2013-10-26, 10:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Har ni ett fiendeskap mot sjöjungfrur?
Nej, jag har ingen fiendskap mot dem som tror att det finns sjöjungfrur och skulle inte heller ägna timmar och dagar åt att bemöta dem i diskussioner.
Citera
2013-10-26, 10:25
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nej, jag har ingen fiendskap mot dem som tror att det finns sjöjungfrur och skulle inte heller ägna timmar och dagar åt att bemöta dem i diskussioner.

Så VARFÖR tror du att ateister "hatar" gud? Dom gör precis som du min vän...
Citera
2013-10-26, 12:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag känner inte till några andra metoder för att göra en rationell slutsats. Gör du?

Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
japp. logik, rationalitet, narrativ, vittnesmål.

Ved menar du med "narrativ, vittnesmål"? Anekdotisk information, eller kanske är du inne på 'argumentum ad populum'?

Citat:
skulle vara tacksam om du gav mig en empirisk metod som tydligen visar att ''scientism'' det vill säga den naturvetenskapliga metoden har ensamrätt på hur en sanning kan fastställas i sig är rationell utan att blanda in filosofi. innan du hoppar fram till slutsatsen att inga andra metoder står till vårt förfogande.

Finns du kvar i väderkvarnskriget mot scientismen? Varför?

Även du borde ha observerat och förstått att nutidig vetenskap fungerar tandem med filosofi.

Citat:
två inbördes motstridiga övertygelser kan inte vara korrekta. du får bestämma dig antingen så är den vetenskapliga metoden den enda metoden eller så acceptera man att kunskapsbanken inte ska reduceras till ''scientism'' och att det finns andra verktyg. varför skulle någon teist köpa att logisk tankeverksamhet kan lösa världens problem men hur världen kom till måste bevisas i ett labb, sist accepterade du inte mina argument om att orsaken måste vara evig.

Arguments from ignorance är ingen runner-up. Inte ens om du konstruerar ett scenarie baserad på strawmen.
Citera
2013-10-26, 12:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
nja med det här måttstock då har både jesus och muhammed mer kött på benen för deras historiska existens.
jag tro du missförstod mig, kan man utföra någon form av vetenskaplig kontroll; ett experiment eller observation för att falsifiera detta?

Du har tydligen inte en susning om vad 'evidens' är.
Citera
2013-10-26, 13:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Religionsforumet verkar dra till sig anti-teister som ett matbord drar till sig flugor, men att kalla dem för idioter är inte snällt. Lite tråkigt att så många diskussioner är färgade av hat mot Gud och troende. Det finns ju andra frågor att diskutera.

Du representerar själv en grupp som är anti-teismens spegelbild: Den pådyvlande och inte särskild intellektuellt hederliga teism.

Varför skulle det vara bättre?
Citera
2013-10-26, 13:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vetenskapen är min religion och MÖJLIGEN skulle man kunna säga att jag hatar att vetenskapen framhålls för att vara något den inte är eller någonsin kommer att bli: färdig sanning.

Men det går bra för den pådyvlande teism att använda strawmen om ateism och vetenskap.
Citera
2013-10-26, 17:35
Medlem
adventualthorizons avatar
Citat:
Vetenskapen är min religion och MÖJLIGEN skulle man kunna säga att jag hatar att vetenskapen framhålls för att vara något den inte är eller någonsin kommer att bli: färdig sanning.

Stolligt av dig där!
Det som är sanning är att vi aldrig kommer att komma till 100% sanning, någonsin. Vetenskapen är dock det närmaste man kan komma sanningen just nu, och då är det inte så konstigt att man följer den. Kolla på samhället som människan har byggt, alla dessa tekniska grejer osv. Det är inte nödvändigt för någon att varken skryta eller framhålla att vetenskapen är mer än vad den egentligen är, för vi har bevisen redan framför oss. Däremot så måste religionen anstränga sig konstant för att försöka hålla upp deras teori/saga om verkligheten, för den kan inte stå på egna ben.

Vad menar du med att den framhålls för att vara något den inte är? Du måste vara specifik. Vem eller vilka gör detta som du säger?
Citera
2013-10-27, 01:42
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
japp. logik, rationalitet, narrativ, vittnesmål.

