde kallas in enligt totalförsvarslagen. Även Stay-behind kunde döljas i krigsorganisationen efter att Bergling sålt ut den gamla organisationen.

Organisatoriska bindningar, poliser inblandade, "fribrytare" som Moelv skriver om i sin DN-artikel från 1987. Det innebär också att få, ytterst få hade överblick. Med andra ord klassisk auftragstaktik, uppdragstaktik. Här finns en roll för sådana som Ek som samordnare för spaningsgrupperna (Barbro, Leon mfl).

Inget talar emot att tekniken använts även i andra spaningar efter Bergling. Det betyder däremot inte att just Näss skulle vara inblandad i MOP. Tekniken kan ha använts även mot honom.
Citera
2013-11-20, 23:22
Medlem
Moelvs artiklar finns på DN-debatt följande datum

1987-02-10
1987-04-05
1987-10-05
1987-12-05
1988-08-25
1990-05-26
1990-05-30
1991-08-18

Jag har läst dem, men har inte möjlighet att lägga upp dem på nätet.

Enligt Moelv återfinns rötterna till MOP i misstänksamheten mot OP hos personer med rötter i gamla IB – det är de sk fribytarna. Vilka dessa mer precist är blir aldrig riktigt klarlagt – i DN den femte april 1987 skriver han att det är personer med bakgrund i IB:s inrikesspionage – dvs den ”socialdemokratiska” delen av IB! I samband med IB-affären och upprensningarna skall säkerhetstjänsterna ha förlorat kontrollen över en del grupperingar som började agerat tämligen självständigt i relation till sin moderorganisation – fribytarna.

Fribytarna skall ha misstänkt Palme för landsförräderi. Moelv säger att en av hans källor anger att ”tidigare uppgiftslämnare till säkerhets- och underrättelseorganen, t ex infiltratörer i exilorganisationer och vissa halvkriminella element, använts för övervakningens fältarbete”. Mordet sägs vara ”en kortslutningsreaktion, ett dåd i hastigt mod av en beväpnad skugga som av någon anledning råkat i stark affekt”.

1990 återkommer han till samma tema. Nu hävdar han att fribytarnas verksamhet ”uppmärksammades mot slutet av 1985 av två säkerhetstjänster som skilts från gamla IB när organisationen stöptes om efter avslöjandena i början av 1970-talet, dels resterna av den socialdemokraterna närstående fackliga grenen av inrikesspionaget, IB:s sk tredje byrå, dels en militant del av den näringslivet mycket närstående industriskyddsrotel som var en direkt parallell till Säpos och som haft viss anknytning till IB”. På mordnatten sägs det ha kryllat av personer med polisiär och militär bakgrund kring mordplatsen. ”Ryktet om att något var på gång hade spritts under lång tid. När uppgifter om en provokation mot statsministern läckt ut var alla på plats. Inte bara Olof Palmes övervakare. Hans övervakare övervakades och övervakarnas övervakare stod likaledes under uppsikt.”

Moelv namnger aldrig fribytarna eller lämnar sådan information att de kan identifieras på något enkelt sätt. Däremot säger han att fribytarna använt sig av infiltratörer i PKK och att SSI-affären (historien om Anders Larsson, riksdagsstenografen och sjökaptenen) involverade ett avslöjande av fribytare. (1988-08-25)

Han nämner heller inte Stay Behind förrän i den sista artikel (1991-08-18) jag har hittat, då han starkt antyder att fribytarna tillhör Stay Behind.

En – tycker jag – oklarhet i Moelvs texter rör Krigs-IB. Han skriver (1990-05-30) att fribytarnas verksamhet väckte liv i Krigs-IB – dvs socialdemokraternas Stay Behind organisation – dit hör tydligen Holmér och Ebbe. Jag får intrycket att Moelv menar att Krigs-IB (som alltså är något annat Giesecke och Lindencronas organisation) aktiverades för att kontrollera och bekämpa fribytarna. Men jag är inte helt säker på den tolkningen; av vad han säger på andra ställen skulle fribytarna mycket väl kunna tillhöra Krigs-IB.

Jag skall inte försöka mig på att värdera Moelvs uppgifter; jag misstänker att han fick både korrekt information och desinformation. Det är hursomhelst klart att han togs på allvar på DN – 8 inlägg på DN-debatt under fem år tyder på det. Han finns också omnämnd i ett av Der Spiegels reportage (http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-13525202.html) om mordet, så att han ansågs som en seriös debattör råder det inget tvivel om. Och 1989 tycks han ha vunnit en pristävling för bästa uppsats i KKRVA (!) där han bland annat hävdar att ”extremt västorienterade minoritetsgrupperingar” ”direkt eller indirekt” kan ha bidragit till mordet. (MOP var inget bärande inslag i artikeln, men fanns med där). Moelv tycks mao ha betraktats som mycket seriös för 20-25 år sedan.
Citera
2013-11-20, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

SSI-affären involverar väl fem individer, så det måste vara någon eller några av dem han syftar på: Anders Larsson (som var den som bevakades), riksdagsstenografen BH, som rapporterade till säpokommissarien SJ, den 57 årige sjökaptenen JH som rapporterade till SSI. SSIs man i affären är såvitt jag vet inte känd, men det framgår av medieuppgifter från 1987 att det är en av två personer på SSI som var kvar sedan IB-tiden. Han fick emellertid gå i samband med att affären utspelade sig.
Citera
2013-11-20, 23:44
Medlem
En fotnot om Moelv och Lingärde: Moelv driver alltså i flera sammanhang tesen att det fanns flera grupperingar kring Sveavägen på mordnatten eftersom uppgifter hade spridits att något på gång. Lingärde hävdar (Arbetet 1987-05-26) att information att något var på gång hade spridits till flera figurer som inte hade med saken att göra, men att dessa "placerar sig förväntansfullt på första parkett, i förhoppning att bli åsyna vittnen". Lingärde betraktar dem dock som "nyttiga idioter".

