2013-10-26, 19:44
Medlem
ssols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
För att kvinnan inte behöver det! ...vilket är vad hela tråden handlar om. Suck!

På vilket sätt menar du att kvinnan inte behöver det?
Citera
2013-10-26, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Och därför föreslår jag att man flyttar om pengar i budgeten till att satsa mer på DNA-test innan barnet är fött, så att kvinnan och männen hon misstänker är pappor kan få ett svar. Därefter en liten lagändring som ger männen lika stor rätt att göra abort som kvinnan idag har. Vägrar kvinnan göra det ska pappan inte behöva säga upp sitt faderskap, utan bara slippa betala underhåll.

Problemet löst, eller hur.
Nu håller jag visserligen inte alls med här, men det är en tillräcklig lösning i den här tråden. Mannens rätt att slippa underhåll kan vi ta i en annan tråd, men som sagt är detta en fullt tillfredsställande lösning på "problemet" att mannen inte har något att säga till om när det gäller själva aborten.
Citera
2013-10-26, 19:45
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
De aborterade "barnen" mår nog precis lika bra eller dåligt som de stackars miljontals "barnen" som dödas av spermiedödande medel eller bara som de miljontals "ägg-barn" som inte blev befruktade överhuvudtaget utan bara blödde ut ändå.

Ett 12-veckors foster motsvarar utvecklingen på en ekorre medans en spermie är mindre utvecklad än en daggmask. Ekorren kommer garanterat lida mer än daggmasken.
Citera
2013-10-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Hur du kom fram till en sådan tolkning begriper jag inte. Jag hittar inget i trådstarten om att han skulle gjort någon på smällen. Jag hittar inget som antyder att han ens har en partner. Vi vet faktiskt inte ens om han tänder på kvinnor.

Det han diskuterar är rätten till abort, ur ett rättviseperspektiv. En intressant fråga för oss som är för lika villkor oavsett kön.

Att feministrörelsen inte tar upp frågan är synnerligen intressant. Och det visar att feminism, precis som det låter, inte handlar om att skapa lika förutsättningar för båda könen.

Hur du dessutom lyckas blanda ihop abortfrågan med att döda barn är för mig än mera obegripligt. Vi brukar dela in människolivet i olika stadier, typ: Foster, barn, tonåring, vuxen, åldring, död. Att döda ett foster är lika lite att döda ett barn, som att döda en åldring är att döda ett barn. Håll isär begreppen för helvete.

Men förutsatt att du menade foster, varför skulle vi inte kunna diskutera frågan att mannen ska ha rätt att döda kvinnans foster, när kvinnan idag har rätt att döda mannens foster.

Du begriper att det är så det ser ut idag va, att kvinnor har ensidig rätt att döda mannens foster? ...och att detta är en stor och onödig orättvisa?

Om du är feminist och helt enkelt tycker att orättvisor är önskvärda, bara orättvisorna drabbar män, så säg gärna det, så vi inte slösar mera tid på logiska resonemang. För kanske förstår du redan problemet, men ändå inte är intresserad av att diskutera lösningar, för att du tycker att män ska ha skit?

Själv ser jag i stora drag fem olika sätt denna lagstiftning skulle kunna se ut. Och jag tycker verkligen det är intressant att diskutera, då nuvarande lösning är den mest orättvisa av dem alla.

1.
Totalt abortförbud.

Rättvist. Graviditeter fullföljs alltid. Punkt.

2.
Vi ger även mannen rätten att döda sitt foster.

Rättvist! För att fullfölja graviditeten krävs att båda parter är positiva till den.

3.
Vi ger mannen rätten att lägga in veto mot att kvinnan gör abort.

Rättvist. För att fullfölja graviditeten räcker att en part är positiv till den.

4.
Låt kvinnan fortsatt ha rätt att döda fostret, och på så sätt slippa bli mamma med det ansvar som följer.
Låt Mannen kunna avsäga sig faderskapet, och på så sätt slippa bli pappa med det ansvar som följer.
(I det senare fallet har ju kvinnan fortfarande kvar sitt val, hur hon vill göra.)

Ganska rättvist, och pragmatiskt. Inte helt rättvist. Men livet kan ändå inte bli helt rättvist.

Detta är den väg jag förespråkar.

5.
Låt kvinnan fortsatt har rätt att döda fostret, och på så sätt slippa bli mamma med det ansvar som följer.
Men låt inte mannen ha någon rättighet.

Dagens system.

