2013-10-26, 12:13
Medlem
Rätt intressant när man tänker efter. Visste inte alls att en av JW:s läror är att Jesus ville återta YHWH i bruk. Någon JW som i punktform vill ge mig de tre främsta bibelstyckena från NT som enligt JW anses bevisa den tesen.
Citera
2013-10-26, 12:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, för min argumentation om att man tidigare i historien skulle se på framtida händelser som skett som osannolika spelar det ingen roll om det var 100, 200 eller 2000 år sedan.

Visst spelar det en roll. Väntar man länge nog och desutom användar sig av långsökt tolkning, då kan det mesta pesudobevisas med korrelationism.

Citat:
Varför skulle det vara omöjligt att människor vid en viss period skulle anse att det är fred och trygghet, för att FN sedan skulle förbjuda religion som gör att folk går bananas?

"Det är inte omöjligt" är inget tungt argument för något.

Citat:
Du är bara ute efter att hitta fel och håller på med hårklyverier som gör att du inte tänker riktigt.

Att kunne påpeka demagogi och argumentationsfel är mycket relevant.

Citat:
Det är du som är fånig, självklart hade Gud kunnat göra vad som helst, förintat hela jorden om han hade velat. Men nu har han inte velat det på grund av att han vill vara rättvis, och visa för sin skapelse att han inte är en despot som gör som han vill bara för att han kan.

"Rättvisa" enligt ett orättvist regelsätt är inte rättvisa. Det är ett cirkelargument.

Citat:
Jag förvränger inte vetenskap.

Visst gör du det. Vad med den "gudomliga genetiken" som jag kallar den.

Citat:
Att du anser att en man har sexuella dragningar till en man som icke sjukt är din uppfattning, min uppfattning är att det är sjukt.

Det är ännu mera sjukt att till den grad vilja lägga sig i vuxna, konsentuella individers privatliv.

Citat:
Om man skulle se enbart homosexuella förhållanden i naturen t.ex. hos älgar, så skulle älgarna dö ut.

Arter uppstår och försvinnar av olika anledninger. Men din inverterade rfsu-omtanka om älger skulle naturligvis vara berömvärd om den nu inte hade varit ett drag i din religiösa last-stand demagogi.

Citat:
Detsamma skulle ske bland människor om man nu inte återigen skulle fixa det sjuka med ytterligare sjuka åtgärder som provrörsbefruktning eller insemination.

Ingen tvingar dig till att bli del av sånt.

Citat:
Det är något sjukt om en förändring i hjärnan gör att arten dör ut på grund att dom bara vill ha sex med samma kön.

Anomalier är normala.

Citat:
Du tillämpar din egen uppfattning på bibeln,

Motsatt dig?

Citat:
Det du borde göra är att undersöka bibeln förutsättningslöst,

Enligt: JV-bibeltolkning = förutsättningslöst

Citat:
och inte som du gör nu, i syfte att hitta fel.

Det är skillnad på kryphålssökande och saklig kritik.

Citat:
Vid vetenskapliga undersökningar ska man vara objektiv när man undersöker saker och ting, detsamma gäller när man undersöker bibeln.

Viddlyftiga tolkninger, cherrypickande och demagogi är inte "objektivt".

Citat:
Ja du tror ju vad du vill, baserat på okunskap. För du har ingen aning om ens hur profetiorna är utformade och uttalade, du bara skjuter med höften och antar en massa saker om bibeln.

"Okunskap" = förneka värdet av viddlyftiga tolkninger, cherrypickande och demagogi?

Citat:
Det är så den fria viljan fungerar.

Kristenpådyvlar-versionen av "fri vilja" är ett semantik-akrobatisk skämt.
Citera
2013-10-26, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Två inklistrade citat från Vakttornet utan källhänvisningar.
Är det allt du klarar av att åstadkomma som argument?
Det första stycket är klippt från Vakttornet 1/7 2010 s.5 och det andra från Vakttornet 1/8 2008 s.19.

Ja eftersom det räcker långt som argument.
Citera
2013-10-26, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nu har jag ju haft kontakt med den delen av släkten som är Jv i årtionden och var Jv står i frågan om vilka som ska bli räddade är solklar om man är ett Jv....ENDAST den som är Jv kommer att överleva Harmageddon! Punkt!

Du tror säkert ärligt att denna uppfattning inte är vanlig bland Jv, men det är den som finns och den som styrande kretsen anmodar i WT, vilket åtskilliga citat som redovisats här av andra bevisar! Det står svart på vitt i WT och något utrymme för att tolka budskapet mer bredvilligt finns inte!

