Citat:
Ursprungligen postat av
Zhaktah
Idag har vi som någon sade 36000 aborter om året. Det är 36000 kvinnor som fått ett barn de inte ville ha, då har de ett alternativ att ta bort det. Erat argument "sätt på en kondom så får ni inga barn" gäller ju exakt lika mycket på kvinnorna som männen. "Ta ett p-piller eller vad som helst så skulle ni inte fått några barn." Enligt erat resonemang borde ju inte dessa kvinnor få begära abort eftersom det finns ett sätt för dem att förhindra det. Ännu värre kan man ju göra som er och säga "Ville du inte ha barn borde du ju inte haft sex med en man du inte ville ha barn med", absurt.
Okej.. hur många av de 36000 aborter skedde genom att kvinnan blev gravid trots intag av p-medel? Min kompis blev nyss gravid även om hon använder hormonspiral, som har funkat de senaste 6 åren. Nu ska hon och hennes man behålla barnet så det passar ju inte in här.. men det är en faktor att ta med i beräkningen. Kvinnan har då tagit ansvar och tagit preventivmedel, men får sen ta ansvar igen om det blir en olycka.
En annan sak som gör jämförelsen missvisande är att kvinnan har just det, en andra chans att påverka situationen. Eller en tredje egentligen om man räknar med dagen-efter-piller.
Män har bara en chans att påverka situationen och det är under själva samlaget. Då kan man ju tycka att det för deras skull borde vara enormt mycket viktigare med skydd.
Att genomgå en abort är kvinnans konsekvens vid oskyddat samlag. Tror ni det är roligt att genomgå en abort? Att det är helt komplikationsfritt?
Lägg till det i frågan.. Om mannen ska kunna skita i att skydda sig och sen gå iväg utan några som helst ansvar. Varför ska kvinnan då tvingas till att göra en abort om hon skippar skyddet? Hon sitter i skiten i vilket fall.. göra abort eller bli ensam mamma. Alla klarar inte av att genomföra en abort. De kanske inte skuttar av glädje inför att få barn. men av två dåliga alternativ måste de välja. Ni får det att låta som att en abort är som att klippa håret.
"Det är inhumant att tvinga en kvinna till abort" men det är ju egentligen precis det ni vill göra. Om pappan inte vill ha barnet, mamman inte klarar av att göra en abort, vad tycker ni då ska hända? Jo då ska kvinnan stå med 100% ansvar för barnet medan pappan bara går därifrån. Det är ju att tvinga kvinnan till abort, bara att man slipper släpa henne till kliniken.
Män VET vilken situation de riskerar att hamna i innan men väljer att inte göra något för det är besvärligt, oskönt, jobbigt med kondom.
Jag påstår inte att en kvinna står utan ansvar här, det är lika ansvarslöst av henne att inte skydda sig men som sagt, hon får ju ta konsekvensen senare.
Det är ju faktiskt precis så enkelt som det låter. Vill man inte ha barn skyddar man sig. För en man är det 100 ggr viktigare än kvinnan pga att kvinnan får en andra lösning på dilemmat.
Jag skulle tycka precis samma sak om kvinnan om läget vore det motsatta. Jag tycker precis likadant om kvinnans läge om kvinnan skulle föda ungen och sen lämna pappan ensam. Då ska hon betala för barnet i 18 år, oavsett om hon vill eller inte.
Det är ju precis lika orättvist för kvinnan. Döda fostret i din mage, riskera komplikationer, kanske aldrig kunna få barn i framtiden, eller föd fram barnet och stå helt utan hjälp sen.
Men jag poängterar.. jag tycker inte det är rätt av kvinnor att föda fram ett oönskat barn i ett läge där barnet kommer stå utan en förälder. Jag tycker inte det är schysst att behålla en unge som kom till genom ett one night stand. Det är ett egoistiskt beteende..absolut. Men det är också egoistiskt av killen att bara vilja knulla och blunda för vad som händer sen.
Alla vet vad som kan komma av ett samlag. Det finns konsekvenser.