2013-10-26, 15:30
Medlem
the_mack_attacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Hur du kom fram till en sådan tolkning begriper jag inte. Jag hittar inget i trådstarten om att han skulle gjort någon på smällen. Jag hittar inget som antyder att han ens har en partner. Vi vet faktiskt inte ens om han tänder på kvinnor.

Det han diskuterar är rätten till abort, ur ett rättviseperspektiv. En intressant fråga för oss som är för lika villkor oavsett kön.

Att feministrörelsen inte tar upp frågan är synnerligen intressant. Och det visar att feminism, precis som det låter, inte handlar om att skapa lika förutsättningar för båda könen.

Hur du dessutom lyckas blanda ihop abortfrågan med att döda barn är för mig än mera obegripligt. Vi brukar dela in människolivet i olika stadier, typ: Foster, barn, tonåring, vuxen, åldring, död. Att döda ett foster är lika lite att döda ett barn, som att döda en åldring är att döda ett barn. Håll isär begreppen för helvete.

Men förutsatt att du menade foster, varför skulle vi inte kunna diskutera frågan att mannen ska ha rätt att döda kvinnans foster, när kvinnan idag har rätt att döda mannens foster.

Du begriper att det är så det ser ut idag va, att kvinnor har ensidig rätt att döda mannens foster? ...och att detta är en stor och onödig orättvisa?

Om du är feminist och helt enkelt tycker att orättvisor är önskvärda, bara orättvisorna drabbar män, så säg gärna det, så vi inte slösar mera tid på logiska resonemang. För kanske förstår du redan problemet, men ändå inte är intresserad av att diskutera lösningar, för att du tycker att män ska ha skit?

Själv ser jag i stora drag fem olika sätt denna lagstiftning skulle kunna se ut. Och jag tycker verkligen det är intressant att diskutera, då nuvarande lösning är den mest orättvisa av dem alla.

1.
Totalt abortförbud.

Rättvist. Graviditeter fullföljs alltid. Punkt.

2.
Vi ger även mannen rätten att döda sitt foster.

Rättvist! För att fullfölja graviditeten krävs att båda parter är positiva till den.

3.
Vi ger mannen rätten att lägga in veto mot att kvinnan gör abort.

Rättvist. För att fullfölja graviditeten räcker att en part är positiv till den.

4.
Låt kvinnan fortsatt ha rätt att döda fostret, och på så sätt slippa bli mamma med det ansvar som följer.
Låt Mannen kunna avsäga sig faderskapet, och på så sätt slippa bli pappa med det ansvar som följer.
(I det senare fallet har ju kvinnan fortfarande kvar sitt val, hur hon vill göra.)

Ganska rättvist, och pragmatiskt. Inte helt rättvist. Men livet kan ändå inte bli helt rättvist.

Detta är den väg jag förespråkar.

5.
Låt kvinnan fortsatt har rätt att döda fostret, och på så sätt slippa bli mamma med det ansvar som följer.
Men låt inte mannen ha någon rättighet.

Dagens system.

Totalt orättvist. Huruvida graviditeten ska fullföljas avgörs helt av kvinnan.

Jag kan förstå hur du tänker med "skyldighetsabort". Men dagens lagstiftning har inte jämställdhet i fokus, utan under fosterstadiet kvinnans rätt till sin kropp som den starkaste lagen, och efter fosterstadiet barnets rätt till ett liv och sina föräldrar som den starkaste lagen.

Det är varken pragmatiskt eller rättvist, men antagligen knepigt nog den bästa lösningen. Möjligtvis kan man ta bort kravet på underhållsbidrag, men barnet skall ha rätt att veta vem sin fader är.
Citera
2013-10-26, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag tycker det är orättvist att bara kvinnorna får vara gravida.

jepp!

vad tycker du vi ska göra åt det?
Citera
2013-10-26, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
jepp!

vad tycker du vi ska göra åt det?
Vi måste hitta en lösning. Det är O R Ä T T V I S T !
Citera
2013-10-26, 15:36
Bannlyst
Haha, i denna tråd ser man återigen feministers så kallade kamp om "jämställdhet"

Kvinnan ska ha ALL RÄTT att döda mannens (och hennes) barn om hon så behagar, mannen ska dock INTE ha rätt att döda hans (och hennes barn).

Detta är onekligen väldigt "jämställt" va

Feminister + rättvisa och logik = syntax error.

Det är därför feminism helt enkelt inte kan tas seriöst av någon som är rationellt hederlig.
Citera
2013-10-26, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fysikmannen
Haha, i denna tråd ser man återigen feministers så kallade kamp om "jämställdhet"

Kvinnan ska ha ALL RÄTT att döda mannens (och hennes) barn om hon så behagar, mannen ska dock INTE ha rätt att döda hans (och hennes barn).

Detta är onekligen väldigt "jämställt" va

Feminister + rättvisa och logik = syntax error.

Det är därför feminism helt enkelt inte kan tas seriöst av någon som är rationellt hederlig.
Jämställdhet är generellt något positivt, men det finns viktigare saker, vilket du också borde inse.
Citera
2013-10-26, 15:39
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Hur du kom fram till en sådan tolkning begriper jag inte. Jag hittar inget i trådstarten om att han skulle gjort någon på smällen. Jag hittar inget som antyder att han ens har en partner. Vi vet faktiskt inte ens om han tänder på kvinnor.

Det han diskuterar är rätten till abort, ur ett rättviseperspektiv. En intressant fråga för oss som är för lika villkor oavsett kön.

Att feministrörelsen inte tar upp frågan är synnerligen intressant. Och det visar att feminism, precis som det låter, inte handlar om att skapa lika förutsättningar för båda könen.