Vi har ju postat citat här från VT som bevisar motsatsen.
Vill du inte förstå eller är det bara för att skapa debatt?
Citera
2013-10-26, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det är pinsamt att Jv ofta helt förlitar sig på ordagranna citat från Vakttornets litteratur och ogenerat lägger ut citaten och ofta bara dessa och dessutom mycket sällan anger källan. Men för oss som har hyfsad koll på Jvs litteratur är det sällan svårt att fastställa var citaten kommer ifrån. De här aktuella citaten har levererats åtminstone en gång tidigare - helt nyligen - och jag vederlade dem då grundligt.

Du gav din syn på saken, om du vederlade dem är en helt annan fråga.
Citera
2013-10-26, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Du gav din syn på saken, om du vederlade dem är en helt annan fråga.

Jag har vederlagt dina citat och därefter blev du tyst. Jesus ersatte Namnet med omskrivningen "Makten" när han anförde Psa. 110:1 inför översteprästen. Det är faktum som ingen gymnastik från Jvs sida kan ändra.

I sina tre brev använde Johannes orden "Gud" och "Fadern" omkring 60 gånger. Han använde inte JHWH en enda gång, inte ens i Jvs egen översättning. Det är faktum. Jesus och apostlarna hade alltså en helt annan inställning till saken än Jv.
Citera
2013-10-26, 13:28
Medlem
Citat:
Helt fel. Precis som samtidens judar undvek Jesus att uttala namnet. Ett odiskutabelt belägg för detta är hans samtal med översteprästen efter det att han hade gripits. Vi har detta samtal i Mark. 14:61,62. Översteprästen kallade Gud "den Högtlovade", en ersättning för Namnet, och Jesus bytte ut Namnet som finns i Ps. 110:1 som han anförde vid tillfället och använde i stället ersättningsordet "Makten":

""I skolen få se Människosonen sitta på Maktens högra sida" (Mark 14:62, 1917)

Bibelforskare har noterat denna viktiga omständighet. Den judiske forskaren Joseph Klausner konstaterade helt korrekt till detta Jesu uttalande:

"Som en samvetsgrann jude sade Jesus `Makten´i stället för `Jahve´". (Jesus of Nazareth, omtryck New York 1989, s. 343)

Det är alltså ren lögn att Jesus använde Namnet "lika fritt och öppet som alla profeterna hade gjort före honom". Vid denna tid talade judarna mycket om Guds "namn" men uttalade det inte. Det var precis likadant med Jesus. Han talade om Guds namn i sina böner men uttalade inte Namnet en enda gång i de många böner vi har i NT. Han uppenbarade Guds namn genom att i hela sitt liv visa vem och vad Gud är. Själva Namnet var känt och behövde inte uppenbaras. Det uttalades av prästerna i templet och folket hörde prästerna i templet vid de stora högtiderna. Det är ett historiskt faktum att Namnet vid denna tid bara fick uttalas av prästerna, och bara i templet. Utanför templet användes uteslutande andra benämningar.

Vi denna tid använde många exemplar av Septuaginta de hebreiska bokstäverna för Namnet i stället för att skriva ut Namnet på grekiska. Som bl a professor George Howard har framhållit berodde detta på att Namnet INTE FICK UTTALAS. Hade Namnet fått uttalas skulle ett fullt namn ha skrivits ut på grekiska.

Jesus hade oerhört mycket att kritisera prästerna och fariseerna för. MYCKET. Men inte ens i sin långa vidräkning i Matt. 23 ger Jesus minsta kritik av dessa ledare för att de undvek att uttala Namnet. Detta bara understryker att Jesus själv inte uttalade Namnet.

Och detta kan ju bero på att de faktiskt uttalade namnet.
Vi kan inte med säkerhet avgöra när man slutade uttala namnet.
I de äldsta fragmenten av Septuagina har man hittat tetragrammet och det bevisar att det är senare som namnet ersätts, vissa menar på 100-200 talet andra menar att det kan ha skett ännu senare eftersom man hittar namnet i översättningar som är från 500 talet e kr.
När Jesus citerade från GT så är det självklart att han använde och uttalade Guds namn.
Det faktum att namnet nämns nästan 7000 gånger säger mycket om namnets vikt och innebörd.
Ni som skriver här och som erkänner att Guds namn är Jahve eller Jehova i GT varför skriver ni inte ut hans namn i era inlägg här? Jag lägger märke att ni skriver Gud, vore det inte mera korrekt att ange Guds namn Jehova eller Jahve?
Ni menar ju er vara så noga med detaljer i allt annat när det gäller bibeln.
Citera
2013-10-26, 13:32
Medlem
Citat:
Knappast någon historiker skulle säga att vår värld inte är bättre än världen förr. Jag har aldrig stött på någon forskare eller historiker som säger annorlunda. Nog finns det ideologiskt motiverade religiösa anhängare som försöker med sådana påståenden, men inga verkliga forskare eller historiker.

