2013-10-26, 02:39
Medlem
PeterNosters avatar
Märkligt att man inte skickat fimparna på analys.
Citera
2013-10-26, 02:42
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
LGW brukar säga -oavsett vad man nu tycker om honom - att i våldsbrott mot kvinnor - särskilt grova sådana typ mord, går nästan alltid mördaren att finna i en nära kärleksrelation. Kanske sant.

Jag uppfattar det som att KJ och VB främst hade en vänskapsrelation med tillfällig sporadisk sexuell anknytning.

Om man däremot ser till MB och VB var det uppenbarligen en stark nära sexuell anknytning. Inte helt okomplicerad då han var gift dessutom.

Dagarna innan eskalerar deras sms:ande till oanade höjder. Borde inte någon tyckt det var märkligt? Bortsett från sex var det andra mest frekventa ord mord/död? VB hade uttryckligen sagt att hon var hotad och ville ha följeslagare till träningen?

OK. Det kanske inte är "fakta" som gör intryck i den här församlingen.

Jag gick igenom SMS-frekvensen mellan dem idag. Det är visserligen så att onsdagen eller torsdagen så noterades ett "all time high", men det var inte med någon stor marginal. Under den tid som polisens utredning kartlade bakåt i tiden så har såväl mängden som andelen av totalen mottagna/skickade SMS från Bergs telefon fluktuerat upp och ner ganska kraft och vid flera tillfällen varit på liknande nivåer som dagarna innan (det sjönk väl f ö på fredagen, orkar inte kolla igen nu)

Vad VB sagt och inte tycker jag tyvärr att man måste ta med en stor nypa salt. Intrycket jag får av hennes facebookmess till Berg är en psykiskt labil person som svänger kraftigt mellan enorma kärlekskänslor och ilska. Vi kan väl säga som så att jag har en viss erfarenhet av typen själv och vad såna personer säger och gör när de är upprörda ska man vara lite försiktig med att tolka.
Citera
2013-10-26, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
OK, det låter bättre. Jag uppfattade att du fått in liket i ett redan proppfullt utrymme och hakade upp mig på det.
Nu gäller det att hitta en vänterhänt person som antingen är mördaren eller den som hjälpt till med ilastningen.
Är någon av KJ, JJ, DJ, MB, AN och alla andra förkortningar, vänsterhänt?

GM borde vara vänsterhänt eller bådhänt givet förloppet ovan. Det är väldigt svårt att lyfta tungt på "fel" sida. Men jag ser inte vänsterhänthet som avgörande, spåren indikerar det bara...
Citera
2013-10-26, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag gick igenom SMS-frekvensen mellan dem idag. Det är visserligen så att onsdagen eller torsdagen så noterades ett "all time high", men det var inte med någon stor marginal. Under den tid som polisens utredning kartlade bakåt i tiden så har såväl mängden som andelen av totalen mottagna/skickade SMS från Bergs telefon fluktuerat upp och ner ganska kraft och vid flera tillfällen varit på liknande nivåer som dagarna innan (det sjönk väl f ö på fredagen, orkar inte kolla igen nu)

Vad VB sagt och inte tycker jag tyvärr att man måste ta med en stor nypa salt. Intrycket jag får av hennes facebookmess till Berg är en psykiskt labil person som svänger kraftigt mellan enorma kärlekskänslor och ilska. Vi kan väl säga som så att jag har en viss erfarenhet av typen själv och vad såna personer säger och gör när de är upprörda ska man vara lite försiktig med att tolka.

Jag vet inte hur många sms du får per dag - men du tycker detta är ett högst "normalt" antal?
Citera
2013-10-26, 02:50
Medlem
MrFolds avatar
Nu ska jag sova, men återkommer en sista gång (för nu) i "sängärendet"

Det har hävdats från ett par håll att uppgifterna om "dubbelsängen" skulle vara gamla och härröra från innan KJs familj slängde en säng som hunden kissat i och en massa andra prylar (skedde före febr 2013). Jag har emellertid vid förnyad genomgång av FUP hittat ännu ett vittnesmål som jag missade vid tidigare sökning pga att ordet "säng" inte är omnämnt i vittnesförhöret. Däremot finns en intressant teckning (FUP s. 1316) Notera dateringen! (apr 2013) och vittnets egen formulering ("sängAR")!

Försåvitt inte även detta vittne (KJ:s bäste vän enligt egen utsago) minns fel han också om sängen så har vi då fortfarande situationen att:

- Så sent som i april hade KJ en dubbelsäng (eller åtminstone en bred säng)
- Vid husrannsakan fanns bara en enda säng
- Vittne har sett KJ och en person till (ung kille) bära ut något från lägenheten den 7 eller 8 maj (JAG gissar den 7 eftersom KJ ostridigt var upptagen att söka efter VB större delen av den 8 maj) som storleksmässigt kan vara en säng.

Slump, felaktiga observationer eller något annat? Döm själv! KJ själv hävdar i varje fall att han inte burit ut något från lägenheten...
Citera
2013-10-26, 02:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag vet inte hur många sms du får per dag - men du tycker detta är ett högst "normalt" antal?

Men snälla, det har jag väl inte påstått? Jag bara hävdar med hänvisning till polisens kartläggning att anhopningen av SMS just dessa dagar inte är en unik företeelse under den analyserade perioden.

Sen låter det som att du inte upplevt vad det vill säga att ha en labil person som "sms-bombar" dig när hen är upprörd.
Citera
2013-10-26, 02:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
GM borde vara vänsterhänt eller bådhänt givet förloppet ovan. Det är väldigt svårt att lyfta tungt på "fel" sida. Men jag ser inte vänsterhänthet som avgörande, spåren indikerar det bara...

