2013-10-26, 15:49
Medlem
Kanelochsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Jag är absolut villig att ta ett piller dagligen om det minskar chansen att göra en brud på smällen, sålänge risken att bli permanent steril är låg, till skillnad från er kan vi frysa ner sperma ifall allt skulle skita sig, så där har vi lite tur. Uppfinn det pillret och jag tar det.

Men även den dagen det pillret finns kommer jag vilja ha rätten att välja att bli förälder jämställdhet ska gälla åt båda hållen vet du. Varför drar du upp samma argument två gånger.

Förklara gärna för mig varför mannen ska bli tvungen att betala för ett barn han inte vill ha. Och kom inte med "du behöver inte knulla henne" en 3e gång. Jag vill ha ett genomtänkt argument och inte copy-paste feminist svar. Annars kan du avstå från att svara för det börjar bli tjatigt.

Jag håller med dig att det är tjatigt att upprepa att mannen måste ta ansvar för att skydda sig om han inte vill riskera att stå där med ett oönskat barn men det är det som är huvudargumentet i denna fråga. Vi människor har bestämmanderätt över våra kroppar så tvångstest för dna på kvinnor och sedan en eventuell tvångsabort är en sjuk och vansinnig tanke. Lite så här kanske ni tänker: http://inbeijing.se/bulletin/2012/06/18/tvangsabort-i-sjunde-manaden-ettbarnspolitik-ater-under-kritik-i-kina/
Vad gör du för att ett manligt p-medel skall bli uppfunnet? Lobba på, så minskar risken att du blir ofrivillig farsa. Men det är inte min sak att göra det, det är ni mäns sak att puffa på så att något händer här.
Citera
2013-10-26, 15:54
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker
Vad gör du för att ett manligt p-medel skall bli uppfunnet? Lobba på, så minskar risken att du blir ofrivillig farsa. Men det är inte min sak att göra det, det är ni mäns sak att puffa på så att något händer här.

Varför är det mäns sak att lobba för men inte din? Är det enbart den cancersjukes sak att lobba för att cancerläkemedel tas fram, och inte något vi gemensamt i samhället bör se till? En sjuk ståndpunkt. Återigen målas männen upp som bovarna.
Citera
2013-10-26, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Vad är det som är så sjukt med att som blivande far vilja veta om barnet verkligen är ens eget?
Inget alls, men det är inte skäl nog att ge honom rätt att få veta det med vilka metoder som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Fysikmannen
Aha, så nu helt plötsligt var det inte så viktigt med jämställdhet längre?

Så vad är det nudå som är "viktigare" än jämställdheten, dvs VAD är viktigare för att KVINNAN ska ha fördel?

För det är lite så ni feminister resonerar, ni kämpar för KVINNANS privilegium, ni skiter blanka fan i mannens rättigheter, det är det som gör att i stort sett INGEN tar svensk feminism på allvar längre
Jag definierar mig definitivt inte som feminist. Sluta tillskriva mig sådana epitet. Jag är stark motståndare till könskvotering och yadayada och tycker mycket av feministkampen är rent jävla trams.

Och som direkt svar på din fråga anser jag att rätten att slippa utstå kirurgiska ingrepp mot sin vilja vara viktigare än rätten att få kontrollera sitt faderskap och att avbryta en graviditet.

Rätten att inte bli pappa har vi redan. Det är omöjligt att få tag på dina spermier på laglig väg mot din vilja.
Citera
2013-10-26, 15:55
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Det jag inte fattar är varför det inte finns en debatt på att få bättre preventivmedel för män? Var är dessa P-piller för killar ex?

För att det inte går att lösa så enkelt som man kan påverka kvinnan. Där tar man hormoner och håller upp medan man vill mensen ska komma, men med män är det väldigt mycket mer komplicerat.

Den största anledningen är för att män måste få exogen hormonterapi, vilket kan medföra att den inte går igång igen och vi kan aldrig igen bli biologiska föräldrar.

Patro: Självklart, att tvinga på folk kirurgiska ingrepp håller inte. Men att kunna avsäga sig faderskapet borde vara en självklarhet.
Senast redigerad av different_trip 2013-10-26 kl. 15:57.
Citera
2013-10-26, 15:55
Medlem
Citat:
Fostret är lika mycket mannens för fan, det är därifrån det kom från början, det är PRECIS lika mycket mannens som kvinnans.