Nöd var en del i tecknet och det är det vi diskuterar här.
Men som jag skrivit flera gånger så skulle det finnas fler delar i tecknet och då
bland annat predikandet i världsvid skala Matt 24:24.
Citera
2013-10-26, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Det var absolut tabu för judar under Jesu tid att uttala YHWH och det verkar osannolikt att Jesus skulle gjort det med tanke på informationen i NT.

Absolut tabu säger du och du tror att Jesus skulle följa ett tabu som vidskepliga judar drevs av?
Är det den bild du har av Jesus att han vek ner sig för traditioner etc?
Citera
2013-10-26, 13:36
Medlem
Citat:
Vi har ju postat citat här från VT som bevisar motsatsen.
Vill du inte förstå eller är det bara för att skapa debatt?

"Människor märks för att överleva...När arbetet med att sätta ett märke på pannan är färdigt får de sex männen med vapen befallningen att döda alla som inte har märket." (Vakttornet 15 juli 2008, s. 5)

Jvs uppfattning är alltså solklar. Man måste ge respons på Jvs budskap för att få överleva. I den citerade artikeln finns inte ett ord om att någon som inte accepterat Jvs budskap skall få överleva.
Citera
2013-10-26, 14:16
Medlem
Citat:
Och detta kan ju bero på att de faktiskt uttalade namnet.
Vi kan inte med säkerhet avgöra när man slutade uttala namnet.
I de äldsta fragmenten av Septuagina har man hittat tetragrammet och det bevisar att det är senare som namnet ersätts, vissa menar på 100-200 talet andra menar att det kan ha skett ännu senare eftersom man hittar namnet i översättningar som är från 500 talet e kr.
När Jesus citerade från GT så är det självklart att han använde och uttalade Guds namn.
Det faktum att namnet nämns nästan 7000 gånger säger mycket om namnets vikt och innebörd.
Ni som skriver här och som erkänner att Guds namn är Jahve eller Jehova i GT varför skriver ni inte ut hans namn i era inlägg här? Jag lägger märke att ni skriver Gud, vore det inte mera korrekt att ange Guds namn Jehova eller Jahve?
Ni menar ju er vara så noga med detaljer i allt annat när det gäller bibeln.

Du vägrar att aceptera historiska fakta. Namnet uttalades vid denna tid bara i templet. Det skrev Jesu samtida Filon och detta bekräftades av uppgifterna i Mishna Det är lögn att vi inte vet att man slutat använda Namnet vid denna tid. Jesu svar till översteprästen i Mar. 14:62 är en utmärkt illustration av detta. Jesus sade Makten i stället för Jahve. Det finns hur mycket som helst som visar att man slutat uttala Namnet redan i förkristen tid.

Ett klart tecken på det är när man använde det hebreiska tetragrammet i Septuaginta i stället för att skriva ut Namnet på grekiska. De för många obegripliga hebreiska bokstäverna fick stå kvar som en signal om att Namnet inte skulle uttalas. I stället uttalades "Herren". Detta visas klart i ett av de manuskript av GT på grekiska som återfunnits. Tetragrammet skrevs ut på hebreiska utom på en rad där utrymmet var för litet. Där skrevs "Herren" på grekiska i förkortad form i stället för tetragrammet. Enkelt, klart, ofrånkomligt!

Du gör intryck av att vara fullständigt indoktrinerad, på gränsen till oförmögen att se något annat än vad dina religiösa ledare säger. Åtskilliga skulle kalla det hjärntvätt. Att jag skriver Gud, Herren och Fadern beror på att jag finner det naturligare att följa Jesu och apostlarnas föredöme än några andras. Inte kan jag hjälpa att Jesus och apostlarna använde andra benämningar i stället för JHWH. Men det gjorde de. I Romarbrevet använde Paulus ordet "Gud" (Theos) mer än något annat ord, bortsett från småord, hela 153 gånger. (Romans, A New Translation with Introduction and Commentary av Joseph A. Fitzmyer, 1993, s. 104)

Och Johannes skrev "Gud" och "Fadern" i sina tre brev omkring 60 gånger utan att använda Namnet en enda gång. Inte kan jag hjälpa det, men jag måste ta det till mig.

Du har rätt i att det finns exemplar av Septuaginta så sent som från 500-talet och ännu senare som har med de hebreiska bokstäverna i grekisk text. Men något exemplar av manuskript rörande NT som har något tetragrammaton finns inte fastän vissa av dessa manuskript kan vara från det första århundradet.
Citera
2013-10-26, 14:20
Medlem
Citat:
Absolut tabu säger du och du tror att Jesus skulle följa ett tabu som vidskepliga judar drevs av?
Är det den bild du har av Jesus att han vek ner sig för traditioner etc?

Läs och begrunda Mark. 16:61,62 och jämför den texten med Ps. 110:1...

Använde Jesus Namnet när han anförde Ps. 110:1 eller använde han ett ersättningsord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in