2013-10-26, 08:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Läs nu det Hamilkar har skrivit igen. Tejprullen, blodfynden, likmarkeringen och DNA-fyndet på benet är oberoende bevisfakta. Även om samtliga har en viss felprocent och en teoretisk möjlighet att ha en annan förklaring så kommer domstolen att kunna beakta den samlade sannolikheten av att alla dessa omständigheter (som åtminstone säkert visar att KJ hanterat en död VB om de är riktiga) är felaktiga. Sen har du de övriga indicierna som stödbevisning. Det här målet är inte så svagt i juridisk mening som det påståtts till leda här inne. Det är ingen promenad i parken och kanske räcker det inte till fällande dom. Men att påstå säkert att bevisen inte räcker är bara personligt tyckande utan förankring i juridisk kunskap. Det har man naturligtvis rätt till, men särskilt intressant för tråden tycker jag inte det är.
Jag har läst vad Hamilkar skrev.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, här har du däremot helfel. Om du har tjugo sant oberoende bevisfakta och kan visa rimligt tvivel om samtliga, innebär det med all sannolikhet att alternativförklaringen till dessa samtliga bevisfakta innehåller så många oberoende relativt osannolika ad hoc-antaganden att den likafullt inte på minsta sätt faller inom ramen för rimligt tvivel.

Säg att rimligt tvivel är att det bara är 5% chans att en bevisning skulle ha kunnat uppkomma om den tilltalade inte vore skyldig. Säg sedan att du har tio sant oberoende bevisfakta där det är 50% chans att de skulle kunna föreligga om den tilltalade inte vore skyldig - dvs varje bevisfaktum kan förklaras bort med en alternativhypotes som har 50% sannolikhet att vara sann. Låter som mycket rimligt tvivel, eller hur? Då har du tio stycken oberoende alternativhypoteser som alla måste vara sanna för att den tilltalade inte ska vara skyldig. Sannolikheten för att det ska inträffa är 1/1024, eller 0.1% - långt under den gräns vi satte för rimligt tvivel.

Det är inte så enkelt i praktisk bevisprövning, dels för att man inte kan räkna med sannolikheter som jag har gjort i en dom, och dels för att olika indicier inte bara har en given sannolikhet på bortförklaringen, utan också en given bevistyngd som kan vara mer eller mindre stark, men principen som mitt förenklade räknestycke illustrerar är solklar: Flera alternativhypoteser som var och en för sig befinner inom rimligt tvivel kan mycket väl leda till en total alternativhypotes för att bortförklara samtliga indicier som är så osannolik att den inte längre ryms inom rimligt tvivel.
Oj, här sätter du ett sannolikhetsmått på rimligt tvivel. Om det råder 0.1 % sannolikhet för att en person är oskyldig råder inte rimligt tvivel på hens skuld. Här håller inte Diesen med dig. Man kan inte använda matematik på sannolikheter för att avgöra vad som är rimligt tvivel. http://www.juridicum.su.se/process/bevis/doktrin/Bevis1.htm
Citat:
Om man nu går med på att målet för brottmålsprocessen är att utröna om åklagarens gärningspåstående kan hållas för sanning och att prövningen ska fokuseras på det enskilda fallet, blir sannolikhetsbedömningar endast hjälpmedel i denna prövning. Bevisvärdering i brottmål handlar inte om hur ofta vissa företeelser (beteenden, orsakssamband etc) som den aktuella förekommer, utan om vad som förekommit i just det individuella fall som ska prövas. Eller för att ta ett drastiskt exempel: Även om ett visst samband förekommer i 999.999 fall på miljonen handlar bevisvärderingen i brottmål om att ta reda på om det aktuella fallet utgör det undantag som bara inträffar en gång på miljonen.

Sannolikhetsuppskattningar av olika slag - vare sig de sker i form av procentuella frekvenser eller i form av semantiska värdeuttryck (som "antagligt", "uppenbart" etc) - utgör därför bara hjälpmedel eller kontrollstationer inför den slutliga "sanningsprövningen".
Men nu börjar vi gå OT, detta är något för en juridiktråd.
Citera
2013-10-26, 08:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Märkligt att man inte skickat fimparna på analys.
Detta har jag sett i andra trådar. "Skickas för analys hos SKL", men det har inte funnits något analyssvar i FUP. Analyser är dyrt. Jag tror att befälsordningen inom polisen är sådan att enskilda kriminaltekniker har rätt att skicka prover på analys, men att det krävs ett antal streck på ärmen för att beställa själva analysen. I det här fallet har strecken bestämt att analyssvaret inte motiverar kostnaden.
Citera
2013-10-26, 08:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Har inte hittat något vid textsökning i dokumentet. Det gjordes tre fynd av fimpar, ett vid gula huset (uppfarten, inte i huset) och två i närheten av fyndplats2. De är numrerade S013, S020, S022. Inga vidare hänvisningar finns till dessa i SKL:s analysprotokoll. Jag har sökt på både "fimp" och "cig"

Hos KJ anträffades en mängd fimpar vid husrannsakan i lägenhet. Märke omnämns ej. I bilen påträffades tomma ciggpaket av märkena Level resp. L&M (Handskfack och passagerarsäte) där fram. I baksätet påträffades tomma paket av märkena Che, Blend, Camel och Pall Mall.

