2013-10-28, 14:37
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag
Han hade ju pucklat på sin son också ordentligt, berättade ju hans ex i förhör!

MB verkar mer våldsbenägen än KJ, eller hur ? Troligtvis blev situationen väldigt bekymmersam för MB veckorna före mordet på VB beroende på hennes oförtröttliga sms-bombardemang. Uppfattade MB situationen som ett hot mot familjen ? Begrunda följande resonemang: MB:s verktygslåda för att hantera och lösa pressade situationer och problem kanske bara innehåller ett verktyg, en skruvmejsel, och vad gör den som tycker att alla problem ser ut som en skruv ? Man använder det enda man har naturligtvis, dvs skruvmejseln. I MB:s fall kanske det regelmässigt innebär våld ?
Senast redigerad av MBoudine 2013-10-28 kl. 14:55.
Citera
2013-10-28, 14:53
Medlem
MBoudines avatar
Noterade att Massi-Fritz biträder kärandesidan i skadeståndsdelen. Hon får väl herta ner sina uppkörda hängslen tills dom fallit och vunnit laga kraft.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vi kan gissa hela dagen varför firandet slutade så tidigt. Jag kan inte se att AN:s dotter fick en enda fråga om kvällen, och hennes man förhördes över huvud taget inte, enligt FUP.

Om det inte är gjort, så är detta garanterat en total skandal. Att de två som kan intyga att kvällen och middagen ens existerade inte ens blivit hörda. Alternativt blivit hörda men det vittnesmålet hamnade i slasken av ngn orsak.
Vi pratar om den mannen på jorden som har största motivet och mest att vinna på mordet.
Den mannen har gjort ett tveksamt vittnesmål, och polisen följer inte upp.

Var så säker på att detta kommer och SKA granskas.
Citera
Medlem
highfives avatar
Ska man nu hitta en form av konspiration så de som har motiv att få bort/bli av med VB är familjen B. Detta är något jag definitivt får en känsla av när jag studerat kommunikationslistorna. Sen ska man hitta en gm som på något vis känner familjen B eller någon i familjen. Denna tänkta GM ska även känna till en del om KJ. Här gäller det att hitta någon runt 22-28 år som känner någon kompis till KJ eller möjligtvis KJ själv, men det är knappast troligt det sistnämnda. Denna tänkta GM bor mao i Boden och missbrukar någon drog, typ hasch eller liknande. Arbetslös och allmänt ljusskygg. Ointresserad av VB som sexobjekt och obekant med henne som person. Behöver inte vara belastad sedan tidigare med någon omfattande brottslighet. Kanske har som hobby att hugga bilder i sten eller trä.

Vidare har denna person en speciell syn på döden och döda människor. Personen eggas antagligen av detta också. Denna GM har troligtvis en bild eller liknande som påminner om styckningen av VB som förebild/instruktion. Dvs händer bort/huvud kvar. Sen det där med tvättningen har nog sin betydelse, likaså benen i ödehuset.

Mao någon som på sätt och vis påminner om KJ, men denna person har haft tid att fundera hur, när och var säkerligen en månad innan 4/5. Pengar har delvis varit drivkraften, men även en annan för de flesta helt obegriplig lusta. Sen får denna person tipset att VB ska till KJ denna kväll/natt den 4/5.

Logiskt. Inte speciellt.
Senast redigerad av highfive 2013-10-28 kl. 15:32. Anledning: Allmän rättning och viss komplettering
Citera
2013-10-28, 15:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Här blandar du fakta med åsikter. Att bevisen mot KJ är graverande är din åsikt, inte min.
Att de är tillräckligt graverande för att göra KJ till en alternativ gärningsman som inte kan uteslutas vid ett åtal mot annan misstänkt är knappast en åsiktsfråga, och det var det jag diskuterade. Ordet graverande om bevis betyder i sig inte att de räcker för att fälla den misstänkte.