Hade Moelv och Lingärde två av varandra olika källor så betyder det här att sannolikheten är någorlunda stor för att det faktiskt fanns flera grupperingar på Sveavägen på mordnatten. Eftersom de framställer det på så skilda sätt så tycker jag att det tyder på att de har olika källor. Men det kan naturligtvis också vara så att det är en källa som avsiktligt sprider desinformation; i sådana fall är det sannolikt någon som var i närheten som vill ha någon form av legitim ursäkt att falla tillbaka på om utredningen tar en oväntad vändning.
Citera
2013-11-21, 00:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Moelvs artiklar finns på DN-debatt följande datum

1987-02-10
1987-04-05
1987-10-05
1987-12-05
1988-08-25
1990-05-26
1990-05-30
1991-08-18

Jag har läst dem, men har inte möjlighet att lägga upp dem på nätet.

Enligt Moelv återfinns rötterna till MOP i misstänksamheten mot OP hos personer med rötter i gamla IB – det är de sk fribytarna. Vilka dessa mer precist är blir aldrig riktigt klarlagt – i DN den femte april 1987 skriver han att det är personer med bakgrund i IB:s inrikesspionage – dvs den ”socialdemokratiska” delen av IB! I samband med IB-affären och upprensningarna skall säkerhetstjänsterna ha förlorat kontrollen över en del grupperingar som började agerat tämligen självständigt i relation till sin moderorganisation – fribytarna.

Fribytarna skall ha misstänkt Palme för landsförräderi. Moelv säger att en av hans källor anger att ”tidigare uppgiftslämnare till säkerhets- och underrättelseorganen, t ex infiltratörer i exilorganisationer och vissa halvkriminella element, använts för övervakningens fältarbete”. Mordet sägs vara ”en kortslutningsreaktion, ett dåd i hastigt mod av en beväpnad skugga som av någon anledning råkat i stark affekt”.

1990 återkommer han till samma tema. Nu hävdar han att fribytarnas verksamhet ”uppmärksammades mot slutet av 1985 av två säkerhetstjänster som skilts från gamla IB när organisationen stöptes om efter avslöjandena i början av 1970-talet, dels resterna av den socialdemokraterna närstående fackliga grenen av inrikesspionaget, IB:s sk tredje byrå, dels en militant del av den näringslivet mycket närstående industriskyddsrotel som var en direkt parallell till Säpos och som haft viss anknytning till IB”. På mordnatten sägs det ha kryllat av personer med polisiär och militär bakgrund kring mordplatsen. ”Ryktet om att något var på gång hade spritts under lång tid. När uppgifter om en provokation mot statsministern läckt ut var alla på plats. Inte bara Olof Palmes övervakare. Hans övervakare övervakades och övervakarnas övervakare stod likaledes under uppsikt.”

Moelv namnger aldrig fribytarna eller lämnar sådan information att de kan identifieras på något enkelt sätt. Däremot säger han att fribytarna använt sig av infiltratörer i PKK och att SSI-affären (historien om Anders Larsson, riksdagsstenografen och sjökaptenen) involverade ett avslöjande av fribytare. (1988-08-25)

Han nämner heller inte Stay Behind förrän i den sista artikel (1991-08-18) jag har hittat, då han starkt antyder att fribytarna tillhör Stay Behind.

En – tycker jag – oklarhet i Moelvs texter rör Krigs-IB. Han skriver (1990-05-30) att fribytarnas verksamhet väckte liv i Krigs-IB – dvs socialdemokraternas Stay Behind organisation – dit hör tydligen Holmér och Ebbe. Jag får intrycket att Moelv menar att Krigs-IB (som alltså är något annat Giesecke och Lindencronas organisation) aktiverades för att kontrollera och bekämpa fribytarna. Men jag är inte helt säker på den tolkningen; av vad han säger på andra ställen skulle fribytarna mycket väl kunna tillhöra Krigs-IB.

Jag skall inte försöka mig på att värdera Moelvs uppgifter; jag misstänker att han fick både korrekt information och desinformation. Det är hursomhelst klart att han togs på allvar på DN – 8 inlägg på DN-debatt under fem år tyder på det. Han finns också omnämnd i ett av Der Spiegels reportage (http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-13525202.html) om mordet, så att han ansågs som en seriös debattör råder det inget tvivel om. Och 1989 tycks han ha vunnit en pristävling för bästa uppsats i KKRVA (!) där han bland annat hävdar att ”extremt västorienterade minoritetsgrupperingar” ”direkt eller indirekt” kan ha bidragit till mordet. (MOP var inget bärande inslag i artikeln, men fanns med där). Moelv tycks mao ha betraktats som mycket seriös för 20-25 år sedan.

Mycket tänkvärd information du kommer med. Tror det faktum att de hemliga tjänsterna omorganiserats vid flera tillfällen pga av sovjetisk infiltration bidrar till förvirringen.

Joel Haukka som avslöjade Bengt Hennigssons SÄPO-kontakter för SSI pekades mellan varven ut som en KGB agent. Fanns gott om KGB/GRU infiltratörer hos Baltiska på Wallingatan . Frågetecknen angående JH har aldrig rätats ut fullständigt.

Sten Anderssons tre SÄPO-män som , illegalt, ska ha övervakat OP har även de en hel del av fribytare över sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in