Jag sitter och hoppas på alternativt två saker.
1.Att Berdych byter tränare och tar tag i sina mentala problem. Han har definitivt inte skallen för att vara en tennisspelare som på allvar kan hota världstoppen i de stora turneringarna. När man vet hur bra han är på att spela tennis så blir man bara frustrerad av att se hur omogen han är mentalt. Det är någonting med hans personlighet som gör att han inte blommar ut till sina fulla potential. Jag vet inte vad det är men någonting är det. Han är jämn som fan och håller en jämn hög nivå, men att vara topp6 konstant i tre, fyra år som han har varit och vinna så lite titlar är icke godkänt. Han är den enda topp10-spealren som inte vunnit en enda titel denna säsong. Senast han vann en turnering var väl i Stockholm förra året om jag inte minns fel. En turnering som han valde att avstå detta år

En riktigt mental dvärg är han. Är så trött på honom, vilket leder mig till min förhoppning #2.
2.Om han inte uppfyller förhoppning #1, så hoppas jag att han tappar sitt spel och försvinner från världstoppen. En sak som är bland det som stör mig mest är när spelare har otroligt hög nivå spelmässigt men är svaga i skallen.
Nu har han varit i dålig form den senaste tiden, i alla fall resultatmässigt, har inte sett alla hans matcher. Nu har han ju kvalat in till slutspelet tack vare fint spel tidigare under året. Samma sak gäller väl Wawrinka, man spelar ju en hel säsong, om man plockar poängen i början eller slutet spelar ju ingen roll. Dessutom så har Wawrinka och Gasquet redan gjort upp i år en gång i år. Raonic och Gasquet likaså.