Citat:
Ingen av dessa är accepterbara när det gäller att fastställa fakta. Vittnesmål? Skojar du?
Visst kan man lägga fram en hypotes med rationalitet och logik, men slutsatser når man enbart genom att testa hypotesen. I slutändan krävs det den vetenskapliga metoden.
jo man kan med ovanstående verktyg fastställa att julius caesar, alexander den store etc historiska existens som ''fakta''. men allt är ju relativ eller?

Citat:
lol vilken epistemologisk fraud. skulle vara tacksam om du gav mig en empirisk metod som tydligen visar att ''scientism'' det vill säga den naturvetenskapliga metoden har ensamrätt på hur en sanning kan fastställas i sig är rationell utan att blanda in filosofi. innan du hoppar fram till slutsatsen att inga andra metoder står till vårt förfogande.
Citat:
Ingen har producerat andra metoder för att göra en objektiv slutsats. Fortfarande fastställt
lol slingra dig inte ur. hur kan man objektivt bevisa att ''scientism'' allena kan göra en objektiv slutsats.. det spelar med andra ord ingen roll att inga andra metoder har producerat eller inte, om du inte kan förklara varför ditt påståendet är sann till att börja med.

Citat:
my bad.
njaa du visar ju prov på just detta. två inbördes motstridiga övertygelser kan inte vara korrekta. du får bestämma dig antingen så är den vetenskapliga metoden den enda metoden eller så acceptera man att kunskapsbanken inte ska reduceras till ''scientism'' och att det finns andra verktyg. varför skulle någon teist köpa att logisk tankeverksamhet kan lösa världens problem men hur världen kom till måste bevisas i ett labb, sist accepterade du inte mina argument om att orsaken måste vara evig.
Citat:
Du har inte presenterat några andra verktyg, varför ska jag ändra min uppfattning?
Om du ska påstå att jag har motstridiga övertygelser tycker jag att du ska presentera dessa två övertygelser. Det du skrev kvalificerar verkligen inte. Strawmen och svammel duger inte
nja bryr mig inte om du ändra uppfattning eller inte är mer intresserat av vad du bygger din uppfattning på.

jag försöker motivera varför jag anser att något ska vara si eller så därmed har du möjligheten att bemöta mina påståendet men det du gör är; upprepa ditt mantra om att det bara är så utan att ge någon som helst förklaring på varför det är en strawmen eller svammel. jag skrev om vad som gör dessa två övertygelser paradoxalt; du beblandar scientism med logik och rationalitet. se exemplet med julius caesar och alexander den store.

Citat:
Tankeverksamhet är helt ok, men leder inte till slutsatser utan att testas.
Dels måste man kunna skilja mellan inbillning och verklighet. Något religiösa sällan bryr sig om
som sagt du får först ge en förklaring på varför din verklighet är den enda sanna.

Citat:
Du menar att universum inte kan vara evigt men varför skulle orsaken kunna vara evig på samma premisser? Jag har inte sagt att det inte kan finnas en evig orsak, men att det inte finns något som tyder på att så är fallet.
Igen. För tusende gången. Vi kan inte använda våra premisser och uppfattningar om hur kausalitet fungerar på tiden före Big Bang eftersom Big Bang skapade det tidsflöde vi känner till. Svaret "vi vet inte" är mest acceptabelt här. Att försöka påstå att det krävs magiska intelligenta gudsentiteter som svar är bara löjligt.
det köper jag inte. våra premisser och uppfattningar om kausalitet duger bra när det passar men annars..cop out ?
igen, du säger att det är så utan att motivera varför mina argument inte är acceptabla. jag är på gott humör ikväll så kan upprepa det igen. om orsaken är tillfälligt så är denna orsak en effekt utav en annan tillfälligt orsak slutsatsen är att orsaken måste vara evig för att komma till existens. kan du peka ut var det brister utan att avfärda det med det bara är så argumentation?
Citera
2013-10-27, 10:02
Medlem
Citat:

Stolligt av dig där!

Vetenskapen kommer aldrig att bli "färdig" om du nu lever i den villfarelsen! Dock är vetenskapen som metod helt överlägsen religion som förklaringsmodell...

