2013-10-25, 11:48
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
Vad tror ni om Zlatans chanser på ballon d'Or?

Noll och nada. Topp 10 kanske. Spelar ingen roll om någon är bättre än Messi och CR exempelvis eftersom dessa är mycket mer populära och folk röstar mycket efter vem man gillar som person och inte. De flesta gillar inte Zlatan så han kommer aldrig vinna den utmärkelsen och förmodligen aldrig hamna topp 5 heller.
Citera
2013-10-25, 12:04
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dire
Jag skulle vilja påstå att ifall du plockar hit Gunnar Nordahl i sin prime genom en tidsmaskin så skulle han inte platsa i allsvenskan. Jag tror att det skulle gå alldeles för fort. Att han inte skulle platsa i en europeisk toppliga tvivlar jag inte en sekund på. Det är fullständigt befängt att tro och påstå att Gunnar Nordahl höll samma nivå som Zlatan idag, eller att Pelé sett till absolut kvalitet ens var lika bra som en Samir Nasri idag för att ta ett exempel.

Man ska såklart också tillägga att Gunnar Nordahls talang säkerligen hade tagit honom till en respektabel nivå om han hade fått utvecklas med samma förutsättningar som en modern fotbollsspelare, men det är inte det vi diskuterar nu utan hans direkta kvalitéer och alltså ej relativt omgivningen. Även med avseende på talang är det långt ifrån säkert att Nordahl skulle vara en världsspelare då antalet utövare av sporten är mångdubbelt vad den var för 60 år sedan.

Att Gunnar Nordahl skulle vara en "större" fotbollsspelare än Zlatan går möjligtvis att motivera då han i större utsträckning nådde resultat med landslaget vilket i sig leder till en viss acceptans och erkännande från den nationella publiken. Dock även det tämligen irrelevant då detta är en produkt av "mjuka" faktorer.
Det är väl ingen som påstår att äldre generationers spelare skulle kunna göra sig gällande i dag. Har du inte förstått att hela mitt resonemang bygger på att man måste relatera till omgivningen där och då. Visst, sitt du och diskutera direkta kvalitéer och värdera Zlatan högre än tex Pelé, dock borde detta absurda faktum få dig att förstå hur skevt du tänker.
Citera
2013-10-25, 12:20
Medlem
dires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Det är väl ingen som påstår att äldre generationers spelare skulle kunna göra sig gällande i dag. Har du inte förstått att hela mitt resonemang bygger på att man måste relatera till omgivningen där och då. Visst, sitt du och diskutera direkta kvalitéer och värdera Zlatan högre än tex Pelé, dock borde detta absurda faktum få dig att förstå hur skevt du tänker.

Nja, folk surrar ju om att Zlatan skulle ha problem med 40-talets fotboller så det är inte helt lätt att följa vissa resonemang. Men då verkar vi vara hyfsat överens om de absoluta kvalitéerna iallafall. Jag finner det dock likväl troligt att Zlatan håller en högre nivå även relativt sett till vilken percentil av fotbollsspelare han tillhör sett till förmåga. Om vi nu ska tala i relativa termer måste vi även ta det konceptet till sin spets och ta hänsyn till det totala antalet fotbollsutövare världen över.
Citera
2013-10-25, 14:16
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dire
Nja, folk surrar ju om att Zlatan skulle ha problem med 40-talets fotboller så det är inte helt lätt att följa vissa resonemang. Men då verkar vi vara hyfsat överens om de absoluta kvalitéerna iallafall. Jag finner det dock likväl troligt att Zlatan håller en högre nivå även relativt sett till vilken percentil av fotbollsspelare han tillhör sett till förmåga. Om vi nu ska tala i relativa termer måste vi även ta det konceptet till sin spets och ta hänsyn till det totala antalet fotbollsutövare världen över.
Visst är det så att man bör förfina utvärderingsmetoderna, och då tex värdera antalet utövare. Just vad gäller den parametern tror jag inte det är någon större skillnad om man jämför antalet utövare, 40-50talet och i dag. Finns få sporter likt fotboll som både då och nu utövas av alla samhällsklasser och utan egentlig kostnad. Du ska nog inte vara så säker på att antalet spelare är fler idag. Organiserade spelare är det väl rimligtvis fler i dag, å andra sidan var fotboll så oerhört dominerande på den tiden, medans det idag "förloras" utövare till andra aktiviteter. Risken är att jag kommer ut på lite tunn is i just de sista resonemangen men jag står fast i att just antal utövare inte är någon avgörande parameter vad gäller en värdering av de 2 spelarnas storhet. Jag tror helt enkelt inte att det är någon större skillnad.
Senast redigerad av bernter 2013-10-25 kl. 14:31.
Citera
2013-10-25, 14:45
Medlem
bernters avatar
Att Zlatan inte funnits med på 10-topplistorna tidigare är bara pinsamt och säger väl allt om vad som pågår bakom kulisserna. Som sagts här tidigare förlorar han röster pga sin person. Vi får väl an se om det han uträttar nu i alla fall gör att de nyktrar till och för upp han bland de 3. Hans storhet är förutom de som sker just nu att han går vidare från klubb till klubb och dominerar ligan och det finns det väl ingen som gjort tidigare.
Citera
2013-10-25, 23:11
Medlem
Guaranteeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guaranteed
Vet någon om det finns svensk/engelsk text till den franska dokumentären om Zlatan? Zlatan l'intégrale
http://www.dailymotion.com/video/xxk56l_zlatan-l-integrale-partie-1_sport
bump
Citera
2013-10-26, 00:23
Medlem
han solos avatar
Citat:
Du ska nog inte vara så säker på att antalet spelare är fler idag. .

