Citat:
Ursprungligen postat av
different_trip
Det är ingen lösning att sluta ha samlag eller säga "har man sex så får man förvänta sig barn" när man lever i ett modernt samhälle som förespråkar sexuell frihet och experimentella faser.
Använder man ett preventivmedel som inte skulle fungera så bör man inte dömas till föräldraskap.
Precis som om du skulle vara med i en bilolycka och det visar sig bara fel på bromsarna trots att den gick igenom besiktningen så kan du inte längre dömas till skyldig för olyckan. Att man inte har samma syn på ett preventivmedel som inte fungerar som det ska är ganska sjukt.
Det är ingen som "döms" till föräldraskap. Som sagt är det här inte rättvist, men det kan inte vara på något annat sätt.
Du nämner själv att det är ett modernt samhälle. Personligen anser jag att i ett modernt samhälle är det tillåtet med abort. Vi kan självfallet diskutera det för det är inte självklart, men det känns som lite OT.
Så jag antar att du i den här diskussionen kan gå med på premissen att aborter ska vara tillåtna?
När det sedan ska utföras en abort handlar det faktiskt inte om rätten att döda fostret. Det handlar om rätten att slippa bära fostret i magen i nio månader. Om vår fortplantning fungerade som så att befruktningen skedde utanför kroppen och kvinnan inte behövde ha fostret i magen är jag rätt övertygad om att aborter hade varit olagliga.
Men nu är det som så att fostret måste ligga nio månader i magen på kvinnan. Det är detta hon har rätt att slippa, och inte att döda fostret. Dödandet är bara en oundviklig följd av denna rättighet. Om det fanns helt riskfria metoder att plocka ut fostret ur mamman och låta det växa upp en i respirator eller liknande hade förmodligen aborter förbjudits.