Så det är nog du som är stolle som inte förstår hur vetenskap arbetar...
Citera
2013-10-27, 10:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
jo man kan med ovanstående verktyg fastställa att julius caesar, alexander den store etc historiska existens som ''fakta''. men allt är ju relativ eller?
Vad har historiska personers autenticitet med vetenskapliga metoden att göra?
Vi kan fastställa det som troligt att personerna fanns på grund av samtida och oberoende dokumentation och det faktum att inga metafysiska anspråk görs. Dvs. man håller sig till saker vi känner till.
Om jag beskriver att jag har en hund, så kommer inte många höja på ögonbrynet.
Om jag beskriver att jag har en drake kommer det krävas ytterligare verifikation.
Detta är dock ett ämne helt utanför den vetenskapliga metodens testbarhet. Jag vet inte varför du vill slira åt det hållet, om det bara är oärlighet eller okunskap.

Citat:
lol slingra dig inte ur. hur kan man objektivt bevisa att ''scientism'' allena kan göra en objektiv slutsats.. det spelar med andra ord ingen roll att inga andra metoder har producerat eller inte, om du inte kan förklara varför ditt påståendet är sann till att börja med.
Vad menar du? Att jag ska bevisa att den vetenskapliga metoden fungerar? Är det så lågt du sjunkit?
Den vetenskapliga metoden producerar resultat. Om värme får vatten att förångas och ånga i ett slutet kärl skapar tryck, så kan man använda trycket för att röra på en pistong. TADA, vetenskap.
Förutsägbara modeller som producerar resultat. Varje gång. Producerar det inte resultat är det fel och man går vidare. Testbart, applicerbart.
Vilken annan metod menar du fungerar så?

Citat:
nja bryr mig inte om du ändra uppfattning eller inte är mer intresserat av vad du bygger din uppfattning på.

jag försöker motivera varför jag anser att något ska vara si eller så därmed har du möjligheten att bemöta mina påståendet men det du gör är; upprepa ditt mantra om att det bara är så utan att ge någon som helst förklaring på varför det är en strawmen eller svammel. jag skrev om vad som gör dessa två övertygelser paradoxalt; du beblandar scientism med logik och rationalitet. se exemplet med julius caesar och alexander den store.
Jag har bemött ditt svammel gång på gång, men förstår du inte kan jag inte hjälpa det.
"Scientism" indeed. Ska du hålla på med nonsensord så blir det svårt att diskutera.

Citat:
som sagt du får först ge en förklaring på varför din verklighet är den enda sanna.
Vad har min verklighet med något? Ledordet är objektivitet. Vet du vad det är?

Citat:
det köper jag inte. våra premisser och uppfattningar om kausalitet duger bra när det passar men annars..cop out ?
Det duger när det är applicerbart, dvs under samma kausalitet, alltså efter Big Bang och framåt. Jag har inte hycklat med när och var det appliceras. Varför ljuger du?

Citat:
igen, du säger att det är så utan att motivera varför mina argument inte är acceptabla. jag är på gott humör ikväll så kan upprepa det igen. om orsaken är tillfälligt så är denna orsak en effekt utav en annan tillfälligt orsak slutsatsen är att orsaken måste vara evig för att komma till existens. kan du peka ut var det brister utan att avfärda det med det bara är så argumentation?
Jag har motiverat med stöd på en axiomatisk uppfattning vetenskapen har om saker. Om jag ska börja förklara varför allt är så som det är får vi sitta här hela dagen. Jag kan inte förväntas reda ut dina missuppfattningar om hur saker fungerar. Vad sägs om att du läser lite Hawking?

Oavsett, påståendet att universum hade en början alá religiösa texter är förhastat. Vi vet inte om det någonsin fanns "ingenting" som det påstås. Därför kan man inte anta att man behöver en evig orsak.
Man kan inte anta att något finns bara utifrån behovet av en filosofisk lösning. Det måste bevisas också.

Påståendet att oändlighet i någon form, även regression, är förhastat. Därför kan man inte anta att man behöver en evig orsak.
Även om man antar att man behöver en evig orsak behöver den inte vara en gud.
Även om man antar att det behövs vara en gudomlig varelse behöver det inte vara DIN gud.
Du gör en mängd ogrundade antaganden helt enkelt.

