Citat:
Ursprungligen postat av
NirvanA
Varifrån får SvP dom pengarna? Går en del av de allmänna donationerna till löner?
Nu är det så att SvP:s ekonomi är "hemlig" på samma sätt som i princip alla andra partier och organisationers ekonomi är "hemlig", dvs. att endast berörda har direkt och omedelbar insyn.
Jag kan dock säga att
mig veterligen så är i princip ingen i ledningen avlönad överhuvudtaget, inkluderat Jacobsson.
SvP:s ekonomi går helt runt på medlemmarnas egna kapital, inkluderat ledningen (som ibland står för så mycket att man storknar och skäms), allmänna donationer, medlemsdonationer, samt inkomster från Arminius (som saluför i princip allt propagandamaterial, och kanske då bör räknas in under den första kategorin i stort, "medlemmarnas egna kapital"; medlemmarna köper helt enkelt materialet via Arminius och sen går pengarna från Arminius till partiet).
Det är i alla fall så jag har uppfattat det.
Antalet "avlönade" personer i partiet i stort är försvinnande få, speciellt om man ser till antalet som i princip genomför en heltidstjänst utanför sin egen arbetstid.
Hela den här frågeställningen, "var får SvP pengar ifrån?" kommer upp om och om igen. Men det finns ingen supertät finansiär, det finns inga konstigheter, och det är i princip ingen som är avlönad. Hela partiet står och faller på medlemmarnas vilja, kämparglöd och goda vilja.
That's it.
Citat:
Ursprungligen postat av
Straybullet
[...]
Det jag däremot vet är att Stefan Jacobsson alltid är den som går upp tidigast på morgonen och går lägger sig sist på kvällen av alla som är engagerade i partiet och att vi inte kunde hoppas på en mer energisk partiledare. När det är möjligt att finansiera en riktig anställning inom partiet så Stefan enbart kan fokusera på det politiska så bör det också vara det första man gör. Även om det naturligtvis finns andra tjänster inom partiet som i princip bör vara bemannade på heltid också, eller åtminstone halvtid till att börja med.
Det är naturligtvis helt sant som du säger. Stefan Jacobssons jobb är ofantligt imponerande och jag blir om och om igen överraskad och närmast chockad över den mängd jobb, tid och pengar som han lägger ner i partiet. Han är ingenting mindre än en hjälte, vad gäller att organisera saker och ting. T.om. vid de tillfällen där han förväntas att i princip lägga ned och ta det lungt, te.x. på Nordisk Vision, så finns han med överallt.
Att han inte får total härdsmälta och exploderar när saker inte alltid går som det är planerat är för mig galet, och någonting jag aldrig själv hade kunnat hantera.
Precis som du säger så tror jag att Stefan är den första som bör anställas på heltid med en riktig lön när tillfälle ges, men samtidigt så skulle jag inte bli överraskad om Stefan samtidigt var den som hade insisterat på att person A, B, och C ska anställas före honom, innan ditten och datten och sist han själv.