Citat:
Om KJ är oskyldig ligger MB nära till hands.
Det är ointressant, eftersom det inte kommer att gå att fastställa att KJ är oskyldig. Det enda som kommer att kunna fastställas är om bevisningen är tillräcklig för att fälla honom eller ej. KJ kommer således att kvarstå som tänkbar gärningsman om utredningen återupptas efter ett eventuellt frikännande. Och om det inte går att fälla KJ på grund av MB i nuvarande läge kommer det aldrig i helvete att gå att fälla MB, på grund av KJ.

Citat:
Det borde finnas mer bevis efter det här brottet, så mer graverande bevisning bör finnas på MB om han är skyldig.
Men det räcker inte att hitta mer graverande bevisning på MB än vad man har hittat på KJ. Man måste hitta så graverande bevisning på MB att den högst substantiella bevisning som finns mot KJ inte utgör rimligt tvivel. Med mindre man hittar VB:s händer i MB:s nattduksbord tillsammans med en nedskriven komplett brottsplan, inklusive plan på alla bevisplanteringar, begriper jag inte vad det skulle kunna vara.

Citat:
Det behövs inte alls ett erkännande för att döma honom.
Jo, det gör det i praktiken. Månen består av grön ost-scenarier i stil med det jag avslutade mitt förra stycke med kan vi bortse ifrån. De inträffar aldrig.

Citat:
Och vad säger att han inte kommer att erkänna när bevisen presenteras?
Om han är medveten om att KJ med all sannolikhet kommer att fungera som annan ej utesluten gärningsman i ett eventuellt åtal mot honom, vore han synnerligen korkad om han erkände.
Citera
2013-10-28, 15:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Är han skyldig är det en nackdel för KJ- då drar åk ihop snaran hårt, han får svårt att hålla masken
Är han icke skyldig en fördel, även då kommer det klart och tydligt visa sig,
ÅK spelar på hans erkännande tror jag, de tar en risk medvetet.

Obegripligt resonemang. Hur kan det vara en fördel för KJ att frikännas för ett mord han har begått ? I ett långsiktigt perspektiv ?
Citera
2013-10-28, 15:15
Medlem
Vart och när hålls rättegången?
Citera
2013-10-28, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
MB verkar mer våldsbenägen än KJ, eller hur ? Troligtvis blev situationen väldigt bekymmersam för MB veckorna före mordet på VB beroende på hennes oförtröttliga sms-bombardemang. Uppfattade MB situationen som ett hot mot familjen ? Begrunda följande resonemang: MB:s verktygslåda för att hantera och lösa pressade situationer och problem kanske bara innehåller ett verktyg, en skruvmejsel, och vad gör den som tycker att alla problem ser ut som en skruv ? Man använder det enda man har naturligtvis, dvs skruvmejseln. I MB:s fall kanske det regelmässigt innebär våld ?

Ja definitivt, sen så förstärks nog det hela med att han verkar vara en överarbetande arbetsnarkoman och med lite alkohol i kroppen brukar ju närheten till ilska/vrede och våld förstärkas ytterligare. Har inge belägg för det senaste.

Hade jag blivit sms-trakasserad av en om man nu ska kalla VB för "KK" uppstår ju en enormt pressad situation för MB som har allt på spel (rykte, fru, hus, frun jobbar hos honom) m.m. Hade personligen själv varit vansinnig om jag hade en stalker efter mig som inte lämnade mig i fred utan fortsatte smsa och höra av sig till mig....
Citera
2013-10-28, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idagimorgon
Vart och när hålls rättegången?

Den 31'a oktober startar den och det är Piteå Tingsrätt då Luleå Tingsrätt är under ombyggnad om jag fattat rätt. Piteå tingsrätts sal är liten som en cigarrlåda och kallas även "fasans hus" då bl.a. Tom*s Qui*k dömts där för ett mord han senare visade sig aldrig hade begånget.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7945948
Citera
2013-10-28, 15:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Skälet till att det inte beskrivs bättre om mer ingående tror jag har sin grund i att resultatredovisningen i form av tabeller beställdes i ett tidigt skede i utredningen (då man kanske hade även MB som misstänkt), men att resultatet damp ner så sent som i mitten av september och då hade utredningen redan gått och ett håll (KJ GM) och därmed så summerades det hela inte till en vettig analys och några förtydligande slutsatser redovisades inte heller.
Det låter som en rätt trolig förklaring.
Citera
2013-10-28, 15:31
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag
Ja de tycker jag, processen har inte gått rätt till enligt mig, många viktiga delar har utelämnats. Ex. VB´s sista kontakt i livet var inte med KJ utan med MB osv. Finns inget erkännande ännu, tycker definitiv att gärningsmannen skall dömas. Men då ska det vara utom rimligt tvivel + att förhörsledarna borde ha tagit hänsyn till hans funktionshinder.