Vi vet inte nog mycket om hur universum tog form i början av Big Bang eller vad som förekom det eller om förekom är en applicerbar term då tid och kausalitet som vi känner den formades i Big Bang.

Göra fler antaganden är ignorant.
Citera
2013-10-27, 11:52
Medlem
Citat:
Vad har historiska personers autenticitet med vetenskapliga metoden att göra?
Vi kan fastställa det som troligt att personerna fanns på grund av samtida och oberoende dokumentation och det faktum att inga metafysiska anspråk görs. Dvs. man håller sig till saker vi känner till.
Om jag beskriver att jag har en hund, så kommer inte många höja på ögonbrynet.
Om jag beskriver att jag har en drake kommer det krävas ytterligare verifikation.
Detta är dock ett ämne helt utanför den vetenskapliga metodens testbarhet. Jag vet inte varför du vill slira åt det hållet, om det bara är oärlighet eller okunskap.

Vad menar du? Att jag ska bevisa att den vetenskapliga metoden fungerar? Är det så lågt du sjunkit?
Den vetenskapliga metoden producerar resultat. Om värme får vatten att förångas och ånga i ett slutet kärl skapar tryck, så kan man använda trycket för att röra på en pistong. TADA, vetenskap.
Förutsägbara modeller som producerar resultat. Varje gång. Producerar det inte resultat är det fel och man går vidare. Testbart, applicerbart.
Vilken annan metod menar du fungerar så?

Jag har bemött ditt svammel gång på gång, men förstår du inte kan jag inte hjälpa det.
"Scientism" indeed. Ska du hålla på med nonsensord så blir det svårt att diskutera.

Vad har min verklighet med något? Ledordet är objektivitet. Vet du vad det är?

Det duger när det är applicerbart, dvs under samma kausalitet, alltså efter Big Bang och framåt. Jag har inte hycklat med när och var det appliceras. Varför ljuger du?

Jag har motiverat med stöd på en axiomatisk uppfattning vetenskapen har om saker. Om jag ska börja förklara varför allt är så som det är får vi sitta här hela dagen. Jag kan inte förväntas reda ut dina missuppfattningar om hur saker fungerar. Vad sägs om att du läser lite Hawking?

Oavsett, påståendet att universum hade en början alá religiösa texter är förhastat. Vi vet inte om det någonsin fanns "ingenting" som det påstås. Därför kan man inte anta att man behöver en evig orsak.
Man kan inte anta att något finns bara utifrån behovet av en filosofisk lösning. Det måste bevisas också.

Påståendet att oändlighet i någon form, även regression, är förhastat. Därför kan man inte anta att man behöver en evig orsak.
Även om man antar att man behöver en evig orsak behöver den inte vara en gud.
Även om man antar att det behövs vara en gudomlig varelse behöver det inte vara DIN gud.
Du gör en mängd ogrundade antaganden helt enkelt.

Vi vet inte nog mycket om hur universum tog form i början av Big Bang eller vad som förekom det eller om förekom är en applicerbar term då tid och kausalitet som vi känner den formades i Big Bang.

Göra fler antaganden är ignorant.

Kanske menas det (av mig bland annat) att om många andra historiska personer existens tas för given på grund av några fåtal skriftliga källor så borde Jesus existens också kunna godtas. Om han sedan gjorde en massa underverk är en annan sak och som kräver lite mer bevis såklart.
Citera
2013-10-27, 11:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Kanske menas det (av mig bland annat) att om många andra historiska personer existens tas för given på grund av några fåtal skriftliga källor så borde Jesus existens också kunna godtas. Om han sedan gjorde en massa underverk är en annan sak och som kräver lite mer bevis såklart.

Ja, fast en synpunkt är att inga samtida källor nämnde hans aktiviteter utöver att han var en kultledare av något slag. Däremot finns det oberoende källor som skriver om en Kristos vars följare ställde till ofog, så hans existens i sig är inte speciellt hotad.

Det sagt så har det inget med fakta eller den vetenskapliga metoden att göra som taxi vill göra gällande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in