Nej då, han gav bort sina spermier till henne. Du vet väl att mannen sprutar i vaginan?
Citera
2013-10-26, 15:57
Medlem
Citat:
Fostret är lika mycket mannens för fan, det är därifrån det kom från början, det är PRECIS lika mycket mannens som kvinnans.
Jag håller helt med om detta. Inget snack. Om vi parade oss på samma sätt som fiskar, dvs att kvinnan skulle lägga lite ägg någonstans och sedan går du och runkar och lägger satsen över äggen, då hade det inte varit något problem med en jämställd lagstiftning.

Men nu råkar det vara så att fostret lever inuti kvinnan och är till och med fastvuxet i kvinnan.
Senast redigerad av patwotrik 2013-10-26 kl. 16:00.
Citera
2013-10-26, 15:59
Medlem
folkgemenskaps avatar
Förbjud abort så är det lika för alla, det är tack vare abort som vi nu måste importera invandrare istället för vi får inga barn, vill du inte ha barn så får du adoptera bort det, det finns alltid barnlösa par.
Citera
2013-10-26, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Nej då, han gav bort sina spermier till henne. Du vet väl att mannen sprutar i vaginan?

Ja, och hon GICK MED på det - Hon sa: "JA SPRUTA I MIN VAGINA", han sa "OK JAG SPRUTAR" - Dom BÅDA är anledningen till att det blev ett barn, BÅDA har rättigheter och ansvar.

KVINNAN har rätt att INTE gå med på att skapa ett barn, genom att göra abort.
Mannen har i dagsläget INTE denna rätt, då ÄVEN om han INTE vill ha barnet är det upp till KVINNAN - även fast dom från början bidrog LIKA MYCKET till det.

Det är INTE jämställt och därför något ni feminister borde kämpa för - att skapa jämställdhet dvs, men det gör ni inte, för att det gagnar inte kvinnan.

Återigen, ni är hycklare som döljer erat manshat bakom ordet "feminism".
Citera
2013-10-26, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik

Men nu råkar det vara så att fostret lever inuti kvinnan och är till och med fastvuxet i kvinnan.

Jaha, så nu helt plötsligt ska alltså biologin vara med och spela också? Så nu ska vi alltså RÄTTA oss efter biologin - Men i andra lägen, där kvinnan INTE tjänar på att rätta sig efter biologin, där ignoreras denna biologi med saker som "vi lever faktiskt på 2000-talet!! duuh stenålder duuh!"

Citera
2013-10-26, 16:07
Medlem
Mannens rätt att inte bli pappa mot sin vilja borde ju snarare handla om att mannen inte har några skyldigheter gentemot barnet öht. Mannen kan vid meningskiljaktigheter parterna emellan välja att ej vara pappa helt enkelt.

Vid en situation där kvinnan vill göra abort men inte mannen kan man dock ej tvinga kvinnan att gå igenom en födsel enligt min mening då:
1. Kvinnan kan dö vid förlossning.
2. Ett beslut om "tvångsfödsel" kan leda till självskadebeteende hos kvinnan.
Citera
2013-10-26, 16:07
Medlem
Citat:
Jaha, så nu helt plötsligt ska alltså biologin vara med och spela också? Så nu ska vi alltså RÄTTA oss efter biologin - Men i andra lägen, där kvinnan INTE tjänar på att rätta sig efter biologin, där ignoreras denna biologi med saker som "vi lever faktiskt på 2000-talet!! duuh stenålder duuh!"

Det vete fan om jag orkar höra dig spy ur dig okunnig galla om feminister hela tiden. Du verkar rätt omedveten om att det faktiskt finns väldigt många olika sorters feminism, men det är extremerna som syns.

Så jag vill istället fråga dig hur just DU tycker att det bör se ut i den här frågan.
Citera
2013-10-26, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari

Nejdå, det är ingen som ger bort sina spermier. Det originära fånget innebär att en person blir ägare utan att ta över äganderätten. Således äger fortfarande mannen sin rättighet till spermierna i kvinnans kropp. Kvinnan är bärare av mannans spermier
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in