Totalt orättvist. Huruvida graviditeten ska fullföljas avgörs helt av kvinnan.

Du är en mycket intelligent person och jag håller helt med dig. Det går inte att få total rättvisa i den här frågan. Kvinnan gör sitt val genom att behålla barnet och jag instämmer i att fadern, och endast fadern, bör få göra ett val om "juridisk" abort.

D.v.s. att fadern alltid ska få välja att avstå det juridiska faderskapet efter han har fått vetskap om att han är den biologiska fadern.

Jag förstår inte varför tråden går ut på att diskutera alternativ 2 som är ett rättvist men totalt orimligt alternativ. Eller jo, jag förstår varför. Feministmaffian...
Citera
2013-10-26, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Ett 12-veckors foster motsvarar utvecklingen på en ekorre medans en spermie är mindre utvecklad än en daggmask. Ekorren kommer garanterat lida mer än daggmasken.
Det var en konstig liknelse. En ekorre är ett djur som samlar mat, bygger bo, kommunicerar, föder upp egna ungar. Ett 12 veckor gammalt foster håller fortfarande på att utveckla kroppsliga funktioner.
Citera
2013-10-26, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Det var en konstig liknelse. En ekorre är ett djur som samlar mat, bygger bo, kommunicerar, föder upp egna ungar. Ett 12 veckor gammalt foster håller fortfarande på att utveckla kroppsliga funktioner.
Visserligen sant, men ett tolv veckor gammalt foster är alla gånger oerhört mycket mer levande än en spermie, som trots allt inte ens kan definieras som ett liv.

En spermie är inget annat än en organisk kromosomfraktfarkost, och det är helt omöjligt att den skulle kunna uppleva något som helst lidande, eller för den delen uppleva något alls. Den saknar helt och hållet nervsystem.
Citera
2013-10-26, 20:18
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssol
På vilket sätt menar du att kvinnan inte behöver det?

Tack vare "kvinnans val" som du själv uttryckte det i det inlägg jag först svarade på.

Här i Sverige har, som du själv visste lite tidigare, kvinnan en valmöjlighet att avbryta en graviditet.

Citera
2013-10-26, 20:30
Medlem
När en man befruktar en kvinna upphör hans "rätt" att inte bli fader. Fattar ni inte det? Är ni utvecklingsstörda?
Citera
2013-10-26, 20:36
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuntius
När en man befruktar en kvinna upphör hans "rätt" att inte bli fader. Fattar ni inte det? Är ni utvecklingsstörda?

Så om mannen då blir lurad att hon äter P-piller/kondomen spricker/det slinker ut lite spema ändå och befruktar.

Så en man får helt sonika inte knulla, hur man än gör, utan att ens rätt att bestämma om man ska bli far eller inte försvinner?

Du hör väl själv hur jävla efterblivet det låter?

Kvinnor har fri rätt till att knulla hur mycket dom vill, göra abort hur mycket dom vill.
Mannen får räkna med att bli farsa så fort han stoppar in kuken.

Låter ju HELT rättvist och bra. Jämnställdheten tar ett stort kliv framåt med fanan i topp...idiot

För är det så här som det ska va, så är det två kondomer och senap mellan som gäller för alla män från och med nu. Spricker den innre känner du det, spricker den ytte kommer damen i fråga yla.
Man måste ju få skydda sitt val att bli far?
Citera
2013-10-26, 20:39
Medlem
henrikos avatar
Citat:

De flesta här förstår nog att det är så rådande lagstiftning ser ut. Men jag förstår inte varför det skulle underlätta att ha någon form av utvecklingsstörning för att diskutera hur lagstiftningen skulle kunna ändras?

Saker kan ändras. Tex hade ju inte du skrivit här på flashback tidigare. Men nu har du det.
Citera
2013-10-26, 20:41
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:

Dagens kanske dummaste och minst sakliga kommentar.
Citera
2013-10-26, 20:45
Medlem
Frys en rejäl mängd med spermier, sterilisera dig... så kan du och drömkvinnan skaffa barn när bägge vill!

En steriliserad man kan ju ha mängder med amorösa äventyr och behöver aldrig riskera att en kvinna försöker "kroka" honom med att bli gravid..

Abort är mord i min värld, men kan av barmhärtighetsskäl accepteras när en kvinna blivit gravid genom våldtäkt, incest eller när livshotande sjukdom föreligger.

Tråden är lång och jag har inte hunnit läsa igenom alla svar.. vet alltså inte om någon gett samma syn på saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in