2013-10-26, 19:10
Medlem
Istashas avatar
Orkar inte läsa allt, men om ingen skrivit det redan så har ett ofött barn inte en juridisk far än. Fostervattenprov utgör risk för missfall, så det är rent ondskefullt att göra det hipp som happ.
Något man skulle kunna göra är att nån anhörig till mamman adopterar barnet, för att sedan adoptera det tillbaka till mamman. Då bryts pappans juridiska band till barnet. Men då måste man få socialtjänsten med på tåget och det lär inte hända (tyvärr ibland, får jag nog säga).
Citera
2013-10-26, 19:10
Medlem
brajzillas avatar
Du har ju rätten att sätta en kondom på kuken iallafall är det för svårt så får man stå sitt kasst som det ser ut idag.
Citera
2013-10-26, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Ja när 37 000 tjejer haft oskyddat sex och barnet hamnar i papperskorgen mår barnet helt fantastiskt. Vilken tur att vi har feminister som sw tänker 37 000 aborterade barn i papperskorgarna.

Att ni försöker använda barnets bästa i eran argumentation är bara patetiskt.
De aborterade "barnen" mår nog precis lika bra eller dåligt som de stackars miljontals "barnen" som dödas av spermiedödande medel eller bara som de miljontals "ägg-barn" som inte blev befruktade överhuvudtaget utan bara blödde ut ändå.
Citera
2013-10-26, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
jag har redan skrivit vad en äggcell består av i stora drag, precis samma som en spermie + en del annat behövligt gods för att skapa barn.
Enda som spermien har extra är svansen. menar du på allvar att svansen gör spermien "levande" och
avsaknaden ägget dött och "oviktigt"?
Bra svar, du fattar ju knappt själv vad du skriver
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Man behöver inte hålla med dig för att fatta topic vet du.

Ja, om det ska vara på det viset så räknas varken spermie eller ägg som liv. Läs på biologin som sagt.

Och om vi nu ska betrakta spermien som levande i någon mening så kan man ju samtidigt nämna att spermien "dör" vid befruktningen, vilket inte ägget gör.

Nej, jag ställer den till dig eftersom du skrev detta:

Jag vill ha en motivering till detta.

Öh, jo, att under tvång hållas fast medan de kör in instrument i magen på dig och dödar det barn kvinnan längtar efter kan utan tvekan ge oerhörda psykiska men. Jag är övertygad om att det skulle upplevas ungefär lika illa som en våldtäkt, men i ärlighetens namn är det nog bättre att låta kvinnorna svara på detta.
Och hur hade du tänkt dig att spermien dör när det befruktar ägget? Idiot

Öhhh, vi lever i Sverige du tror att dom kastar in kvinnorna i något kallt rum stoppar upp en skalpell i murran och "dödar" barnet? Skärp dig för fan din tomte
Citera
2013-10-26, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wiz.khaf
Bra svar, du fattar ju knappt själv vad du skriver

Öhhh, vi lever i Sverige du tror att dom kastar in kvinnorna i något kallt rum stoppar upp en skalpell i murran och "dödar" barnet? Skärp dig för fan din tomte

ha, du har verkligen noll koll varken på trådens ämne, grundläggande biologikunskap, eller hur man debatterar seriöst.

Fakta; äggcell och spermie har exakt samma betydelse för att ett foster ska bli till.
Inget är mer levande eller viktigare än den andre. Capisch?
Därför har inte män ensamrätt bestämma över abort, det har kvinnor eftersom det handlar om kvinnan kropp.
Citera
2013-10-26, 19:23
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssol
Haha alltså på riktigt, du kände alltså att du behövde rätta mitt "dom" till "de"? Tragisk du är.

Nej, mannen får ta sitt ansvar. Varför skulle han inte göra det?

För att kvinnan inte behöver det! ...vilket är vad hela tråden handlar om. Suck!
Citera
2013-10-26, 19:25
Medlem
tuffkatts avatar
Håller helt med dig. Utvecklingen för jämnlikhet ur en kvinnlig aspekt går framåt med stormsteg, samtidigt som den hos männen avstannat helt och hållet. Det finns ingen som överhuvudtaget vill ta upp sådana frågor, eftersom denna debatt konstant kretsar kring kvinnor och deras underlägsenhet i samhället.
Citera
2013-10-26, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Det är ingen lösning att sluta ha samlag eller säga "har man sex så får man förvänta sig barn" när man lever i ett modernt samhälle som förespråkar sexuell frihet och experimentella faser.

Använder man ett preventivmedel som inte skulle fungera så bör man inte dömas till föräldraskap.

