Citat:
Jag säger ju att en kvinna är lika korkad om hon har oskyddat samlag, men för henne följer konsekvenser vare sig hon, vi eller någon annan vill det. Barnet finns i magen och hon måste då göra en abort eller bli ensamstående mamma.
För en man finns inga naturliga konsekvenser, han kan gå därifrån bara.
För en man finns inga naturliga konsekvenser, han kan gå därifrån bara.
Förutom att han blir pappa? Visst, det är 100 gånger värre att fysiskt föda ett barn. Men att bli ofrivillig förälder utan att kunna göra någonting åt det, är nog ganska så jobbigt det med. Jag tror att det i många fall är lika jobbigt som att genomgå en abort. Det beror såklart på hur man är som person, men det är iallafall i samma liga.
Citat:
I dagsläget finns bara en sak för en man att göra och det är att använda kondom. Det är det enda preventivmedlet som finns för männen idag och det är ju sorgligt. Själsklart ska man jobba för att få fram andra preventivmedel för män så de har fler sätt att förhindra ett ovälkommet faderskap. Det skulle hindra många problem. Men i dagsläget finns det inte. Jag anser inte det är rätt att tvinga kvinnan till abort. Alla som behåller barn gör det inte för att de så gärna vill ha en bebis, det är bara ett bättre alternativ än aborten.
Ingen vill att man ska tvinga någon till abort. Det jag irriterar mig på är hela den där skuldbeläggande och polariserande retoriken som någon alltid kommer dragandes med såfort man börjar problematisera jämställdhetsfrågor utifrån ett manligt perspektiv.
Citat:
Ska männen ha rätten att avsäga sig allt ansvar efter att ett barn är fött står vi i ett läge där 100% ligger på kvinnan. Det är inte mannen som blir gravid.. han kan då spruta överallt och glömma det sen. Varför ska han överhuvudtaget skydda sig? Eventuell graviditet är 100% kvinnans problem då. Är det rätt?
Juridiskt, nej.
Min poäng är snarare denna: Jag skulle gärna se en större attitydsförändring där man faktiskt pratar om påtvingat faderskap och allmänt erkänner männens perspektiv i intressekonflikten. Jag tycker att kvinnan ska ha final say, men jag tycker att diskussioner bör ta båda perspektiv i beaktning.
Citat:
Fortfarande finns inte problemet om mannen använder kondom (förutom de olyckliga tillfällen då kondomen går sönder) Tar tjejen inte andra preventivmedel borde hon vara lika benägen till att kräva kondom också.
Min indirekta erfarenhet av ofrivillig graviditet ofta sker i en relation där man slarvar från båda håll. Nästan alla människor är riskbenägna och handlar inte alltid rationellt, man kan inte kräva det av människor.
Dessutom säger du att kvinnor har fler chanser och män bara en. I dina ögon lägger det större ansvar på männen, men jag tycker tvärtom. Kvinnor har lyxen att både kunna agera i förebyggande syfte samt dagen efter (och ännu senare om abort är ett alternativ). Att vara naiv i stundens hetta är givetvis oansvarigt, men att dagarna efteråt leva i förnekelse är faktiskt värre.
Jag står dock fast vid att ansvaret är bådas, men ville bara kommentera detta
Jag står dock fast vid att ansvaret är bådas, men ville bara kommentera detta
Åter igen, självklart ska kvinnan ha final say. Men det är inte helt oproblematiskt.
Citat:
Jag är inte abortmotståndare på något sätt överhuvudtaget. Önskar att fler gjorde abort med tanke på hur många barn som far illa i samhället. Men det kan inte vara enbart kvinnans ansvar
Självklart inte, det är ju bådas ansvar. 50/50. Så jag håller helt och hållet med om att killar som på ett oansvarsfullt sätt nonchalerar sitt ansvar genom tjat osv definitivt får skylla sig själva. Men jag är helt övertygad om att 9/10 fall av oskyddat sex sker pga något sorts gemensamt förträngande i stundens hetta.
Senast redigerad av Utopia. 2013-10-27 kl. 01:45.
Senast redigerad av Utopia. 2013-10-27 kl. 01:45.
Så, lycka till med livet som vit riddare.