Hur du dessutom lyckas blanda ihop abortfrågan med att döda barn är för mig än mera obegripligt. Vi brukar dela in människolivet i olika stadier, typ: Foster, barn, tonåring, vuxen, åldring, död. Att döda ett foster är lika lite att döda ett barn, som att döda en åldring är att döda ett barn. Håll isär begreppen för helvete.

Men förutsatt att du menade foster, varför skulle vi inte kunna diskutera frågan att mannen ska ha rätt att döda kvinnans foster, när kvinnan idag har rätt att döda mannens foster.

Du begriper att det är så det ser ut idag va, att kvinnor har ensidig rätt att döda mannens foster? ...och att detta är en stor och onödig orättvisa?

Om du är feminist och helt enkelt tycker att orättvisor är önskvärda, bara orättvisorna drabbar män, så säg gärna det, så vi inte slösar mera tid på logiska resonemang. För kanske förstår du redan problemet, men ändå inte är intresserad av att diskutera lösningar, för att du tycker att män ska ha skit?

Själv ser jag i stora drag fem olika sätt denna lagstiftning skulle kunna se ut. Och jag tycker verkligen det är intressant att diskutera, då nuvarande lösning är den mest orättvisa av dem alla.

1.
Totalt abortförbud.

Rättvist. Graviditeter fullföljs alltid. Punkt.

2.
Vi ger även mannen rätten att döda sitt foster.

Rättvist! För att fullfölja graviditeten krävs att båda parter är positiva till den.

3.
Vi ger mannen rätten att lägga in veto mot att kvinnan gör abort.

Rättvist. För att fullfölja graviditeten räcker att en part är positiv till den.

4.
Låt kvinnan fortsatt ha rätt att döda fostret, och på så sätt slippa bli mamma med det ansvar som följer.
Låt Mannen kunna avsäga sig faderskapet, och på så sätt slippa bli pappa med det ansvar som följer.
(I det senare fallet har ju kvinnan fortfarande kvar sitt val, hur hon vill göra.)

Ganska rättvist, och pragmatiskt. Inte helt rättvist. Men livet kan ändå inte bli helt rättvist.

Detta är den väg jag förespråkar.

5.
Låt kvinnan fortsatt har rätt att döda fostret, och på så sätt slippa bli mamma med det ansvar som följer.
Men låt inte mannen ha någon rättighet.

Dagens system.

Totalt orättvist. Huruvida graviditeten ska fullföljas avgörs helt av kvinnan.

Tack för ett bra inlägg som omväxling mot många dåliga. Jag håller med dig om att alt 4 nog är det mest framkomliga. Alt 2 o 3, som i teorin är de bästa och mest rättvisa, faller nog tyvärr på det faktum att man i så fall med tvång måste testa kvinnan i vissa fall. Detta är en kränkning som gemene man nog uppfattar som för stor för att det ska motiveras ur ett rättviseperspektiv.
Citera
2013-10-26, 15:41
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Det låter ju helt sjukt. Ska män kunna begära polishandräckning för att få in en kvinna på sjukhuset för testning och sedan tvångsabort eller hur tänker du?

Vad är det som är så sjukt med att som blivande far vilja veta om barnet verkligen är ens eget?

Håller med TS även om frågan är oerhört komplicerad, men män borde ha samma vetorätt till ett barn som kvinnor.
Citera
2013-10-26, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jämställdhet är generellt något positivt, men det finns viktigare saker, vilket du också borde inse.

Aha, så nu helt plötsligt var det inte så viktigt med jämställdhet längre?

Så vad är det nudå som är "viktigare" än jämställdheten, dvs VAD är viktigare för att KVINNAN ska ha fördel?

För det är lite så ni feminister resonerar, ni kämpar för KVINNANS privilegium, ni skiter blanka fan i mannens rättigheter, det är det som gör att i stort sett INGEN tar svensk feminism på allvar längre
Citera
2013-10-26, 15:42
Medlem
Kanelochsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Så alla aborter som inte görs i ren akut medicinskt behov ska förbjudas? Alla friska kvinnor som gör abort på friska foster ska förbjudas och bestraffas?

Hur tolkade du in detta i min text?

Jag är för den fria aborten för kvinnor eftersom man skall ha bestämmanderätten över sin kropp. Sedan tycker jag också att abort är ett stort misslyckande och att det skall undvikas så långt det bara går men alternativet till fri abort är värre.
Citera
2013-10-26, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Vad är det som är så sjukt med att som blivande far vilja veta om barnet verkligen är ens eget?

Håller med TS även om frågan är oerhört komplicerad, men män borde ha samma vetorätt till ett barn som kvinnor.

Det är något som bara kvinnan kan förlora på och inte har något att vinna på - därför är det inte viktigt för feminister

Sånna jävla hycklare är dom, vidrigt att se, inte konstigt att vettiga kvinnor håller sig borta från denna djävulens monsterideologi
Citera
2013-10-26, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker

Jag är för den fria aborten för kvinnor eftersom man skall ha bestämmanderätten över sin kropp. Sedan tycker jag också att abort är ett stort misslyckande och att det skall undvikas så långt det bara går men alternativet till fri abort är värre.

Fostret är lika mycket mannens för fan, det är därifrån det kom från början, det är PRECIS lika mycket mannens som kvinnans.
Citera
2013-10-26, 15:47
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker

Du är för det fria valet för kvinnan till den grad att du går med på att hon dödar fostret om det inte passar henne. Men du är emot mannens rätt att enbart på papper juridiskt göra samma sak men med barnet fortfarande i livet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in