Precis som om du skulle vara med i en bilolycka och det visar sig bara fel på bromsarna trots att den gick igenom besiktningen så kan du inte längre dömas till skyldig för olyckan. Att man inte har samma syn på ett preventivmedel som inte fungerar som det ska är ganska sjukt.
Det är ingen som "döms" till föräldraskap. Som sagt är det här inte rättvist, men det kan inte vara på något annat sätt.

Du nämner själv att det är ett modernt samhälle. Personligen anser jag att i ett modernt samhälle är det tillåtet med abort. Vi kan självfallet diskutera det för det är inte självklart, men det känns som lite OT.

Så jag antar att du i den här diskussionen kan gå med på premissen att aborter ska vara tillåtna?

När det sedan ska utföras en abort handlar det faktiskt inte om rätten att döda fostret. Det handlar om rätten att slippa bära fostret i magen i nio månader. Om vår fortplantning fungerade som så att befruktningen skedde utanför kroppen och kvinnan inte behövde ha fostret i magen är jag rätt övertygad om att aborter hade varit olagliga.

Men nu är det som så att fostret måste ligga nio månader i magen på kvinnan. Det är detta hon har rätt att slippa, och inte att döda fostret. Dödandet är bara en oundviklig följd av denna rättighet. Om det fanns helt riskfria metoder att plocka ut fostret ur mamman och låta det växa upp en i respirator eller liknande hade förmodligen aborter förbjudits.
Citera
2013-10-26, 19:31
Medlem
Citat:
Det vore önskvärt om du kunde lägga lite mer energi på faktiskt innehåll och lite mindre på tröttsamma och intetsägande motfrågor och invektiv.

Nej, en spermie "dör" självfallet inte eftersom den inte lever, men om den nu skulle betraktas som levande så dör den utan tvekan. Vid befruktningen kastar den helt enkelt bara in sina kromosomer i ägget och resten lämnas utanför.

Och jag har fortfarande inte fått någon förklaring på varför det skulle ge mannen större rätt att besluta i frågan. Var det lite jobbigt att svara på?
Citat:
Förklara för mig hur en tvångsabort går till. Googla "skrapning" först.
Citera
2013-10-26, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Risken finns att att dessa p-piller för män aldrig kommer att få ngt genomslag, mkt pga att spermie produktionen är så hög, drygt +200 miljoner per sats, och risken finns ju att det ändå produceras ngra fåtal livskraftiga spermier trots p-piller, Och det räcker ju med en enda för att befruktning kan ske.

Så det är ett mkt svårare problem än p-piller för kvinnor där det är bara ett enda ägg som ska stoppas.

Det kan bli intressanta underhålls-rättegångar framöver om män stämmer lm-bolagen för att manligt p-piller inte funkar.
Du tar för givet att forskarna inte kommer kunna lösa problemet, och då är diskussion irrelevant eftersom det då i praktiken inte existerar pålitliga p-piller. Pålitliga och att risken att bli permanent steril är låg var mina kriterier för att börja använda de när hon frågade om jag skulle göra det.

Vi vet inte vad forskningen kommer leda till, så spekulationer och slutsatser om hur det kommer gå är onödigt.
Citera
2013-10-26, 19:40
Medlem
henrikos avatar
Citat:
En spermie består av Akrosom,plasamembran,cellkärna,centriol,mitokondri er och en terminal disk samt svans huvud m.m Nåt mer?

Ja. Det där var ju inte svaret på vad som skiljde dem åt, ur perspektivet levande eller inte levande.
Citera
2013-10-26, 19:44
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Sedan länge har kvinnor rätt (via fri abort) att inte bli förälder mot sin vilja. Detta är en grundläggande rättighet, som dock när det gäller män är icke-existerande. Detta är vad jag vet ett av de sista exemplen på diskriminering som tillåts leva vidare i svensk lag. Hur är det möjligt? Hur är det möjligt att kvinnan ges 100% makt över det foster som rimligen borde vara gemensamt, enbart p.g.a att det råkar befinna sig inuti kvinnans kropp? Fostret tycks alltså ses som en del av kvinnans kropp snarare än en blivande individ med två jämbördiga föräldrar. Om man vänder på formuleringen i min rubrik kan man konstatera att mamman har rätt att döda mitt blivande barn mot min vilja. Min rätt som man är obefintlig. I ett jämställt samhälle ser jag det som självklart att även pappan har rätt till fri abort! Vad säger ni?
Jag tycker att man som man inte ska ha rätt att ha ihjäl fostret. Däremot att göra juridisk abort genom att avsäga sig faderskapet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in