Citat:
Ursprungligen postat av
patwotrik
Om du vill vara helt 100% säker ja. Men det går faktiskt att vara väldigt säker även utan ett sådant ingrepp. Fast man kan ju ha otur. Tough luck.
Nej, tyvärr är det så tråkigt att det inte finns en kompromisslös lösning på alla problem.
Ja, jag tycker ju inte att det är en ok lösning, men i alla fall godtagbar om man jämför med tvångsabort.
Däremot är det inte helt ovanligt att graviditeten hinner gå rätt långt innan man upptäcker att man är med barn. Hur tycker du att de ska se ut då?
Om detta ska införas alls tycker jag att mannen ska behöva säga detta innan själva sexakten. Det är redan där han ska klargöra saken.
Nu har ju jag personligen aldrig förespråkat tvångsabort, det är en helt idiotisk lösning även det. Man kan inte tvinga en annan människa att göra abort. Lika lite som man enligt mig kan tvinga en människa att ta ansvar för ett eventuellt barn.
Och visst, man kan väl ha nån sorts forumlär att fylla i (även om det lär bli lite väl stelt). Däremot så är ju säkerligen majoriteten av fall där en graviditet är "oönskad" one-night-stands eller väldigt lösa relationer där man har sex nån gång eller så. Att barn inte direkt är det planerad målet är ju då ofta fallet.
Personligen så tycker jag att en man aldrig kan tvinga en kvinna till abort, den iden är helt idiotisk. Däremot så anser jag inte att en kvinna kan tvinga en man att bli pappa mot hans vilja. Här har vi ju fortfarande problemet med att om en man vill behålla barnet, men inte kvinnan. Men kan man täppa till vissa hål så är det bättre än att låta det var som det är nu. Min åsikt såklart.
Att man har 100% bestämmanderätt över sin kropp ser jag som en självklarhet. Men i och med det, och hur det de facto ser ut med kroppens funktioner för produktion av barn, så får man även ta med andra lösningar.
Ska en person få bestämma, så bör den andra personen få ha något att säga till om det också. Eller göra sitt val i situationen. Och att det här valet ska komma så pass tidigt som möjligt är också behövligt. Dvs innan en kvinna behöver, till exempel, genomgå en kirurgisk abort (eller vad det heter).
Det ger även kvinnan en möjlighet att få göra ett val så som situationen ser ut då. Och mannen får göra sitt val. Och sen får kvinnan tänka om sitt beslut om hon fortfarande vill ha barnet eller inte.
Missade det sista du skrev angående en gräns...ja, man måste ju ha en gräns. Och efter det bör det va som det är nu. Här är ju problemet ifall man upptäcker det sent/kvinnan inte säger nått.
Men alla lösningar kommer ha fel i sig, så är det bara. Och gränsen ligger väl på 15-18 veckor eller nått sånt? Majoriteten kommer nog hinna märka det innan