Går det ens att märkesbestämma en fimp?
Ja, märket står oftast, för att inte säga alltid, på varje cigarett nära filtret, eller om det saknas, på motsvarande plats. Det är bara självrullade cigaretter som saknar märke, vad jag har sett.
Citera
2013-10-26, 10:04
Medlem
highfives avatar
Citat:
Som gammal pokergubbe får jag ju säga att jag skulle bli väldigt imponerad av MB om han vore mördaren. Jag menar, när det gäller t ex FB-konversationen så är det ju säkert tredje nivåns tänkande eller nåt. Efter att han (hypotetiskt) mördat VB kvällen/natten den 4/5 maj så gör han en djupanalys av vad som kommer att märka mest eller minst misstänkt i polisens ögon: Kan det vara att inte skriva något alls? Att skriva en massa oroliga "var är du"? Att skriva något däremellan? Och fastar till slut för följande två dagar efter försvinnandet:

Ha ha ha jaha nu dissar du mig. ha ha ha ha det bra och plugga hårt. (FUP s. 905)

Genialiskt. Om det nu inte är så obeskrivligt fantasilöst och tråkigt att han trots alla FB-detektivers stora drömmar om att inget ska vara som det synes vara utom att Mannen med Motivet för Mordet är den skyldige tyvärr förhåller sig så att han faktiskt är lika oskyldig i verkligheten som han betraktas i polisutredningen.

Det som är intressant med ditt svar och som du är omedveten om när du svarar denna användare är om detta är hans normala sätt i sin samtalskommunikation.

Dö/döda var ord som användes 27 gånger oftare än ex karate. Då gäller det att skicka många sms eller använda ordet ofta. Vad tror du om att ett meddelande den 3/5 var: du ska dö dö dö dö dö dö. Någon kommer att döda döda döda döda döda dig.

95% av MBs samtalskommunikation var den 3/5 mellan han och VB. Hade jag fått liknande meddelande av en man med låg impulskontroll så hade jag också funderat på att ringa 112.
Citera
2013-10-26, 10:10
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Så här tolkar jag spåren:

1. Bagageutrymmet töms på pryttlar.
2. Blödande lik placeras på presenning eller plasttråg i bagageutrymmet. Liket (eller delarna) är tungt och den vänsterhänte (?) KJ placerar paket(en) till vänster på kanten av bagageutrymmet innan han välter ner det i den täta behållaren. Då uppstår de små läckagen vänster fram och blodspåren på kanten. De senare torkas därefter bort så att de ej är synliga mer.
3. Hantering av lik. Arbetshandskar används vid något moment, men framstår som "rena" (kanske för att de använts under vatten) varför de placeras i bakluckan (underst). VÄ handske var dock inte helt ren.
4. Eftersök med MPS. Bakluckan tom, ev finns handskarna plus några fler småsaker (se vittnesmål ovan, FUP 1427)
5. Snaran börjar dras åt. KJ orolig."Bäst att återställa bilen". Pryttlar fylls på igen. Bilen placeras i garage hos föräldrarna (nervöst overkill).
6. Blodspåret på COOP-kassen hamnar där pga ett förbiseende i samband med hantering av liket i något skede.

Det viktiga i sammanhanget är dock inte att gått till EXAKT som ovan, vad gäller ordningsföljd etc. Det viktiga är att fynden är rimligt förenliga med ett förlopp liknande det ovanstående, men oförenliga med den "planteringsteori" som en alternativ GM kräver.

Så tänker jag.