Räcker med att länka denna bild på en tidslinje över jordens befolkning för att förstå att det SJÄLVKLART är fler spelare idag än på 50-talet.

http://www.futuretimeline.net/21stcentury/images/world-population-graph-2050-2100-2.jpg
Citera
2013-10-26, 23:33
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av han solo
Räcker med att länka denna bild på en tidslinje över jordens befolkning för att förstå att det SJÄLVKLART är fler spelare idag än på 50-talet.

http://www.futuretimeline.net/21stcentury/images/world-population-graph-2050-2100-2.jpg
Jo, visst är det så att Kineserna mfl dominerar världsfotbollen.
Citera
2013-10-26, 23:56
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Jo, visst är det så att Kineserna mfl dominerar världsfotbollen.

Europa har väl ökat sin befolkning med 50% sedan 2:a VK.
Afrika minst dubblat.
Sydamerika också ökat.
Visst, Asien står för en stor del, men

Sedan är jag till skillnad från dig övertygad om antalet utövare, procentuellt, idag skiljer sig markant från 1900-talets första hälft.

Inte bara organiserat. Du gissar, jag gissar också. Min gissning är dock att det idag finns FLERA hundra procent, kanske tusentals, fler som spelar fotboll idag. Organiserat och oorganiserat.
Senast redigerad av TrumanBurbank 2013-10-26 kl. 23:59.
Citera
2013-10-27, 01:53
Medlem
anteri17s avatar
Man måste ju ta hänsyn till att det gjordes runt dubbelt så mycket mål i fotbollen förr, om man ska argumentera för Nordahl utifrån målsnitt. Att han vann så många skytteligor var dock starkt.

Förutom saker som redan nämnts så är ju inte heller Zlatan en målskytt i grunden. Han har utvecklat sig mer ditåt under karriären, men är fortfarande väldigt svävande och droppande i sitt spel. Om än stundtals orörligt. Alltså blir en direkt jämförelse i mål återigen skev.
Zlatan har ju också klassats som en topp-20-spelare under ett helt decennium med ett par undantag, säsong efter säsong. Trots att han enligt mig blivit undervärderad de senaste åren. Jag vet inte hur Nordahl stod sig mot Pele, Di Stefano, Ungern-stjärnorna mfl, men om man ser relativt sina tiders medspelare så är inte ens här Nordahl givet bättre. Lägger man då till mångdubbelt större professionell konkurrens, en bättre absolut kvalitet på både fotbollen idag och vederbörande spelare, och Zlatans alla alldeles världshistorisktfotbolliska egenskaper och meriter så är det varken historielöst eller ungdomligt okunnigt att klassa han som Sveriges bäste genom tiderna.
Citera
2013-10-27, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
Vad tror ni om Zlatans chanser på ballon d'Or? Och när släpps nomineringarna?
ballon dor är omöjligt, kanske nästa år om PSG vinner CL och att zlatan tar oss till VM samt gör det bra där. då finns kanske en chans

vad jag däremot hoppas är att han kommer med i världselvan som tas ut på samma gala(?)
Citera
2013-10-27, 12:31
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Man måste ju ta hänsyn till att det gjordes runt dubbelt så mycket mål i fotbollen förr, om man ska argumentera för Nordahl utifrån målsnitt. Att han vann så många skytteligor var dock starkt.

Förutom saker som redan nämnts så är ju inte heller Zlatan en målskytt i grunden. Han har utvecklat sig mer ditåt under karriären, men är fortfarande väldigt svävande och droppande i sitt spel. Om än stundtals orörligt. Alltså blir en direkt jämförelse i mål återigen skev.
Zlatan har ju också klassats som en topp-20-spelare under ett helt decennium med ett par undantag, säsong efter säsong. Trots att han enligt mig blivit undervärderad de senaste åren. Jag vet inte hur Nordahl stod sig mot Pele, Di Stefano, Ungern-stjärnorna mfl, men om man ser relativt sina tiders medspelare så är inte ens här Nordahl givet bättre. Lägger man då till mångdubbelt större professionell konkurrens, en bättre absolut kvalitet på både fotbollen idag och vederbörande spelare, och Zlatans alla alldeles världshistorisktfotbolliska egenskaper och meriter så är det varken historielöst eller ungdomligt okunnigt att klassa han som Sveriges bäste genom tiderna.
Du har definitivt en poäng i att spelet var lösare tidigare och det därför gjordes fler mål. Femmannaanfall ytter, inner o center osv. Att il cannoniere relativt sina motståndare skulle vara sämre
faller på sin orimlighet då han dominerade i Italien, under en tid då tex Brasilien ännu inte tagit ett VM-guld. Nordahl var förövrigt före Peles tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in