Hmm, KJ spelar bastuba:
Citat:
Skillnaden mellan genomsnittlig IQ mellan vänster- och högerhänta är liten, men undersökningar tyder på att vänsterhänta är överrepresenterade såväl bland mycket begåvade inom vissa områden (bland annat musik och matematik) som bland personer med svåra inlärningsproblem eller dyslexi;[2] spridningen kan således sägas vara större än för högerhänta.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4nsterh%C3%A4nthet

Bådhänt är väldigt sällsynt. Om det är två som lastar som det har antytts....?
Citera
2013-10-26, 02:57
Medlem
Citat:
Men snälla, det har jag väl inte påstått? Jag bara hävdar med hänvisning till polisens kartläggning att anhopningen av SMS just dessa dagar inte är en unik företeelse under den analyserade perioden.

Sen låter det som att du inte upplevt vad det vill säga att ha en labil person som "sms-bombar" dig när hen är upprörd.

Inte en unik företeelse i jmfrt med vad?

Och nej, jag har aldrig blivit sms-bombad.
Citera
2013-10-26, 02:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acton
Omg bor du på gruppboende? Om kj frikänns av tomtarna i Tr så går målet garanterat till Hr. Vart kom cp in i bilden? Din diagnos?

Du var mig en rolig liten fyr! Jag uppfattade frågeställarens undran som vad som hände vid en så småningom lagakraftvunnen dom, oavsett i vilken instans det slutar. Den vedertagna förkortningen är f ö HovR, inte "Hr"

"cp" säger mina ungar också, fast de har nog i övrigt en betydligt högre mental kapacitet än du. Du verkar också ha missat att min uppfattning är att KJ är skyldig och förhoppningsvis kommer att dömas för mordet då jag inte ser någon annan rimlig förklaring till all anhopning av bevis. Så varför detta hackande på mig?

Det är f ö inte "givet" att åklagaren överklagar en friande dom om de från början ansett sig ha ett svagt case och får ett totalt underkännande av sina bevis. Här tror jag iofs de skulle göra det, men säker kan inte ens du vara.

Ta nu ett djupt andetag och kläm ut den där fisen som verkar sitta på tvären så ska du se att du mår bättre i morrn bubben!
Citera
2013-10-26, 03:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Inte en unik företeelse i jmfrt med vad?

Och nej, jag har aldrig blivit sms-bombad.

I jämförelse med trafikmönstret i övrigt mellan dem. Läs FUPen för sjutton! Nu ska jag sova, godnatt
Citera
2013-10-26, 03:02
Medlem
Citat:
Nu ska jag sova, men återkommer en sista gång (för nu) i "sängärendet"

Det har hävdats från ett par håll att uppgifterna om "dubbelsängen" skulle vara gamla och härröra från innan KJs familj slängde en säng som hunden kissat i och en massa andra prylar (skedde före febr 2013). Jag har emellertid vid förnyad genomgång av FUP hittat ännu ett vittnesmål som jag missade vid tidigare sökning pga att ordet "säng" inte är omnämnt i vittnesförhöret. Däremot finns en intressant teckning (FUP s. 1316) Notera dateringen! (apr 2013) och vittnets egen formulering ("sängAR")!

Försåvitt inte även detta vittne (KJ:s bäste vän enligt egen utsago) minns fel han också om sängen så har vi då fortfarande situationen att:

- Så sent som i april hade KJ en dubbelsäng (eller åtminstone en bred säng)
- Vid husrannsakan fanns bara en enda säng
- Vittne har sett KJ och en person till (ung kille) bära ut något från lägenheten den 7 eller 8 maj (JAG gissar den 7 eftersom KJ ostridigt var upptagen att söka efter VB större delen av den 8 maj) som storleksmässigt kan vara en säng.

Slump, felaktiga observationer eller något annat? Döm själv! KJ själv hävdar i varje fall att han inte burit ut något från lägenheten...

Det har stått två enkelsängar på exakt den plats skissen visar.

https://www.flashback.org/sp45843855
Citera
2013-10-26, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
783
Intressant sökhistorik i KJs dator.

Där är ju kanske inte just dina fetningar det mest uppseendeväckande utan snarare att han sökt på pumpar och presenningar... Sammantaget blir det dock lätt kompromenterande (även om man sorterar bort sökningar som har med vapendelar mm)

Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Mer udda var också att LSS-personalen hittade KJ i badet när de kom för att städa på måndagen, han brukade aldrig bada. Han ville nog dölja sina skador för att vinna tid, samt kanske att han inte hunnit städa badkaret riktigt. Att han tagit reda på hur man löser fläckar avslöjas i ett av förhören.
Nu såg ju aldrig hans boendestödjare om han faktiskt VAR i badet,
Teknikerna konstaterar ju att badkaret är ostädat, dvs de gör bedömningen att det har varit ostädat en längre tid. Jag tror de är kompetenta nog att avgöra om ett badkar städats senaste veckorna eller inte.

De kollade ju även avloppet

Citat:
Ursprungligen postat av Centurion3
Ingen som vet?
Om jag minns rätt så är det enbart Ale*ander Bostr*m som vittnat om ryggsäcken på 90-120 L samt stämjärnet. Det är något med förhören med denna grabb *funderar*

Ptja, han verkar ju lida av minst lika svår AS som KJ så svaren blir väl därefter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in