Den 11/5 var nog bagaget tomt, då KJ körde kompisar med vapenarsenal till Fallen Angel. Inför detta har han säkert tömt innehållet någonstans, om det brukade vara fullt s a s. Därmed kan utplockat innehåll med besudlingar hamnat lite varstans då det lades tillbaka. Bl a kassen och handskarna.
Citera
2013-10-26, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Den 11/5 var nog bagaget tomt, då KJ körde kompisar med vapenarsenal till Fallen Angel. Inför detta har han säkert tömt innehållet någonstans, om det brukade vara fullt s a s. Därmed kan utplockat innehåll med besudlingar hamnat lite varstans då det lades tillbaka. Bl a kassen och handskarna.
Dom som åkte med KJ under eftersöken, har deras packning stått i bagaget i hans bil? isåfall borde det finnas blodspår på några av deras saker också. Var det inte så att KJs vatten läckte ut i bagaget under ett eftersök. Kan ev VBs ben legat i en ryggsäck som då blev blöt och läckte ut lite blod??? Sen återstår det ju bara att ta reda på vems ryggsäcken var
Citera
2013-10-26, 12:08
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det rör sig snarare om i vart fall femton. Kom ihåg dem på framsidan också. Och vi vet heller inte hur många hugg som har missat.

Enstaka sekunder kan vi glömma. Mindre än en halv minut kan det inte gärna ha tagit, och det rimliga är att det har tagit betydligt längre tid än så, även om jag inte vet om något egentligen talar för så mycket som Quarrel:s timme. Några minuter skulle jag bedöma son troligast. Alldeles tillräcklig tid för att kunna besinna sig i straffrättslig mening.
Säg 1 minut då? Låt säga 2 minuter. Har alla individer samma förmåga att besinna sig?
Citera
2013-10-26, 12:10
Medlem
Citat:
Har inte hittat något vid textsökning i dokumentet. Det gjordes tre fynd av fimpar, ett vid gula huset (uppfarten, inte i huset) och två i närheten av fyndplats2. De är numrerade S013, S020, S022. Inga vidare hänvisningar finns till dessa i SKL:s analysprotokoll. Jag har sökt på både "fimp" och "cig"

Hos KJ anträffades en mängd fimpar vid husrannsakan i lägenhet. Märke omnämns ej. I bilen påträffades tomma ciggpaket av märkena Level resp. L&M (Handskfack och passagerarsäte) där fram. I baksätet påträffades tomma paket av märkena Che, Blend, Camel och Pall Mall.

Går det ens att märkesbestämma en fimp?

Verkar med andra ord som att han röker det mesta och därför blir det kanske meningslöst att märkesbetämma en fimp öht om man utgår ifrån att han är skyldig. Vet dock inte om det går att märkesbestämma en fimp, däremot borde det väl finnas gott om DNA (saliv) på en fimp?
Citera
2013-10-26, 12:13
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Verkar med andra ord som att han röker det mesta och därför blir det kanske meningslöst att märkesbetämma en fimp öht om man utgår ifrån att han är skyldig. Vet dock inte om det går att märkesbestämma en fimp, däremot borde det väl finnas gott om DNA (saliv) på en fimp?
Givetvis gör det det. Polisen tyckte dock, som med mycket annat i denna utredning, uppenbarligen inte att det var meningsfullt att analysera fimparna.
Citera
2013-10-26, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Det har stått två enkelsängar på exakt den plats skissen visar.

https://www.flashback.org/sp45843855

Mycket bra notering. Om man tittar på huvudkudden som ligger i "sängen" så ser man att den tar upp en "sängbredd", det måste alltså vara två enkelsängar som står brevid varandra i Dec 2012 för annars hade huvudkudden täckt upp hela madrassänden och inte bara "halva sängen". Eftersom Kibba förnekar att han haft två sängar får vi nog utgå ifrån att VB mördades i den ena enkelsängen som då blev för blodsbesudlad att den slängdes. Jag undrar om det inte också så var att Kibba kanske bara ägde en uppsättning täcke och lakan (han var ju inte allt för tät)och att det därför var tomt på lakan och täcke i sängen vid husrannsakan, utan han verkade sova direkt på madrassen och med bara en tunn filt över sig. Förmodligen blev två uppsättningar sängkläder förstörda vid mordet och slängdes.
Citera
2013-10-26, 12:48
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Dom som åkte med KJ under eftersöken, har deras packning stått i bagaget i hans bil? isåfall borde det finnas blodspår på några av deras saker också. Var det inte så att KJs vatten läckte ut i bagaget under ett eftersök. Kan ev VBs ben legat i en ryggsäck som då blev blöt och läckte ut lite blod??? Sen återstår det ju bara att ta reda på vems ryggsäcken var

eller händer...

Men det var väl 11/5 som vattnet läkte ut i bagaget?
Då kanske det är bland de som åkte med KJ till Fallen Angel vars saker man kanske skulle kika på
Citera
2013-10-26, 13:04
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Det har stått två enkelsängar på exakt den plats skissen visar.

https://www.flashback.org/sp45843855

Tack, bra grävt!

Jag har en del ytterligare tankar kring detta men av olika skäl tänker jag behålla dem för mig själv ett tag till åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in