Var en tjej som skrev här i tråden ett långt inlägg som hade diagnosen, från hennes synvinkel att förhören hade skötts enormt dåligt. Man skapar falska minnesbilder osv.

Vi kommer aldrig få veta exakt vad som har hänt med VB, har inte KJ erkänt nu, kommer det aldrig komma fram ett erkännande....tyvärr....

Processen har varit omfattande och man har haft den största sök och utredningen i Norrbottens kriminalhistoria. Man har bland annat hållit 900 förhör och det gör man inte som en piss i vinden direkt.
Man fick snabba resultat från SKL eftersom man förmodligen begärt förtur, och efter den analysen med blod i bagaget började ju utredningen sakta med säkert ta form i vilken riktning spåren lutade.

Det kan vara så att misstänktes Asp/ADD gör så att han så småningom kan erkänna om han kommer i håg väl valda delar av gärningen. Han kan ha varit under någon slags blockering och det händer att dom inte minns exakt allt eftersom dom kan agera i en slags dimma. Den allvarligt misstänkta störningen kan ha varit en bidragande orsak, och med alkohol en livsfarlig kombination.
Citera
2013-10-28, 15:50
Medlem
MrsMagoos avatar
Förhandlingsdag 1, 2013-10-31 kl. 09.30
Åklagarens yrkanden och Johanssons inställning
Åklagarnas sakframställning.

Förhandlingsdag 2, 2013-11-06 kl. 09.30
Målsägandenas ev yrkanden
Adv Bo Forssbergs och adv Elisabeth Masi Fritz sakframställningar
Vittnesförhör angående teknisk bevisning:
1. Annemarie Svejderud - Video - kl. 10.30
2. Staffan Jansson - Video – kl. 11.00
3. David Lindblom - kl. 13.30
4. Susan Sprogoe-Jakobsen - kl. 14.30

Förhandlingsdag 3, 2013-11-07 kl. 09.30
1. Anders Li*dström - kl. 09.30 -Video
2. Ulf Lundström (inkl. film) - kl. 10.00 - Video
Förhör med målsäganden C Similä - kallas att inställa sig personligen kl. 09.30
Förhör med målsäganden J Similä - kallas att inställa sig personligen kl. 09.30
Förhör med Kristoffer Johansson.

Förhandlingsdag 4, 2013-11-08 kl.09.00
Fortsatt förhör med Kristoffer Johansson
Vittnesförhör med M Petterss*n och M Fr*berg – kl.11.00
Vittnesförhör med Bt Is*ksson – kl. 13.30
Vittnesförhör med Mik*el B*rg – kl. 14.00 LULEÅ TINGSRÄTT

MÅLNR: B 1300-13
AKTBIL: 132
Vittnesförhör med D J*hansson – kl. 15.00
Vittnesförhör med Al S*muelsson - kl. 15.00
Vittnesförhör med A B*ström - kl. 15.30

Förhandlingsdag 5, 2013-11-11 kl. 09.30
Vittnesförhör med PH – kl. 09.30
Vittnesförhör med BB -kl. 10.15
Vittnesförhör med IG – kl. 10.15
Vittnesförhör med U Andersson – åberopad av K Johansson - kl 11.00
Vittnesförhör med S Enb*m – åberopad av K Johansson - kl. 13.30
Vittnesförhör Cam*lla B – åberopad av K Johansson - kl. 13.30 - telefon
Vittnesförhör med L V*kström – åberopad av K Johansson - kl. 14.00
Ev vittnesförhör med J*nny Johansson – åberopad av K Johansson – 14.30
Personalia
Förhandlingsdag 6, 2013-11-12
Pläderingar
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-28 kl. 15:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in