2013-10-26, 20:53
Medlem
KITTY007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Och det kan inte vara så att det var KJ som hjälpte den andra killen att bära ut något från denna killes, kompis, flickväns, mammas eller pappas lägenhet?

Är det bara vittnet och KJ som bor på våningen? Har inte tillgång till fup nu så det kan vara så att det bara är från KJs lägenhet som man passerar grannens/vittnets fönster.
Du är rolig du...:

Men borde inte någon komma ihåg något... som att man ex. flyttat... (kompis flickvän eller mosters moster...någon)
Den stora glömskans dimma har verkat rulla in på KJ:s gata.)
Citera
2013-10-26, 20:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
Du är rolig du...:

Men borde inte någon komma ihåg något... som att man ex. flyttat... (kompis flickvän eller mosters moster...någon)
Vem borde komma ihåg det och tipsa polisen? De som har läst FUP?
Citera
2013-10-26, 21:05
Medlem
Vanills avatar
Citat:
Du är rolig du...:

Håller med! Tycker inte att det bara gäller hans gata, verkar gälla åtminstone halva Boden för hela fup:en vimlar av vittnen som i allmänhet har svårt att minnas en hel del. "Jag kanske jobbade", "jag vet inte vilken veckodag jag letade efter en försvunnen tjej som dagen senare hittades i delar" "han försökte strypa mig när vi hade sex bakifrån.... eller nej, jag mindes fel, vi satt bredvid varandra i soffan och jag sa att jag undrade hur det kändes att bli strypt".... en hel massa svävande svar av de flesta tycker jag. Jag har inget överaktivt minne, men nog minns jag en hel del av vad jag sysslar med.
Sedan tycker jag att konceptet "att känna varandra" har en egen innebörd i staden, eller i allafall hos personerna som florerar i utredningen för det är väldigt mycket "jag känner inte honom, vi har ingen kontakt. Någon gång sms:ar man bara kallprat av typen hur är det..." öh.... jag brukar aldrig sms:a någon som jag bara vagt känner igen om vi möts på stan.
Citera
2013-10-26, 21:07
Medlem
Vanills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vem borde komma ihåg det och tipsa polisen? De som har läst FUP?

Jamen, alla som möjligen kan vara "den andra" som bar. Det kan ju knappast ha undgått någon att KJ sitter häktat nu. Det finns vittnen i fup:en som hört av sig för mindre, eller?
Citera
2013-10-26, 21:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanill
Jamen, alla som möjligen kan vara "den andra" som bar. Det kan ju knappast ha undgått någon att KJ sitter häktat nu. Det finns vittnen i fup:en som hört av sig för mindre, eller?
Nu var frågan om den som flyttade. Eller dennes mosters moster. Läser de FUP eller kopplar ihop flytten med mordet?
Citera
2013-10-26, 21:16
Medlem
Citat:
Du är rolig du...:

Vittnet säger ju att det var några andra i huset som flyttade vid detta tillfälle.
Citera
2013-10-26, 21:17
Medlem
KITTY007s avatar
Citat:
Lägenheternas placering och nummer framgår inte av FUP. Men om KJ passerar grannen bör lägenheterna numreras från vänster till höger på loftgången. KJ bor i lägenhet 1104, och grannen i 1106. Det betyder att alla i lägenheterna 1101-1105 passerar grannen. Dock är ingen skriven i 1103 och 1105, enligt Ratsit. I 1101 bor en 24-årig man och en 20-årig kvinna, i 1102 en 23-årig man. Men någon höll på att flytta i samband med att grannen såg KJ och någon annan bära på något stort, så hur många som bodde, och i vilken lägenhet då är svårt att säga.
☆☆☆
Så polisen har kanske inte hört dessa grannar, de borde de göra, har nån flyttat i samma veva borde det upp på bordet, det är viktigt att både utesluta och att styrka påståenden.

Själv är jag ganska övertygad att Kj är gm. Men....inte 100% ...(kanske 80-20) och allt är "inte helt ställt utom rimligt tvivel."

Annan fråga: Kan åklagaren spara ess i rockärmen i form av bevisning till rättegången, eller måste "bara tillräkligt med indicier" framläggas så det räcker för åtal.
Citera
2013-10-26, 21:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
☆☆☆
Så polisen har kanske inte hört dessa grannar, de borde de göra, har nån flyttat i samma veva borde det upp på bordet, det är viktigt att både utesluta och att styrka påståenden.

Själv är jag ganska övertygad att Kj är gm. Men....inte 100% ...(kanske 80-20) och allt är "inte helt ställt utom rimligt tvivel."

Annan fråga: Kan åklagaren spara ess i rockärmen i form av bevisning till rättegången, eller måste "bara tillräkligt med indicier" framläggas så det räcker för åtal.
Den frågan har du fått svar på. https://www.flashback.org/sp45727779
Citera
2013-10-26, 21:20
Medlem
Vanills avatar
Citat:
Nu var frågan om den som flyttade. Eller dennes mosters moster. Läser de FUP eller kopplar ihop flytten med mordet?

Menar du ifall det nu faktiskt var KJ som hjälpte någon annan och att det stora föremålet inte kom från KJ:s lgh?
Helt orimligt är det väl inte att den som flyttade skulle höra av sig till polisen när de insåg vem det var som hjälpt dom? Det brukar ju heta att alla iakttagelser är av intresse och att polisen ska göra bedömningen om ifall det är en givande upplysning eller inte? Jag hade nog personligen informerat polisen om händelsen om jag sett att den som hjälpte mig att bära saker några dagar senare häktas för styckmord, bara för säkerhetsskull.
Citera
2013-10-26, 21:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanill
Menar du ifall det nu faktiskt var KJ som hjälpte någon annan och att det stora föremålet inte kom från KJ:s lgh?
Helt orimligt är det väl inte att den som flyttade skulle höra av sig till polisen när de insåg vem det var som hjälpt dom? Det brukar ju heta att alla iakttagelser är av intresse och att polisen ska göra bedömningen om ifall det är en givande upplysning eller inte? Jag hade nog personligen informerat polisen om händelsen om jag sett att den som hjälpte mig att bära saker några dagar senare häktas för styckmord, bara för säkerhetsskull.
Tyvärr vill inte alla bli inblandade i styckmord. Och det kan tänkas att grannen såg/minns fel och det var någon annan.
Citera
2013-10-26, 21:23
Medlem
KITTY007s avatar
Citat:
! Borde absolut vara polisens sak att utreda .....flyttade du möjligtvis den .../5 2013 ??? Det kan inte vara så svårt att utreda ! Men kanske viktigt.
Citera
2013-10-26, 21:25
Medlem
Vanills avatar
Citat:
Tyvärr vill inte alla bli inblandade i styckmord. Och det kan tänkas att grannen såg/minns fel och det var någon annan.

Nej, men då gör man istället ett medvetet val att hålla sig utanför, då handlar det inte längre om minnesförlusten som nämndes tidigare.
Absolut, det kan ha varit något annan, det är till och med så att man nästan hoppas på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in