Citat:
Ursprungligen postat av
TAXIDRIVER020
japp. logik, rationalitet, narrativ, vittnesmål.
Ingen av dessa är accepterbara när det gäller att fastställa fakta. Vittnesmål? Skojar du?
Visst kan man lägga fram en hypotes med rationalitet och logik, men slutsatser når man enbart genom att testa hypotesen. I slutändan krävs det den vetenskapliga metoden.
Citat:
lol vilken epistemologisk fraud. skulle vara tacksam om du gav mig en empirisk metod som tydligen visar att ''scientism'' det vill säga den naturvetenskapliga metoden har ensamrätt på hur en sanning kan fastställas i sig är rationell utan att blanda in filosofi. innan du hoppar fram till slutsatsen att inga andra metoder står till vårt förfogande.
Ingen har producerat andra metoder för att göra en objektiv slutsats. Fortfarande fastställt.
Citat:
my bad.
njaa du visar ju prov på just detta. två inbördes motstridiga övertygelser kan inte vara korrekta. du får bestämma dig antingen så är den vetenskapliga metoden den enda metoden eller så acceptera man att kunskapsbanken inte ska reduceras till ''scientism'' och att det finns andra verktyg. varför skulle någon teist köpa att logisk tankeverksamhet kan lösa världens problem men hur världen kom till måste bevisas i ett labb, sist accepterade du inte mina argument om att orsaken måste vara evig.
Du har inte presenterat några andra verktyg, varför ska jag ändra min uppfattning?
Om du ska påstå att jag har motstridiga övertygelser tycker jag att du ska presentera dessa två övertygelser. Det du skrev kvalificerar verkligen inte. Strawmen och svammel duger inte.
Tankeverksamhet är helt ok, men leder inte till slutsatser utan att testas.
Dels måste man kunna skilja mellan inbillning och verklighet. Något religiösa sällan bryr sig om.
Du menar att universum inte kan vara evigt men varför skulle orsaken kunna vara evig på samma premisser? Jag har inte sagt att det inte kan finnas en evig orsak, men att det inte finns något som tyder på att så är fallet.
Igen. För tusende gången. Vi kan inte använda våra premisser och uppfattningar om hur kausalitet fungerar på tiden före Big Bang eftersom Big Bang skapade det tidsflöde vi känner till. Svaret "vi vet inte" är mest acceptabelt här. Att försöka påstå att det krävs magiska intelligenta gudsentiteter som svar är bara löjligt.