2013-10-26, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fysikmannen
Du tycker alltså att det är jämställt att ena partern kan kräva underhåll i 18 år även fast pappan inte vill ha ungen?

Om ditt svar är: "Pappan skrev på avtalet när han låg med kvinnan, lite ansvar tack!" Är mitt svar: "Kvinnan skrev på avtalet (att kunna bli tvingad till abort) när hon hoppade i säng med mannen, lite ansvar tack!".
Mitt svar på den frågan är "nej, det är inte jämställt". Vad är ditt svar på frågan jag ställde? "Ja, det är jämställt att det är olika"?

Det går för övrigt utmärkt att diskutera underhållsfrågan separat.

Citat:
Ursprungligen postat av wiz.khaf
Egentligen så borde pappan ha ensamrätt på abort då spermien är en enskild "individ" och mamman bara har ägget. Förstår ni hur jag tänker?
Nej.
Citera
2013-10-26, 16:38
Medlem
Citat:
Egentligen så borde pappan ha ensam rätt på abort då spermien är en enskild "individ" och mamman bara har ägget. Förstår ni hur jag tänker?

Visst kan pappan abortera sina spermier. Runka kallas det.
Citera
2013-10-26, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik

Nej.
Du förstod inte hur jag tänkte alltså?
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Visst kan pappan abortera sina spermier. Runka kallas det.
Vad dillar du om? Vi pratar om abort inte om att runka!!
Citera
2013-10-26, 16:43
Medlem
Citat:
Egentligen så borde pappan ha ensamrätt på abort då spermien är en enskild "individ" och mamman bara har ägget. Förstår ni hur jag tänker?

Va???

du tror du har små "individer" som simmar runt? Sorry mannen dina spermier består av antingen en Y kromosom eller en X. En ensam kromosom blir ingen unge. Krävs dubbla.
Citera
2013-10-26, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Va???

du tror du har små "individer" som simmar runt? Sorry mannen dina spermier består av antingen en Y kromosom eller en X. En ensam kromosom blir ingen unge. Krävs dubbla.
Därför jag satte "" på ordet individer, jag vet hur ett barn går till men enligt mig är spermierna det mest liknande människor istället för ett ägg. Capish?
Citera
2013-10-26, 16:55
Medlem
Citat:
Därför jag satte "" på ordet individer, jag vet hur ett barn går till men enligt mig är spermierna det mest liknande människor istället för ett ägg. Capish?
Jo, men det går inte att abortera varken spermier eller ägg. Det vi pratar om är ju foster. Det orättvisa ligger i att mannen inte har någon rätt att ta beslut rörande fostret men likväl tvingas ta ansvar för det eventuella barnet som föds. Det går på något sätt från spermie - ansvar och rättigheter, till foster - inget ansvar, inga rättigheter, till barn - ansvar och rättigheter igen.
Jag kan hålla med om att tvångsabort är lite väl drastiskt, men juridisk abort finns det inga moraliska argument mot. Den här frågan är tveklöst den största orättvisan vi har i Sverige, men det verkar inte finnas någon större vilja att ändra på den. Synd, kan jag tycka, även om jag är ganska säker på att orättvisan inte kommer att drabba mig.
Citera
2013-10-26, 16:59
Medlem
Kanelochsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Är du efterbliven på riktigt? Jag har aldrig förespråkat tvångsabort, tvärtom! Såhär skrev jag i det första inlägget du citerade och som startade våran diskussion, notera att det inlägget aldrig blivit redigerat, men du klippte bort det relevanta ur citatet i ditt inlägg.

Jag gissar att formuleringen "oansvarig kvinna" fick dig att se rött. Som du ser är det enda jag ber om rätten att slippa underhållsstöd för ett barn jag inte bett om. Det är allt, inget mer. Bör jag som man ha den rätten, eller anser du att det är jämställt att kvinnan ensam ska kunna ta ett beslut att snylta på mannen? Underhållsstöd i 18 år är dyrt.

Och angående att lobba fram p-piller för män är det inte en politisk fråga utan en vetenskaplig. Om det vore så enkelt kunde vi ju ha en folkomrösting och bota alla sjukdomar över en natt? Trött man blir på feminister. Du förtjänar den här:

Det var ju skönt att inte du är för tvångsabort, för det är det andra här i tråden som är. Sorry för det.

Det för barnet som underhållet ges. Ditt barn som du är delaktig i att det har blivit till.

Angående p-piller för män så är det naturligvis krav från bland annat politikerna som styr vilka läkemedel vi skall ha och hur forskningen skall bedrivas. Eller att vi gör läkemedelsbolagen uppmärksamma på att det finns en jättemarknad för detta.

Tror du verkligen att det är vitrockarna i labbet som över en kopp kaffe bestämmer vilka läkemedel de skall bygga idag? Skulle ett politiskt och/eller ekonomiskt intresse finnas för ett visst läkemedel, så tas det fram.
Citera
2013-10-26, 17:00
Medlem
Citat:

Ägg och spermier är behållare för vår arvsmassa kromosomerna. ägget har halva, spermien den andra halvan. Därför blir ditt påstående fullkomligen idiotiskt.
Citera
2013-10-26, 17:05
Medlem
District9s avatar
Enklaste vore om kvinnan förbjöds att göra abort mot mannens vilja. Vid födelsen får mannen då ta ensam vårdnad över barnen om kvinnan inte vill ha det oönskade barnet. utan mannens samtycke är det mord på mannens barn
Citera
2013-10-26, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Ägg och spermier är behållare för vår arvsmassa kromosomerna. ägget har halva, spermien den andra halvan. Därför blir ditt påstående fullkomligen idiotiskt.
Du tror jag inte vet hur ett barn blir till eller din sopa? Men jag personligen tycker att mannen borde ha full rätt över aborten då spermierna är levande organismer medans ägget inte är det.
Lär dig diskutera
Citera
2013-10-26, 17:16
Medlem
Citat:
Du tror jag inte vet hur ett barn blir till eller din sopa? Men jag personligen tycker att mannen borde ha full rätt över aborten då spermierna är levande organismer medans ägget inte är det.
Lär dig diskutera

aha så ett ägg är dött alltså?
ursäkta men hur står det till med intelligensen och biologilektionerna?

Faktum är att en kvinnlig äggcell är synlig för blotta ögat och innehåller en radda extra grejer nödvändiga för ett barn utöver könskromosomet. Ett ägg är enormt jämfört med en liten spermie.
Så ska vi hålla på och jämföra vilket kön som bidrar mest, idiotiskt men du som startade så då kan man ju lätt konstatera ägget. Och knappast dött, dummer.
Citera
2013-10-26, 17:22
Medlem
Fjodorovs avatar
Ha inte samlag så är problemet löst.

/Thread
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem