2013-10-26, 01:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikespeak11
vid frikännande då av KJ?.. anser du att det finns en alt. gärningsman? eller har isåfall denna ev. gärningsman så pass starkt alibi (av sin fru och nära familj) att det är ointressant att leta vidare i detta spår.? Anser du att det är polisiärt "avklarat" så ovannämnda tes ej behöver testas ytterligare? och med ytterligare menar jag förhör modell hårdare! med alla inblandade.

Om KJ frikänns måste utredningen starta om igen. Det blir då förstås ett svårt läge av flera skäl. För att åtala KJ själv igen krävs ny bevisning med avsevärd styrka (att få s.k. resning är mycket svårt i svensk rättspraxis och efter vurpan med Christer Pettersson tror jag att det ska mycket till innan en åklagare försöker det igen utan ORDENTLIGT på fötterna). Angående andra eventuellt intressanta personer så får man börja nysta i det hela igen och se om man kan hitta några andra uppslag. Jag har inga åsikter om hur det bör gå till i detalj nu eftersom det är en hypotetisk fråga just nu. Jag misstänker att om du frågar en expert - t ex en åklagare - så skulle den säga att det på nu kända fakta inte finns några större möjligheter att rikta skälig misstanke mot "MB" och därmed få möjlighet att vidta åtgärder i form av husrannsakan mm mot honom.
Citera
2013-10-26, 01:59
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Bägge alternativen känns extremt osannolika. Kontamineringen vänster framkant framstår som annorlunda, här har något släpats över kanten alternativt vilat på kanten innan det placerats i någon tät behållare (t ex ett plasttråg, presenning el dyl). Besudlingen på handsken (den tyngsta, enligt min mening, baserat på att DNA från både KJ och BO föreligger, karaktären av besudlingen med påverkan av väta samt placeringen av handsken) är av en helt annan typ. Besudlingen på kassen är av en tredje typ ("blood smear"). Det här går inte att förklara med karateskador. Inte heller med ett blödande lik som kontaminerat allt i sin närhet. DÄREMOT stämmer det väl med en GM som vidtagit åtgärder för att förhindra läckage, men missat vid tre tillfällen. Alla olika till karaktären och på olika ställen i en i övrigt fullproppad bagagelucka.

Ursäkta men jag trodde alternativ 1 var ditt förslag. Som du skriver nu så menar du att liket legat i en plastsäck och lagts in i ett redan proppfullt bagageutrymme och att påsen läckt på vissa ställen. Vad menar du med "tre tillfällen"?

Handsken hade DNA från KJ på insidan och det ska den ju ha. VB s blod var på utsidan på handskens "baksida".
Citera
2013-10-26, 02:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Vilket märke hade cigarettfimparna?
Omnämns detta i FUP?

Cigarettfimpen S015 står det inget mer om så den har väl gått upp i rök.
Citat:
Vid den asfalterade vägens kant anträffades ett toy (S013), en cigarettfimp (S015) två
pappersomslag (S014 och S016)
Topsning av vristerna har utförts och säkrats som spår (S017-018) och skickats till SKL
för DNA-analys.
Senast redigerad av PeterNoster 2013-10-26 kl. 02:17.
Citera
2013-10-26, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ursäkta men jag trodde alternativ 1 var ditt förslag. Som du skriver nu så menar du att liket legat i en plastsäck och lagts in i ett redan proppfullt bagageutrymme och att påsen läckt på vissa ställen. Vad menar du med "tre tillfällen"?

Handsken hade DNA från KJ på insidan och det ska den ju ha. VB s blod var på utsidan på handskens "baksida".

Precis.
Citera
2013-10-26, 02:07
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om KJ frikänns måste utredningen starta om igen. Det blir då förstås ett svårt läge av flera skäl. För att åtala KJ själv igen krävs ny bevisning med avsevärd styrka (att få s.k. resning är mycket svårt i svensk rättspraxis och efter vurpan med Christer Pettersson tror jag att det ska mycket till innan en åklagare försöker det igen utan ORDENTLIGT på fötterna). Angående andra eventuellt intressanta personer så får man börja nysta i det hela igen och se om man kan hitta några andra uppslag. Jag har inga åsikter om hur det bör gå till i detalj nu eftersom det är en hypotetisk fråga just nu. Jag misstänker att om du frågar en expert - t ex en åklagare - så skulle den säga att det på nu kända fakta inte finns några större möjligheter att rikta skälig misstanke mot "MB" och därmed få möjlighet att vidta åtgärder i form av husrannsakan mm mot honom.

Först ska nog fallet gå vidare, sen är det inte alls säkert att man startar en ny utredning helt beroende på vad man anser hos åklagarmyndigheten och polisen.
Anser man från myndighetens håll att det är polisiärt uppklarat startar man ingen ny utredning direkt det är nog inget som ska anses som lyckat heller för den delen. Och jag kan väl tycka att den tyngsta bevisningen man har i det här fallet är blodet i bagaget, och att man då skulle utreda på nytt för att den här skulle gå fri rent juridiskt har jag svårt att tro.
Man ska alltid skilja på myndigheterna så som domstolen kontra åklagare och polis som inte alltid delar uppfattning. Så det är nog ett önsketänkande att man friar den här misstänkte och utreder på nytt och spånar in någon annan.
Citera
2013-10-26, 02:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Vilket märke hade cigarettfimparna?
Omnämns detta i FUP?

Har inte hittat något vid textsökning i dokumentet. Det gjordes tre fynd av fimpar, ett vid gula huset (uppfarten, inte i huset) och två i närheten av fyndplats2. De är numrerade S013, S020, S022. Inga vidare hänvisningar finns till dessa i SKL:s analysprotokoll. Jag har sökt på både "fimp" och "cig"

Hos KJ anträffades en mängd fimpar vid husrannsakan i lägenhet. Märke omnämns ej. I bilen påträffades tomma ciggpaket av märkena Level resp. L&M (Handskfack och passagerarsäte) där fram. I baksätet påträffades tomma paket av märkena Che, Blend, Camel och Pall Mall.

Går det ens att märkesbestämma en fimp?
Citera
2013-10-26, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Så här tolkar jag spåren:

1. Bagageutrymmet töms på pryttlar.
2. Blödande lik placeras på presenning eller plasttråg i bagageutrymmet. Liket (eller delarna) är tungt och den vänsterhänte (?) KJ placerar paket(en) till vänster på kanten av bagageutrymmet innan han välter ner det i den täta behållaren. Då uppstår de små läckagen vänster fram och blodspåren på kanten. De senare torkas därefter bort så att de ej är synliga mer.
3. Hantering av lik. Arbetshandskar används vid något moment, men framstår som "rena" (kanske för att de använts under vatten) varför de placeras i bakluckan (underst). VÄ handske var dock inte helt ren.
4. Eftersök med MPS. Bakluckan tom, ev finns handskarna plus några fler småsaker (se vittnesmål ovan, FUP 1427)
5. Snaran börjar dras åt. KJ orolig."Bäst att återställa bilen". Pryttlar fylls på igen. Bilen placeras i garage hos föräldrarna (nervöst overkill).
6. Blodspåret på COOP-kassen hamnar där pga ett förbiseende i samband med hantering av liket i något skede.

Det viktiga i sammanhanget är dock inte att gått till EXAKT som ovan, vad gäller ordningsföljd etc. Det viktiga är att fynden är rimligt förenliga med ett förlopp liknande det ovanstående, men oförenliga med den "planteringsteori" som en alternativ GM kräver.

Så tänker jag.
Senast redigerad av SanLiTun 2013-10-26 kl. 02:58.
Citera
2013-10-26, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Omg bor du på gruppboende? Om kj frikänns av tomtarna i Tr så går målet garanterat till Hr. Vart kom cp in i bilden? Din diagnos?
Citera
2013-10-26, 02:21
Medlem
I december verkar han ha haft två sängar,inte en dubbelsäng utan två separata olika höga sängar med liknande överkast.

http://s16.postimg.org/f63pqgzd0/image.jpg

http://i.imgur.com/k4CnMQw.jpg
Citera
2013-10-26, 02:24
Medlem
LGW brukar säga -oavsett vad man nu tycker om honom - att i våldsbrott mot kvinnor - särskilt grova sådana typ mord, går nästan alltid mördaren att finna i en nära kärleksrelation. Kanske sant.

Jag uppfattar det som att KJ och VB främst hade en vänskapsrelation med tillfällig sporadisk sexuell anknytning.

Om man däremot ser till MB och VB var det uppenbarligen en stark nära sexuell anknytning. Inte helt okomplicerad då han var gift dessutom.

Dagarna innan eskalerar deras sms:ande till oanade höjder. Borde inte någon tyckt det var märkligt? Bortsett från sex var det andra mest frekventa ord mord/död? VB hade uttryckligen sagt att hon var hotad och ville ha följeslagare till träningen?

OK. Det kanske inte är "fakta" som gör intryck i den här församlingen.
Citera
2013-10-26, 02:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Så här tolkar jag spåren:

1. Bagageutrymmet töms på pryttlar.
2. Blödande lik placeras på presenning eller plasttråg i bagageutrymmet. Liket (eller delarna) är tungt och den vänsterhänte GM placerar paket(en) till vänster på kanten av bagageutrymmet innan han välter ner det i den täta behållaren. Då uppstår de små läckagen vänster fram och blodspåren på kanten. De senare torkas därefter bort så att de ej är synliga mer.
3. Hantering av lik. Arbetshandskar används vid något moment, men framstår som "rena" (kanske för att de använts under vatten) varför de placeras i bakluckan (underst). VÄ handske var dock inte helt ren.
4. Eftersök med MPS. Bakluckan tom, ev finns handskarna plus några fler småsaker (se vittnesmål ovan)
5. Snaran börjar dras åt. KJ orolig."Bäst att återställa bilen". Pryttlar fylls på igen. Bilen placeras i garage hos föräldrarna.
6. Blodspåret på COOP-kassen hamnar där pga ett förbiseende i samband med hantering av liket i något skede.

Det viktiga i sammanhanget är dock inte att gått till EXAKT som ovan, vad gäller ordingsföljd etc. Det viktiga är att fynden är rimligt förenliga med ett förlopp liknande de ovanstående, men oförenliga med den "planteringsteori" som en alt. GM kräver.

Så tänker jag.

OK, det låter bättre. Jag uppfattade att du fått in liket i ett redan proppfullt utrymme och hakade upp mig på det.
Nu gäller det att hitta en vänterhänt person som antingen är mördaren eller den som hjälpt till med ilastningen.
Är någon av KJ, JJ, DJ, MB, AN och alla andra förkortningar, vänsterhänt?
Citera
2013-10-26, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
LGW brukar säga -oavsett vad man nu tycker om honom - att i våldsbrott mot kvinnor - särskilt grova sådana typ mord, går nästan alltid mördaren att finna i en nära kärleksrelation. Kanske sant.

Jag uppfattar det som att KJ och VB främst hade en vänskapsrelation med tillfällig sporadisk sexuell anknytning.

Om man däremot ser till MB och VB var det uppenbarligen en stark nära sexuell anknytning. Inte helt okomplicerad då han var gift dessutom.

Dagarna innan eskalerar deras sms:ande till oanade höjder. Borde inte någon tyckt det var märkligt? Bortsett från sex var det andra mest frekventa ord mord/död? VB hade uttryckligen sagt att hon var hotad och ville ha följeslagare till träningen?

OK. Det kanske inte är "fakta" som gör intryck i den här församlingen.
Det stämmer, den vanligaste intrafamiljära mördaren är av icke-genetisk samhörighet, som regel då partner. Det blir mer komplicerat i inavlade kulturer, där partnern dessutom är genetiskt samhörig. En brasklapp är mord på spädbarn, där modern eller fadern är skyldig (i synnerhet modern). Styvföräldrar är också farliga för barn och inte ofarliga för vuxna. Jag kan starkt rekommendera boken The Anatomy of Violence (Adrian Raine), eftersom den ger en mycket trovärdig förklaring av biologiska och genetiska drifters kraft bakom våld, kränkningar och övergrepp. Han ger också exempel på ursprungsbefolkningar av olika indelning utifrån altruism och psykopati, hur olika geografier och tillgång till föda har premierat psykopatiskt beteende i vissa kulturer och altruistiskt beteende i andra kulturer. Han visar också hur fast rotad psykopatin är som överlevare, genom dess "fitness" när det gäller att generera avkomma men skippa investera tid på att uppfostra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in